fbpx

Wystartowała kampania informacyjna ,, Marka Polskie Mięso”

Pod takim hasłem ruszyła ogólnopolska kampania informacyjna dotycząca drobiu i wieprzowiny. Jej celem jest zwiększenie świadomości i wiedzy wśród konsumentów na temat walorów tych mięs oraz walka ze stereotypami żywieniowymi dotyczącymi mięsa – poinformował prezes Związku ,, Polskie Mięso” Witold Choiński. Celem kampanii jest również mówienie o tym, dlaczego polskie mięso trzeba jeść.

Hasłem kampanii jest ,,białe czy czerwone”, czyli drób czy wieprzowina. Każde z tych mięs można przygotować na różne sposoby, przekonywali autorzy kampanii: szefowa kuchni i zwyciężczyni II edycji MasterChefa – Beata Śniechowska i bloger kulinarny – Tomasz Czajkowski. Jaka jest prawidłowa dieta? – Wszystko może się znaleźć w prawidłowej diecie, tylko w odpowiedniej ilości. Mięso znajduje swoje trwałe miejsce w prawidłowym odżywianiu, jako element zrównoważonej diety. Nie powinno być go za mało ani za dużo – mówił prof. Dariusz Włodarek, dietetyk i żywieniowiec ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

– Mięso to przede wszystkim białko. Białko z mięsa jest podstawowym składnikiem, który dostarczamy. Bardzo często zapominamy, że mięso jest również głównym źródłem witaminy B12, która jest niezbędna do prawidłowego przebiegu procesów neurologicznych i pracy układu krążenia. Nie mamy tej witaminy z innych źródeł, a więc gdy wykluczamy mięso z naszej diety, konieczna staje się suplementacja tej witaminy – kontynuował profesor.

– Istotne w naszej diecie jest żelazo. W mięsie znajduje się żelazo hemowe, które jest bardzo łatwo przyswajalne. Przyswajalność żelaza z produktów mięsnych waha się w granicach 15-20%, a z produktów roślinnych wynosi tylko 1-2%. Aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na żelazo, wystarczy zjeść kotlet schabowy (ok. 300 g). Z kolei, żeby ten składnik dostarczyć w odpowiedniej ilości ze szpinaku, należałoby go zjeść 30 kg. Z białkiem mięsa dostarczamy także cenne aminokwasy egzogenne, konieczne w diecie, a produkty roślinne charakteryzują się niską ich zawartością. Ponadto z mięsem dostarczamy również cynk i całą gamę witamin z grupy B: B1, B2 oraz B6 – wyjaśniał ekspert.

Według profesora, nieprawdą jest, że wieprzowina zawiera duże ilości cholesterolu i jest kaloryczna. W porównaniu z normami amerykańskimi, polski boczek zawiera mniej cholesterolu o 41%, żeberka o 57%, a łopatka, szynka i schab o 31-35%. Należy podkreślić, że wartość energetyczna wieprzowiny zmniejszyła się w efekcie hodowli i lepszego żywienia zwierząt. Aktualnie 100 g schabu dostarcza 152 kcal, a 100 g szynki tylko 118 kcal. Dla porównania, 100 g pasztetu z fasoli to aż 260 kcal. Polskie mięso jest wartościowe, bezpieczne, zdrowe i najwyższej jakości.

Spożycie wieprzowiny w Polsce od kilku lat utrzymuje się na podobnym poziomie, tj. około 40 kg na osobę, natomiast rośnie spożycie kurczaków. W 2000 roku statystyczny Polak zjadał 14,7 kg drobiu, a w 2018 – 28 kg. Całkowite spożycie mięsa i jego przetworów w 2019 roku szacuje się na 76,5 kg na osobę.

Z rosnącym spożyciem drobiu w Polsce rosła jego produkcja. W ciągu ostatnich 10 lat produkcja wzrosła 2-krotnie z poziomu 1,1 mln ton w 2007 r. do 2,3 mln ton w roku 2017. Jesteśmy pierwszym producentem mięsa drobiowego w UE i czwartym na świecie. Nastąpił czterokrotny wzrost eksportu tego mięsa w okresie ostatnich 10 lat, z wartości 2 mld zł w 2007 r. do 8.8 mld zł w 2017 roku.

Na rynku mięsa wieprzowego tendencja jest odwrotna. 10 lat temu byliśmy trzecim , a dzisiaj jesteśmy siódmym producentem w Europie. W tym okresie produkcja spadła z 2,8 mln do 2,4 mln ton w 2017 roku. Bilans w handlu jest ujemny i wynosi 1,8 mld zł. Oznacza to, że więcej mięsa importujemy niż eksportujemy. W 2017 r. zaimportowaliśmy mięso o wartości 8,3 mld zł. Z jednego z większych eksporterów, staliśmy się piątym największym importerem wieprzowiny na świecie. Trudności na rynku wieprzowiny dodatkowo komplikuje choroba ASF.

Cała akcja informacyjna potrwa do 30 kwietnia. Kampanię realizuje Związek ,,Polskie Mięso”. Koszt kampanii – to 1,8 mln zł. Została ona sfinansowana z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego oraz Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego.

Autor: Wojciech Suwara

McHale - baner - kwiecień 2024
Axial Syngenta baner
Baner webinarium konopie
POZ 2024 - baner

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.