Sektor agro z perspektywami eksportu

Bank Zachodni WBK przedstawił zestawienie 50 polskich branż z szansą na sukces w eksporcie. Według niego, aż 14 pozycji przypada na sektor rolno-spożywczy. W sumie nie ma się co dziwić – polska żywność cieszy się dużym powodzeniem za granicą.

W zestawieniu 50. polskich branż z największą szansą na sukces w eksporcie aż 14 pozycji przypada na sektor rolno-spożywczy. To, według analityków Banku Zachodniego WBK, jasno pokazuje, że żywność pozostanie specjalnością naszego kraju na rynkach zagranicznych. Eksperci spodziewają się, że w tym roku eksport z całego sektora może wzrosnąć aż o 4-6% w porównaniu do ubiegłego roku, osiągając wartość nawet 25 mld euro.

W rankingu BZ WBK na 50 branż eksportowych z perspektywą największego sukcesu, na drugim miejscu uplasowały się przetwory ze zbóż, mąki oraz pieczywa cukiernicze.

Marta Skrzypczyk, koordynatorka zespołu analityków sektora rolno-spożywczego BZ WBK, podkreśla jednak, że jeśli chodzi o ten rok, to dynamika wzrostu dla tej kategorii prawdopodobnie będzie słabsza niż w minionym i sięgnie 6-12%. – O ile rekordowy wynik z 2015 r. w eksporcie samych zbóż w tym roku raczej się nie powtórzy, o tyle eksport przetworów zbożowych w dalszym ciągu będzie się rozwijał. Wzrostom będą sprzyjały relatywnie słaby złoty oraz przyspieszenie tempa wzrostu w Unii Europejskiej, która jest kluczowym rynkiem zbytu z blisko 85% udziałem – mówi Marta Skrzypczyk. Podkreśla ona, że źródeł sukcesu eksportu produktów ze zbóż należy szukać w dostępności surowca (nasz kraj jest jednym z czołowych producentów zbóż, z dużym potencjałem do dalszego rozwoju). Dodatkowo, niższe koszty pracy i liczne inwestycje branży nie tylko decydują o przewagach cenowych polskich produktów, ale też sprawiają, że ich jakość jest porównywalna z Europą Zachodnią. Najciekawsze perspektywy eksportowe mają wg Marty Skrzypczyk pieczywo cukiernicze, gofry oraz wafle eksportowane przez firmy z branży słodyczy.

Piąte miejsce w zestawieniu zajęły mięso i podroby jadalne. – Szacujemy, że wartość eksportu mięsa w 2016 r. może osiągnąć poziom 4,27-4,35 mld euro, co oznacza wzrost o 10-12 proc. r/r. Dynamika wzrostu będzie nieznacznie niższa niż w 2015 r. Nadal będzie rozwijała się sprzedaż zagraniczna wołowiny i drobiu, choć tempo będzie niższe niż w 2015 r. W przypadku wieprzowiny, po ubiegłorocznym niewielkim spadku wartości, w 2016 r. powinien zostać odnotowany kilkuprocentowy wzrost – twierdzi Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego BZ WBK.

Zwiastunem dobrego roku 2016 są wyniki za pierwsze cztery miesiące, w których widać pewne ożywienie w sprzedaży zagranicznej mięsa wieprzowego. Wolumen wywozu dla tej kategorii wzrósł o 10 proc. r/r a wartość o 7 proc. r/r. Wprawdzie z uwagi na ograniczenia związane z wirusem ASF, rodzimi przedsiębiorcy mają ograniczone możliwości w wykorzystywaniu większego popytu na rynku światowym, jednak sprawnie uzupełniają lukę powstałą na rynku unijnym zwiększając sprzedaż do krajów, które przyjmują naszą wieprzowinę, np. do USA czy Hongkongu.

Utrzymuje się też wysoka dynamika eksportu naszego mięsnego hitu, czyli drobiu. W okresie styczeń-kwiecień br. na rynki zagraniczne trafiło o 15% więcej mięsa z drobiu niż w rok wcześniej. Znaczący wzrost eksportu jest szczególnie istotny w sytuacji szybko rosnącej krajowej produkcji tego rodzaju mięsa. Wzrosty zanotowała również sprzedaż zagraniczna wołowiny. W porównaniu do ubiegłego roku istotnym odbiorcą mięsa stał się Izrael, który importuje znaczące ilości zarówno mięsa świeżego lub schłodzonego, jak i mrożonego.

Wśród TOP 50 najbardziej perspektywicznych produktów eksportowych, ósme miejsce zajęły kakao i jego przetwory.

Eksport mleka (chwilowo) pod presją
W całym rankingu 27. miejsce zajmują mleko i przetwory mleczne. Według analityków BZ WBK, mimo spadku eksportu w zeszłym roku, możliwe jest odbicie. – Sektor mleczarski należy do branż w największym stopniu dotkniętych rosyjskim embargiem, ponadto wysoka światowa produkcja i zgromadzone zapasy wywierają presję na spadek cen artykułów mlecznych. Stąd też wzięły się obniżki wartości eksportu w 2015 r. oraz w I kw. 2016 r. Niemniej, zmiany widoczne w bieżącym roku w strukturze towarowej i geograficznej sprzedaży zagranicznej pozwalają przypuszczać, że pod koniec roku trend spadkowy się odwróci. Oczekujemy, że popyt na artykuły mleczne będzie rósł nie tylko w Chinach, ale i pozostałych krajach Azji, oraz w USA i samej UE. Coraz większego znaczenia będą nabierać kraje Afryki Północnej, ale też Afryki Subsaharyjskiej – mówi Marta Skrzypczyk.

Inne specjalności sektora agro
Jeśli chodzi o nasiona i owoce oleiste (miejsce 15. w całym rankingu), eksperci BZ WBK spodziewają się na ten rok spadku eksportu o 8-16% w relacji rocznej. Co prawda sprzedaż zagraniczna w 2015 roku była rekordowo wysoka ze względu na dużą podaż rzepaku, ale w 2016 roku jego zbiory będą prawdopodobnie niższe.

W rankingu znalazły się też owoce, których eksport jest tradycyjnie determinowany poziomem zbiorów. W tym roku, przy korzystnych warunkach atmosferycznych, powinien on być wyższy niż rok wcześniej. W takim wypadku Marta Skrzypczyk prognozuje, że wartość eksportu owoców świeżych może osiągnąć poziom zbliżony do ubiegłorocznego, czyli ok. 1,01-1,02 mld euro. – W tym i prawdopodobnie w kolejnych latach wyzwaniem branży pozostaną ograniczenia na rynkach, które do niedawna były naszymi głównymi odbiorcami. Chodzi tu głównie o jabłka, których sprzedaż zagraniczna jest hamowana przez rosyjskie embargo. Nadal powinien się rozwijać reeksport bananów do innych krajów UE – mówi Marta Skrzypczyk.

Analitycy BZ WBK zwracają szczególną uwagę na ogromny potencjał eksportowy przetworów. Wiele podmiotów, które je produkują, ma już duże doświadczenie w handlu międzynarodowym i to ułatwi im dalsze wzrosty sprzedaży zagranicznej. Popyt na nasze przetwory na rynkach zachodnich należy wiązać ze zmieniającymi się trendami społecznymi tj. większym zainteresowaniem produktami prozdrowotnymi a także przekąskami „on-the-go”.

Za: BZ WBK
 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności