Złożenie wniosku o oszacowanie szkód z powodu suszy nigdy nie było tak proste – przynajmniej zdaniem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Na swoim profilu FB Ministerstwo opublikowało krótki poradnik, jak zrobić to prawidłowo.
Wniosek o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy można złożyć wyłącznie w aplikacji publicznej: nie ma opcji złożenia wniosku w wersji papierowej. Wniosek może złożyć wyłącznie rolnik, który ma Profil Zaufany i złożył wniosek o przyznanie płatności w rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego w roku, w którym wystąpiła susza.
Aplikacja daje wnioskodawcy prawo do kilkukrotnego uzupełniania strat w poszczególnych uprawach w miarę ich obejmowania suszą wskazywaną przez System Monitoringu Suszy Rolniczej kolejnych upraw rolnych, ale tylko do czasu potwierdzenia ostatniego zgłoszenia poprzez podpisanie wniosku o oszacowanie strat Profilem Zaufanym. Po podpisaniu wniosku i wysłaniu go nie ma już możliwości powrotu do edycji ani dołączania załączników w postaci polisy itp.
Suszę można zarejestrować wyłącznie w plonie głównym: zalecane jest sprawdzenie, czy wszystkie dane w aplikacji są wypełnione oraz czy wszystkie działki są wyodrębnione. Odnosząc się do upraw będących w programach rolnośrodowiskowych – uprawy na ugorach – uprawę tę traktujemy jako nieprodukcyjną, w tych uprawach nie szacujemy strat suszy.
Wniosek o oszacowanie szkód zawiera m.in. informacje o liczbie zwierząt utrzymywanych w gospodarstwie rolnym, należy więc we wniosku wybrać rodzaj zwierzęcia z dostępnej listy i wpisać liczbę posiadanych zwierząt.
Zwierzętami utrzymywanymi w gospodarstwie nie są w tym przypadku konie, daniele itp.
W sprawie ewentualnego wyjaśnienia problemów z podpisaniem wniosku Profilem Zaufanym można się zwrócić bezpośrednio do administratora (pz-pomoc@coi.gov.pl).
Szczegółowe informacje dotyczące wypełniania wniosków o oszacowanie strat spowodowanych przez suszę są dostępne w instrukcji (https://www.gov.pl/web/rolnictwo/szacowanie-suszy).