Pod hasłem „Cudze chwalicie, swoje poznajcie” Ministerstwo Rolnictwa wraz z jednostkami doradztwa rolniczego prowadzi obecnie kampanie informacyjną, która promuje ogólnopolski portal – polskiebazarek.pl.
Jest to platforma, której celem jest kontaktowanie producentów rolnych i wytwórców z terenu danego województwa z odbiorcami, zainteresowanymi lokalnymi produktami. Portal skupia e-bazarki, które powstały w każdym województwie Polski i są administrowane przez wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego (ODR).
Jak podkreśla resort rolnictwa hasło przewodnie inicjatywy: „Cudze chwalicie, swoje poznajcie , ma uzmysłowić wszystkim korzystającym z e-bazarku, że w bezpośrednim sąsiedztwie są dostępne świeże i dobre produkty, często związane z regionem, z którego pochodzą. Hasło obejmuje swym zasięgiem nie tylko produkty żywieniowe, lecz także dodatkowy, bogaty asortyment, z którego mieszkańcy regionów mogą skorzystać,
Korzystanie z e-bazarków jest całkowicie bezpłatne, zarówno dla oferenta, jak też odbiorcy. Zasady funkcjonowania portalu określa regulamin, zawierający m.in. rozstrzygnięcia o tym, kto może i co może zamieścić w bazarku oraz kryteria wprowadzenia produktu. Dzięki infoliniom i czatom można skorzystać z pomocy pracowników ośrodków przy zamieszczaniu ogłoszeń. E-bazarek pozwala w łatwy sposób odnaleźć producenta wg wyszukiwania zaawansowanego (powiat, gmina, lokalizacja na mapie).
Odbiór produktów ma charakter osobisty i zależy od uzgodnień obu stron. Szczególnie wartym podkreślenia jest fakt, że dzięki takiemu działaniu konsument płaci dokładnie tyle, ile proponuje rolnik – nie ma żadnej marży, pobieranej przez pośredników.
Ponadto na stronie Polskiego e-bazarku, po wybraniu konkretnego województwa, można przeglądać informacje zamieszczane na stronach internetowych wszystkich pozostałych ośrodków doradztwa rolniczego. Pozwala to na korzystanie przez klientów z ofert dostępnych w różnych województwach – np. podczas podróży, czy na wakacjach.
– Oprócz funkcji pośrednictwa w nawiązywaniu kontaktów pomiędzy kupującym a sprzedającym, serwis dostarcza informacje przydatne do prowadzenia tego rodzaju działalności. Na stronie głównej zawarte są filmy, aktualności, instrukcje oraz inne informacje dotyczące zasad sprzedaży prowadzonej bezpośrednio z gospodarstw, zarówno dla klientów jak i oferentów – informuje MRiRW.
Jak się dowiedzieliśmy planowany jest dalszy rozwój przedsięwzięcia, przede wszystkim poprzez rozbudowę funkcjonalności strony oraz poprzez promocję inicjatywy. Już teraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi realizuje kampanię informacyjną, promującą Polski e-bazarek w telewizji, radiu i mediach społecznościowych.
– Po niecałych dwóch miesiącach działalności można już potwierdzić, że Polski e-bazarek jest właściwym i pożądanym rozwiązaniem, zarówno dla rolników, jak i konsumentów, O skali przedsięwzięcia i zainteresowaniu portalem świadczy fakt, że obecnie na stronach wojewódzkich zamieszczone jest już ponad 16 000 ofert – mówi Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski.