fbpx

To już 20 lat od przejęcia Renault Agriculture przez Claasa

Mija właśnie 20 lat odkąd 23 lutego 2003 roku, Helmut Claas podpisał umowę o przejęciu większości udziałów w Renault Agriculture, dziale ciągników koncernu Renault.

Samasz loteria - baner

23 lutego 2003 roku nastąpiło przetasowanie kart w globalnym sektorze maszyn rolniczych. Wraz z większościowym udziałem w Renault Agriculture i późniejszym pełnym przejęciem w roku 2008 Claas przeszedł od specjalisty w zakresie technologii zbioru plonów do dostawcy kompletnych rozwiązań i wzbogacił swoją ofertę o ciągniki standardowe i specjalne, które bez problemu uzupełniły flagową serię Xerion budowaną w Harsewinkel. Podpisanie umowy między Helmutem Claas i Patrickiem Faure, członkiem zarządu Renault S.A., ogłoszone kolejnego dnia na targach SIMA w Paryżu, odbiło się w mediach szerokim echem. Pod koniec kwietnia urząd antymonopolowy zatwierdził proces stopniowego przejmowania udziałów.

Pierwszego października w Le Mans rozpoczęła się zmiana kolorystyki z pomarańczowej barwy Renault na jasną zieleń, a od 1 listopada 2003 r. wszystkie serie zjeżdżały już z linii produkcyjnej w kolorach Claas. Tym samym również dzięki uzupełnionemu programowi sprzedaży koncern Claas mógł zaprezentować się na targach Agritechnica 2003 z „pełną gamą nowoczesnych produktów”.

Pod koniec 2003 roku rozpoczęły się również prace nad rozwojem dużych ciągników Axion 800, które niecałe trzy lata później zostały włączone do programu sprzedaży Claas. Wraz z nimi ruszyło sukcesywne unowocześnianie gamy produktów z Le Mans: z biegiem lat serie Celtis, Ares i Atles ustąpiły miejsca seriom Arion i Axion – produktom o nazwach zwiastujących nową erę.

W nowych ciągnikach Arion i Axion wprowadzono przełomowe dla branży, wielokrotnie nagradzane innowacje: Duży terminal Cebis o wysokim kontraście dla ciągników Axion, a później także dla serii Arion 500 i 600, kabina Panoramic dla serii Arion 400, Axion Terra Trac jako jedyny na rynku ciągnik półgąsienicowy z pełną amortyzacją, Telematics do zarządzania flotą czy też wiodący, samouczący się i dialogowy system wspomagania operatora i optymalizacji procesów Cemos dla ciągników Arion i Axion Cmatic. Ciągniki Claas z Le Mans biją również rekordy – np. ciągnik standardowy Axion 950 o mocy znamionowej 416 KM, który w 2013 roku był najmocniejszy na świecie: podczas pomiarów przeprowadzonych przez Centrum Testowe DLG na zlecenie magazynu branżowego Profi ustanowił on nowy rekord mocy uciągu wynoszący 242 kW! W teście DLG PowerMix ciągnik pobił średnią wszystkich dotychczas testowanych ciągników o niebotyczne 15,6% przy zużyciu paliwa na poziomie tylko 249 g/kWh.

Syngenta - baner corner

Te i inne sukcesy oraz budowanie najbardziej wydajnych i produktywnych ciągników dla rolników i usługodawców na całym świecie to efekt współpracy konstruktorów z wielu zakładów Claas w różnych krajach:  kompetencje w zakresie napędów gąsienicowych TERRA TRAC oraz inteligencji systemowej i procesowej Cemos w Claas Industrietechnik w Paderborn łączą się z kompetencjami elektronicznymi Claase-Systems w Dissen oraz kompetencjami w dziedzinie rozwoju ciągników standardowych w Vélizy. Już teraz konstruktorzy wspólnie prowadzą badania i pracują nad kolejną generacją ciągników z Le Mans.

Claasinwestuje jednak nie tylko w badania i rozwój, lecz także w najnowocześniejsze procesy produkcyjne i ergonomiczne stanowiska pracy. Od 2003 roku zrealizowano projekty modernizacji o łącznej wartości ponad 80 mln euro. Największym i najważniejszym przedsięwzięciem był uruchomiony pod koniec roku 2020 projekt Claas Forth, który pozwolił przenieść produkcję na nowy poziom. Od tego czasu zakład w Le Mans jest uznawany za jeden z najnowocześniejszych na świecie, z automatycznymi systemami transportowymi (AGV) i wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) w logistyce. Ostatnio w Le Mans otwarto nowe centrum dla odwiedzających wzorowane na centrum Technoparc w Harsewinkel.

Wiosną 2019 roku z fabryki w Le Mans wyjechał 150-tysięczny egzemplarz ciągnika standardowego Claas, natomiast w roku jubileuszu 20-lecia spodziewane jest złamanie granicy 200 000 sztuk. Dziś fabryka ciągników Claas w Le Mans produkuje ponad 60 różnych modeli o mocy od 75 do 445 KM, począwszy od ciągników o prostszej konfiguracji na rynki o mniej restrykcyjnych normach emisji spalin, jak Turkmenistan czy rynki afrykańskie, poprzez produkowany na dużą skalę Arion 400 z głównymi rynkami zbytu w Europie, aż po zaawansowany technologicznie ciągnik Axion 900 Terra Trac na rynek światowy. Ciągniki z Le Mans są obecnie eksportowane do 80 krajów na całym świecie, od 2019 roku także do Ameryki Północnej.

Źródło: Claas

Agromix baner gif

Baner Bayer Conviso one
Baner Danko Alegoria
Baner webinarium konopie
Baner agroshow

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.