Mleczne perspektywy

Eksperci przewidują, że rok 2017 będzie zdecydowanie lepszy i stabilny dla sektora mleczarskiego. W rozwoju pomóc może nie tylko rynek krajowy, ale przede wszystkim eksport.

Szansą na zdobycie nowych partnerów biznesowych z Polski i zagranicy jest udział w IV edycji targów WorldFood Warsaw, które odbędą się w dniach 11-13 kwietnia 2017 r. w Warszawie.

Krajowy rynek mleka uwarunkowany jest wciąż niskimi cenami surowca. Analizy potwierdzają, że sposobem na odbicie się od tej trudnej sytuacji jest umocnienie pozycji na rynku wewnętrznym oraz eksport. W pierwszym kwartale 2016 r. dostarczono 921,5 mln litrów mleka, co stanowiło o 8% więcej niż przed rokiem. Wzrost produkcji napędzany jest zwiększającym się spożyciem mleka i produktów mlecznych na świecie, co będzie widoczne przede wszystkim w krajach Azji i Bliskiego Wschodu.

W 2016 r. w Polsce odnotowano pogorszenie wyników eksportu przetworów mleczarskich. Wyniosła ona 358 mln EUR i była o 12% niższa niż w pierwszym kwartale 2015 r. Nasze standardowe kierunki to kraje Unii Europejskiej – Czechy, Niemcy, Holandia, Białoruś czy Ukraina. Spośród krajów spoza UE największy udział w eksporcie produktów mleczarskich
z Polski mają: Algieria, Chiny, Kuba, Arabia Saudyjska i Wietnam.

Na podstawie danych ekspertów Credit Agricole Bank Polska SA. wielkość chińskiego importu produktów mlecznych zwiększyła się w 2016 r. o 20% wobec spadku o 8% w 2015 r.
Na podstawie rynkowych prognoz wynika, że cały rok 2017 będzie okresem stabilnym
i znacznie lepszym od lat poprzednich. Najważniejsze jest, aby polscy producenci mleka dobrze oszacowali rentowność swojej produkcji i wciąż poszukiwali nowych rynków eksportowych. Dynamiczna sytuacja na rynku mleka powinna mobilizować polskich producentów do poszukiwania nowych kierunków zbytu oraz wzmacniania pozycji na rynku krajowym. Jedną z możliwości rozwoju spółdzielni jest udział w krajowych targach biznesu spożywczego o międzynarodowym zasięgu.

Przedsiębiorcy z branży mleczarskiej są ważnym elementem polskiej gospodarki.
Od wielu lat polskie produkty mleczarskie zdobywają uznanie w Europie i na świecie. Targi WorldFood Warsaw dla sektora mleczarskiego mają bardzo bogatą ofertę wystawienniczą, która dzięki swojej specyfice umożliwia nawiązanie nowych kontaktów z zagranicznymi partnerami, z krajów takich jak Chiny, Włochy, Niemcy czy Białoruś – informuje Agnieszka Szpaderska, manager Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw.

Poprzednie edycje targów WorldFood Warsaw dla wystawców z sektora mleczarskiego okazały się bardzo korzystne z punktu widzenia nowych perspektyw eksportowych,
jak również wymiany doświadczeń. Tadeusz Badach, prezes OSM Krasnystaw skomentował swój udział: „gdzie można zaprezentować się lepiej, jeśli nie na targach? Zachęcam kolegów żeby w przyszłym roku wzięli udział w targach WorldFood Warsaw bo to jest dobra impreza”.
Z kolei Barbara Szczerba, prezes OSM w Międzyborzu zrelacjonowała swoje uczestnictwo: „przyjęliśmy wielu gości na naszym stoisku, odbyliśmy wiele rozmów biznesowych
z partnerami zainteresowanymi współpracą”.

Źródło: Worldfood.pl