Jeszcze więcej paliw z roślin. Zmiany w ustawie o biokomponentach i biopaliwach

Zwiększenie udziału energii odnawialnej w transporcie do poziomu 14% w 2030 r., przy użyciu już rozwiniętych biopaliw i biokomponentów wyprodukowanych z roślin spożywczych i pastewnych, a także nowych technologii – biokomponentów zaawansowanych oraz energii elektrycznej w transporcie – to cel rządowego projektu nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw.

baner KUHN

 Celem projektu nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw jest wdrożenie do krajowego prawa dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych w transporcie (dalej: dyrektywa RED II) w zakresie wykorzystania energii odnawialnej w sektorze transportu. Termin implementacji wskazanej wyżej dyrektywy upłynął 30 czerwca 2021 r.
Sektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie jednej trzeciej energii końcowej w UE, z czego znaczna część pochodzi z ropy naftowej. W 2018 r. transport był odpowiedzialny za 25% emisji gazów cieplarnianych w UE i jest jedynym z sektorów, w którym poziom emisji wzrósł w porównaniu do 1990 r.

Celem projektu nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw jest ograniczenie emisyjności transportu.

Co się zmieni?

Jednym z proponowanych zmian jest zwiększenie na podstawie art. 25 ust. 1 dyrektywy RED II udziału energii odnawialnej w transporcie do poziomu 14% w 2030 r., przy użyciu już rozwiniętych biopaliw i biokomponentów wyprodukowanych z roślin spożywczych i pastewnych, a także nowych technologii – biokomponentów zaawansowanych oraz energii elektrycznej w transporcie.

Spełnienie celów wyznaczonych we wskazanej wyżej dyrektywie wymaga przebudowy struktury paliw wykorzystywanych w sektorze transportu. Na obecnym etapie w realizacji celu OZE w transporcie w Polsce dominują biokomponenty wyprodukowane z roślin spożywczych i pastewnych. Mając na uwadze wprowadzane w dyrektywie REDII limity wykorzystania tego typu biopaliw w transporcie, a także konieczność znacznego zwiększenia udziału OZE w transporcie (z około 6,70% w 2020 r. do 14% w 2030 r.), będą wprowadzone rozwiązania służące szerszemu wykorzystaniu biokomponentów zaawansowanych oraz energii elektrycznej w transporcie.

Projekt przewiduje:

  • określenie corocznych poziomów Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) do 2030 r.
  • określenie limitów dla stosowania biopaliw I generacji w rozliczeniu celu w transporcie,
  • określenie minimalnego udziału biopaliw zaawansowanych w realizacji NCW,
  • uwzględnienie możliwości realizacji NCW z wykorzystaniem innych niskoemisyjnych paliw np. węglowych pochodzących z recyklingu (RCF), paliw odnawialnych niebiologicznego pochodzenia (RFNBO).

Wdrożony będzie mechanizm zaliczenia energii elektrycznej ze źródeł OZE zużytej w transporcie. Uruchomiony zostanie nowy mechanizm umożliwiający zaliczanie energii elektrycznej odnawialnej zużytej w transporcie drogowym i kolejowym, poprzez przystąpienie do udziału w realizacji NCW przez operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów oraz przewoźników kolejowych.

Wygaszona zostanie możliwość realizacji NCW za pomocą opłaty zastępczej.

Projekt określa zasady poświadczania kryteriów Zrównoważonego Rozwoju (KZR) w podziale na biomasę rolniczą i leśną.

Kryteria Zrównoważonego Rozwoju i kryteria ograniczenia emisji gazów cieplarnianych będą stosowane w odniesieniu do biopłynów, paliw z biomasy, z których jest wytwarzana energia elektryczna, ciepło i chłód w instalacjach odnawialnego źródła energii, objęte systemami wsparcia przewidzianymi w ustawie o odnawialnych źródłach energii.

Kryteria Zrównoważonego Rozwoju i kryteria ograniczenia emisji gazów cieplarnianych będą stosowane w odniesieniu do biopłynów i paliw z biomasy, które będą wykorzystywane do określonych w dyrektywie REDII celów OZE w sektorach innych niż transport.

Planowane przyjęcie omawianej nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw to trzeci kwartał br. Obecnie projekt trafi pod obrady rządu, a następnie do prac w Sejmie.

SDF baner
baner kuhn

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Przeczytaj także

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.