fbpx

Krajowa Spółka Cukrowa podsumowuje kampanię 2020/2021; to nie był łatwy sezon

Zakończyła się 19. kampania cukrownicza Krajowej Spółki Cukrowej. W jej siedmiu krajowych cukrowniach skupiono i przerobiono 6,2 mln ton buraków cukrowych, z których wyprodukowano 820 tys. ton cukru. W lutym i marcu będzie trwała kampania sokowa. KSC szacuje, że większość cukru wyprodukowanego kampanii cukrowniczej 2020/2021 trafi na krajowy rynek, reszta zostanie skierowana na eksport.

Samasz loteria - baner

Krajowa Spółka Cukrowa S.A. jest największym producentem cukru w Polsce, i jednym z największych w Unii Europejskiej. W tegorocznej kampanii cukrowniczej 2020/2021, 19. w historii spółki wzięło udział blisko 14,7 tys. jej plantatorów. Surowiec dostarczono i przerobiono w siedmiu oddziałach KSC: Dobrzelin, Kluczewo, Krasnystaw, Kruszwica, Malbork, Nakło, Werbkowice.

Buraki cukrowe, które trafiły w tegorocznej kampanii do zakładów przetwórczych KSC pochodziły z plantacji o areale blisko 110 tys. ha. Średni plon wyniósł 56,9 t/ha, przy czym najwyższy uzyskano w Cukrowni Malbork w woj. pomorskim – 66,8 t/ha. Średnia zawartość cukru w burakach, czyli polaryzacja wyniosła 15,05%.

– Tegoroczne zbiory buraka cukrowego, ze względu na niekorzystne dla uprawy warunki pogodowe oraz szkodniki, które zaatakowały uprawy naszych plantatorów w czasie całego cyklu produkcyjnego, okazały się być niższe niż pierwotnie zakładaliśmy. Ostatecznie wyprodukowaliśmy 820 tys. ton cukru z 6,2 mln ton skupionych buraków. Doświadczenie i ciężka praca polskich plantatorów pozwoliły na przeprowadzenie kampanii pomimo wyjątkowo trudnych warunków atmosferycznych – mówi Krzysztof Kowa, prezes zarządu Krajowej Spółki Cukrowej.

W 2020 roku warunki pogodowe były niekorzystne dla prawidłowego rozwoju buraka cukrowego przez niemal cały okres wegetacji. Wiosna była sucha i chłodna, z przymrozkami występującymi lokalnie nawet do 20 maja, przez co początkowy rozwój roślin był ograniczony. Bardzo intensywne opady deszczu w maju i czerwcu sprzyjały rozwojowi chorób korzeni. Długotrwałe wysokie temperatury powietrza w okresie letnim, bez deszczu, powodowały, że rośliny więdły. Dodatkowo ciepła jesień nie wstrzymywała wegetacji roślin, w wyniku czego korzenie buraka nie dojrzewały, a znajdowały się stale w fazie wzrostu. Z kolei już w trakcie kampanii 2020/2021 intensywne opady deszczu utrudniały zbiór i zwózkę buraków.

W 2020 r. plantatorom buraka na całym obszarze kontraktacyjnym silnie dały się odczuć szkodniki: mszyce i pchełka burakowa (wiosną) oraz błyszczki, rolnice i piętnówki (latem i jesienią). Szarek komośnik szczególnie dał się we znaki plantatorom w rejonie południowo-wschodnim powodując swoim żerowaniem duże szkody na plantacjach, przez co wiele z nich wymagało wiosennego przesiewu. W przypadku chorób najbardziej dotkliwe było porażenie roślin chwościkiem burakowym, które najwcześniej wystąpiło w południowo-wschodnim rejonie uprawy, ale z czasem objęło cały obszar kontraktacji KSC.

Syngenta - baner corner

Jako ostatnia kampanię właściwą zakończyła, po 116 dniach pracy Cukrownia Kluczewo Średni czas pracy zakładów w kampanii 2020/2021 wyniósł 107 dni.

W lutym i marcu w cukrowniach w Kruszwicy, Nakle i Werbkowicach odbędzie się kampania sokowa, czyli przerób soku gęstego z buraków na cukier. Produkcja cukru z soku gęstego, wytworzonego wcześniej i przechowywanego w specjalnych zbiornikach pozwala na skrócenie czasu przerobu buraków w na ogół znacznie trudniejszych warunkach kampanii jesienno–zimowej oraz na zwiększenie możliwości przerobowych zakładów, a tym samym na lepsze wykorzystanie majątku, i poprawę efektywności procesów produkcyjnych.

– Od kilku lat prowadzimy kampanię sokową w trzech naszych cukrowniach, istotnie poprawiając ich parametry produkcyjne. Inwestycje w technologie realizowane ze środków własnych wypracowanych dzięki kampaniom cukrowniczym są niezwykle ważne dla budowania konkurencyjnej pozycji KSC na polskim rynku, i są częścią naszego kodu korporacyjnego. Dlatego tak jak w ubiegłych latach zyski z produkcji chcemy przeznaczać na zwiększanie potencjału rozwojowego wszystkich poszczególnych naszych lokalnych oddziałów. Za trudy kampanii bardzo dziękuję wszystkim Plantatorom i Pracownikom – dodaje Krzysztof Kowa, prezes KSC.

KSC S.A. szacuje, że większość cukru wyprodukowanego w kampanii cukrowniczej 2020/2021 trafi na krajowy rynek, reszta zostanie skierowana na eksport, w tym drogą morską na rynki spoza Unii Europejskiej, dzięki wybudowaniu przez KSC S.A. Terminalu Cukrowego w Gdańsku, który systematycznie zwiększa swoje moce przeładunkowe.

Źródło: KSC

Agromix baner gif

Baner Bayer Conviso one
Baner Danko Alegoria
Baner webinarium konopie
Baner agroshow

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.