Tematem przewijającym się w ostatnich tygodniach przez media zarówno krajowe jak i zagraniczne jest niewątpliwie eksport ukraińskich zbóż. Pozostanie tak jeszcze z pewnością przez dłuższy czas do momentu wypracowania sensownych rozwiązań. Jedno z nich proponuje niemiecka kolej.
Jak informuje portal kaack-terminhandel.de, Deutsche Bahn planuje dostarczać pszenicę z Ukrainy do niemieckich portów w Rostocku, Hamburgu, Brake i Bremerhaven. Kilka podróży tygodniowo pociągami towarowymi przez Rumunię i Polskę ma zapewnić rosnący przepływ towarów.
Szczegóły dotyczące zakresu nie zostały jeszcze ogłoszone. Otwiera to alternatywną lub drugą możliwość eksportu ukraińskich towarów. Według uczestników rynku negocjacje importowe Egiptu wynoszą około 640 tys. ton i ze względu na słabość euro pszenica z UE powinna mieć przewagę.
Jeśli chodzi o wspomniane negocjacje dotyczące ewentualnego ukraińskiego eksportu, opinie wielu uczestników rynku są bardzo zróżnicowane. Istnieje szeroki zakres od pozytywnych sukcesów negocjacyjnych po sceptyczne wypowiedzi.