Rejestracja pojazdu np. ciągnika rolniczego jest administracyjną procedurą niezbędną do dopuszczenia go do ruchu po drogach publicznych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu m.in. ciągnika rolniczego lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe.
Należy pamiętać, że niezależnie od sposobu korzystania z ciągnika rolniczego tzn. niezależnie czy korzystamy z niego wyłącznie do pracy w polu czy poruszamy się również po drogach publicznych, ciągnik powinien zostać zarejestrowany. W przeciwnym wypadku można liczyć się z nałożeniem surowej kary pieniężnej.
Na kim i kiedy ciąży obowiązek zarejestrowania ciągnika rolniczego?
Obowiązek zarejestrowania pojazdu, w tym wypadku ciągnika rolniczego ciąży na jego właścicielu, a jeśli pojazd ma kilku współwłaścicieli – na wszystkich tych osobach. Wniosek o rejestracje może zostać również złożony za pośrednictwem pełnomocnika. Rejestracji pojazdu na wniosek właściciela dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania lub siedzibę firmy (zgodnie z art. 73 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).
Wniosek należy złożyć w terminie 30-dni od daty zakupu lub sprowadzenia pojazdu. Organ, po przyjęciu wniosku, rejestruje tymczasowo ciągnik rolniczy na 30 dni i przekazuje zgłoszenie do realizacji. Po upływie miesiąca należy zgłosić się ponownie do właściwego Organu – gdzie uzyskamy dowód rejestracyjny. W okresie trwania rejestracji można korzystać z pojazdu na podstawie tymczasowego pozwolenia. Należy pamiętać, że z uwagi na panujący stan epidemii COVID-19 terminy rejestracji pojazdu mogą ulec wydłużeniu.
Gdzie można zarejestrować pojazd?
Pojazd można zarejestrować w wydziale komunikacji urzędu właściwego dla miejsca zamieszkania właściciela ciągnika rolniczego.
Co grozi za jazdę niezarejestrowanym ciągnikiem lub przyczepą?
Właściciel który nie dopełnił obowiązku i nie zarejestrował pojazdu – podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 do 1000 zł. Kara nakładana jest w drodze decyzji administracyjnej.
Czy za brak dowodu rejestracyjnego grozi kara?
Należy rozróżnić jazdę bez dowodu rejestracyjnego a jazdę niezarejestrowanym pojazdem. Zgodnie z nowelizacją przepisów z października 2018 roku kierowcy nie muszą już mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego pojazdu – co nie zmienia faktu, że ciągnik musi zostać wcześniej zarejestrowany. Organy uprawnione do kontroli są w stanie zweryfikować wszystkie niezbędne im informacje w odpowiednim rejestrze, nawet jeśli właściciel pojazdu nie ma ich przy sobie podczas kontroli. Za brak dokumentu przy kontroli, na właściciela nie zostanie nałożona kara grzywny – tak jak było przed nowelizacją.
Kancelaria Prawna Krzeszewski & Partnerzy
No właśnie była możliwość rejestracji SAM i tak powinno pozostać. Diagnosta wszystko sprawdził i pasowało. A teraz nowe cena kosmos a połowa starszych nie ma papierów.
Naprawdę? Człowiek jeździ traktorkiem tylko po swoim polu i musi go rejestrować? Nawet jak nie musi wyjechać na drogi?
Jeszcze żeby w naszym kraju można było wszystko rejestrować jak za dawnych lat.
Kiedyś SAM to była norma i nic specjalnego.
Teraz żeby swoją przyczepkę rolniczą potocznie zwaną SAM zarejestrować trzeba oszukać Państwo i zakupić dokumenty na olx ????
To jest chore ale łatwiej olać sprawy techniczne i zabronić rejestracji pojazdów wcześniej nie Homologowanych.
Chyba że ciągnik nigdy nie był zarejestrowany, ani w kraju ani poza granicami wówczas wystarczy OC na pojazd wolnobieżny, a sam ciągnik traktowany jest wtedy jak pojazdy typu ładowarki, walce, równiarki, kosiarki samojezdne itp.
Przyczepa na zaczep dolny nie wymaga rejestracji , czemu nikt o tym nie wspomniał
, mając OC od gruntów rolnych mam również ubezpieczony ( OC) jeden pojazd wolnobieżny w przypadku kiedy nie jest rejestrowany
Ciągnik bez dokumentów jest takim pojazdem.
Teraz pytanie Kto ma większy przypał w razie kolizji ?
Wolnobieżny nierejestrowany ale z OC ( polisa przy ubezpieczeniu gruntu ) z możliwością dojazdu do pól , czy rejestrowany który ma spełniać warunki homologacji dopuszczenia do ruchu a np. Ma wyciek , opony słabe czy niedziałający kierunkowskaz , nieaktualny przegląd.
I policjant powie : nie powinien tym nikt jeździć. A na nośnik narzędzi policjant zapyta : a czy to tak ma być ? Odpowiadasz tak .
A jak zarejestrować przyczepe którą mam od 30 lat a nie ma dokumentów?
Ok a co z kombajnami ,samojezdnymi opryskiwaczami czy ladowarkami stosowanymi w gospodarstwie?
Przykłady które podałeś są wyjątkami. Ich nie trzeba rejestrować.
Z tego co się orientuję to np.kombajny zbożowe ,opryskiwacze samojezdne czy ładowarki są klasyfikowane jako pojazdy wolnobieżne które nie podlegają rejestracji.Predkość pojazdu wolnobieżnego nie powinna przekraczać 25km/h.Lecz nie zwalnia to posiadacza takiego pojazdu który chce poruszać się po drogach publicznych do wykupienia polisy OC,oraz odpowiednich uprawnień(zaświadczenia ukonczonego kursu)do obsługi tego typu maszyn.
Bardzo ciekawe jest to co piszecie. Bo jakim cudem w naszym kraju można zarejestrować ciągnik bez ciągłości umów lub wyrejestrowany bez dokumentów to potwierdzających? A takie ciągniki są w 99% nie rejestrowane, w przypadku ciągników które mają wszystko ok. z dokumentami pojazdy nie rejestrowane to jakiś promil.
Od 50 lat mamy nie rejestrowana przyczepę i przez ten okres nie mieliśmy żadnych nie przyjemności…
Widocznie nie jeździsz w ruchliwych miejscach albo wyciągasz tylko przyczepy na żniwa. Jest chyba jakaś niepisana zasada w policji żeby nie czepiać się w żniwa rolników ????