Ciągnik Prokmar DF304G2 – powrót do cenowej normalności

Tęsknicie czasami za cenami maszyn z lat minionych? Ehh, jaka byłaby to ulga móc znowu kupić ciągnik w cenie sprzed kilku lat. Żaden problem, o ile nie przeszkadza wam chiński rodowód.

baner kuhn

Pamiętam jak w 2015 pisałem o ciągniku Dongfeng DF254 w kontekście chyba najtańszej propozycji na rynku jeżeli chodzi o ciągniki, które z przymrużeniem oka, aczkolwiek niedużym, można by nazwać polowymi. W końcu maszyna ta odpowiadała mniej więcej T-25, który jako tako uzyskał aprobatę polskich rolników jako pomocniczy ciągnik polowy, choć w istocie zbyt wiele nim nie zdziałamy. Warto jednak zauważyć, że nie tylko ostrą orką wieś stoi, a traktor, który jest w stanie unieść około 500 kg na podnośniku, ma napęd na cztery koła i jakieś wyjścia hydrauliczne, a do tego napęd realizowany jest za pomocą mechanicznej skrzyni, trudno zmieścić w worku z przerośniętymi kosiarkami.

DF304G2 – firma DongFeng prowadzi niezbyt intensywne działania na polskim rynku, choć trzeba przyznać, że jest obecna jakiś czas i chyba powoli zdążyliśmy się przyzwyczaić do jej produktów, zwłaszcza, że od dłuższego czasu pozostają niezmienne, fot. G. Szularz

Tak, parametry nie powalają, ale również i cena była wówczas atrakcyjna – 42 tys. zł netto, rok wcześniej, czyli w 2014, większy brat, model DF304, kosztował zaledwie 38 tys. zł netto, ale cóż, były to czasy, gdy jeszcze można było pisać zestawienia ciągników wedle klucza 1 KM na 1 tys. zł, w których nie brakowało propozycji także i zachodnich producentów. Dziś? Można pomarzyć. Ale skąd te wspominki? A to z okazji piątego spotkania z marką DongFeng na targach Agrotech, od jakiegoś czasu w barwach Prokmar, a od 2020 pod skrzydłami firmy Elrol, która nabyła prawa do wspomnianej nazwy.

Baner UPL
Baner Samasz
baner Interhandler
Prosto i schludnie, jest gniazdo elektryczne do przyczep, są dwie pary wyjść hydraulicznych, nawet wyjście WOM ma jakąś osłonę, a śruby są w złotym ocynku, fot. G. Szularz

Niezmienny, a ciągle w ofercie i coraz taniej?

Mowa o ciągniku Prokmar DF304G2, czyli DongFengu DF304G2. Tym samym, który w 2014 roku kosztował około 46,7 tys. zł brutto (bez kabiny), a na tegorocznych targach dumnie wystawiony za kwotę 59,9 tys. brutto w wariancie pół-kabinowym, bowiem wariant ze zwykłym pałąkiem ROPS to wydatek rzędu 56 tys. zł brutto. Mamy więc wzrost o około 20% w 10 lat, to bardzo przyzwoity wynik, zważywszy na fakt, że ciągnik jest teraz oferowany z normą Euro 5. Czy nie powinno być Stage V? Tak czy inaczej, dla jednostki o mocy około 30 KM to nie jest skomplikowane zagadnienie.

Jak na prosty mechaniczny ciągnik przystało jest prosto i trochę w stylu małych japońskich samochodów z końca lat 90 – zwłaszcza te zegary i ich obudowa, fot. G. Szularz

A mowa jest o oczywiście o silniku ZN390T Chengchai Co. Ltd. stosowanym dość powszechnie chociażby w minikoparkach produkcji chińskiej, jednakże w Polsce podaż części wciąż jest ograniczona, zaś bogata oferta portali Aliexpress czy Alibaba może kusić, ale pamiętajmy o kwestiach logistycznych, zarówno pociągi jak i statki z Chin, mają obecnie utrudnione kursowanie. Nie można jednak odmówić, iż jest to konstrukcja prosta, trzycylindrowa i niezbyt wysilona.

Dodatkowe opancerzenie filtra i sterownika, fot. G. Szularz

Znacznie ciekawszy jest fakt, że w roku 2022 firma Elrol oferowała model DF304G2 z kabiną firmy Naglak i klimatyzacją za około 76 tys. zł netto, wariant bez kabiny wyceniany był wówczas na 56 tys. zł netto (68,9 tys. brutto), mamy więc do czynienia z niezłą obniżką i niemalże powrotem do ceny z roku 2014! Jak to jest możliwe, gdy wszyscy inni producenci podnieśli ceny czasem nawet o 50% i to w stosunku do roku pandemicznego, a co dopiero mówić o porównaniu z 2014?!

SDF baner
Baner KWS - wariant Ii
Baner Delaro Forte

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Przeczytaj także

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.