Rynek maszyn: Sprzedawcy patrzą w przyszłość z optymizmem

Ciągniki Deutz-Fahr, fot. Ł.W.

W marcu bieżącego roku Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych przeprowadziła badanie dotyczące obecnej i przewidywanej koniunktury w branży. Jest to cykliczne badanie powtarzane co pół roku i przeprowadzane od czerwca 2014 roku. Jej efektem jest wartość liczbowa – indeks, który obrazuje nastroje panujące w branży.

Rok 2020 mimo wielkich obaw i niepewności związanych z pandemią koronawirusa okazał się dla branży maszyn i urządzeń rolniczych całkiem dobrym. Dealerzy odnotowali dobre rezultaty sprzedaży, a ilość rejestracji nowych ciągników była wyższa o 14% niż w roku 2019.

Jak wynika z ostatniego badania dotyczącego nastrojów w branży przedsiębiorcy nadal oczekują dobrych wyników i optymistycznie patrzą na najbliższe miesiące.

Porównując do ostatniego cyklu badania, które odbyło się w październiku 2020 roku zwiększył się odsetek przedsiębiorców oczekujących poprawy koniunktury w branży w najbliższej przyszłości. Teraz niemal 47% z nich oczekuje poprawy koniunktury, podczas gdy w październiku odpowiedzi dotyczących polepszenia się koniunktury było niespełna 33%.

Podobnie wygląda sytuacja jeżeli chodzi o przewidywania poziomu sprzedaży we własnej firmie. Przedsiębiorcy w znacznie większym stopniu spodziewają się lepszych wyników sprzedaży niż było to w poprzednim cyklu badania. Obecnie aż 53% z nich przewiduje lepszy wynik sprzedaży w bieżącym roku. W październiku taki scenariusz przewidywano w nieco ponad 33% firm.

Mniejsze obawy co do przyszłości widać również w planach inwestycyjnych. Zdecydowanie więcej firm niż pół roku wcześniej planuje inwestycje i znacznie mniej rezygnuje z wcześniej zaplanowanych inwestycji.

Wypadkową badania jest współczynnik obrazujący nastroje w branży. Wartość poniżej zera świadczy o przewadze nastrojów negatywnych i pesymistycznych. Tym razem zdecydowana przewaga odpowiedzi pozytywnych sprawiła, że indeks po raz pierwszy od października 2018 roku ponownie ma wartość dodatnią. Oznacza to, że wśród przedsiębiorców dominują pozytywne oczekiwania, choć na razie ich przewaga nie jest bardzo znacząca. Niemniej po okresie, kiedy dominowały pesymistyczne nastroje, nadszedł czas kiedy przedsiębiorcy z większym optymizmem patrzą w przyszłość.

Źródło: Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych

Źródło: PIGMiUR

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności