Jak skutecznie odpalać ciągnik w ujemnych temperaturach?

Fot. Matthieu Joannon, unsplash.com

W ostatnich latach zimy są co raz łagodniejsze, nie przynoszą obfitych opadów śniegu czy dużych mrozów. Jednak atak zimy zawsze przychodzi niespodziewanie i może on zaskoczyć nie tylko drogowców, ale także rolników. Gdy temperatura spadnie poniżej 15 stopni Celsjusza, problemy z uruchomieniem mogą mieć maszyny nawet garażowane.

Dla wielu rolników, którzy hodują zwierzęta, potrzebują każdego dnia by ładowarka czy ciągnik wykonał swoje podstawowe prace, więc bezproblemowy start silnika to podstawa. Nawet najnowsze i najlepsze maszyny mogą sprawiać trudności w niskich temperaturach, więc warto przygotować się odpowiednio do takich warunków, by uniknąć przykrych niespodzianek.

Każda ładowarka czy ciągnik rolniczy wyposażony jest w akumulator. Akumulator to jedno z podstawowych urządzeń o które warto zadbać. Słaby akumulator lub akumulator o niskiej sprawności nie dostarczy w krótkim czasie właściwej mocy do rozrusznika, co skutkuje małą prędkością obrotową silnika i brakiem zapłonu. Akumulatory mają ściśle określoną żywotność i nawet te najlepsze i najdroższe z upływem czasu słabną i tracą zdolność do gromadzenia założonego im ładunku prądu. Na co dzień ten proces szczególnie widoczny jest w okresie zimy i podczas występowania ujemnych temperatur. Dodatkowo podczas ujemnych temperatur sprawność akumulatora może spaść nawet o połowę. Dlatego warto zadbać o akumulator, szczególnie przed zimą. Przegląd najlepiej zacząć od sprawdzenia, czy klemy nie są pokryte nalotem. Jeżeli są, należy je dokładnie wyczyścić lub wymienić na nowe. Słupki akumulatora również warto oczyścić. Jeśli jest on obsługowy i posiada korki, to warto sprawdzić stan elektrolitu; jeśli jest za mało to trzeba dolać wody zdemineralizowanej.

By uniknąć obniżenia sprawności akumulatora w niskich temperaturach, można zamontować ocieplacz, dzięki któremu temperatura akumulatora nie spadnie o dużą wartość. Mając słaby akumulator można go podładować przez noc lub wspomóc się drugim z innej maszyny lub prostownikiem z możliwością rozruchu. Oczywiście sprawność innych elementów silnika w maszynie też jest ważna. Świece żarowe wspomagają odpalenie i podgrzewają powietrze w komorze spalania przed uruchomieniem. Jeśli nie będą sprawne, zapłon będzie utrudniony lub wręcz niemożliwy.

Jeśli wszystkie podstawowe elementy silnika pracują prawidłowo, ale potrafią występować problemy z uruchomieniem silnika, warto wyposażyć się w grzałki, które najczęściej montowane są w blok silnika, często w miejsce oryginalnych zaślepek. Spirale grzałek nagrzewają płyn chłodzący w płaszczu wodnym, powodując m.in. rozrzedzenie oleju w misce olejowej i podwyższenie temperatury silnika, w tym m.in. komór spalania. Dzięki temu rozruch jest bardzo ułatwiony, a także zdecydowanie zmniejsza się zużycie paliwa i elementów silnika w pierwszych minutach pracy. Jeśli silnik nie posiada zaślepek w bloku, można zakupić i wstawić podgrzewacze przepływowe, które należy zamontować w przewodzie między bokiem a chłodnicą. Wstawienie grzałek czy podgrzewaczy przepływowych jest najprostszym, najtańszym sposobem na zwiększenie szans na odpalenie maszyny w ujemnych temperaturach.

Ważne jest również paliwo; w czasie mrozów z letniego oleju napędowego wytrącają się frakcje (związki) parafiny, które mogą zatkać układ paliwowy wraz z filtrami, dlatego nawet jeżeli mamy zapasy paliwa letniego, warto zostawić je „na później”, zaś zimą tankować paliwo zimowe. Oczywiście najlepszym sposobem na odpalenie maszyny zimą jest posiadanie ogrzewanego garażu, wtedy nie będzie problemu z uruchomieniem silnika bez względu na temperatury panujące na zewnątrz, jednakże jest to komfort na który mało kto może sobie pozwolić. Ostatnim sposobem, który jest ostatecznością  przy problemach z odpaleniem jest aplikacja tzw. samostartu do układu dolotowego powietrza do silnika, jednakże nie jest to polecane, szczególnie w nowszych konstrukcjach silników i można używać tego typu zabiegów tylko w ostateczności.

mgr inż. Michał Ośko

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności