Cztery kroki do lepszej odporności

Jeśli nie zadbaliśmy odpowiednio o uprawy wcześniej, jesienią, to teraz i tak musimy poczekać już do wiosny. Nadszedł za to czas, aby zadbać o siebie. W końcu od naszego zdrowia też dużo zależy.

Nie ma magicznej kapsułki na odporność – jest to proces, na który składa się wiele czynników. Organizm trzeba wzmacniać przede wszystkim opierając się na prawidłowej diecie, bogatej w świeże i naturalne produkty. Jak potwierdza dietetyk i ekspert kampanii „Soki i musy – witaminy w smart formie”, dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska: – Na co dzień możemy budować swoją odporność przez odpowiednią dietę. To dlatego, że składniki żywności mają właściwości immunomodulujące, to znaczy, że wspierają nasz organizm poprzez stymulowanie układu odpornościowego. Na układ odpornościowy dobroczynny wpływ mają witaminy – np. witamina C, którą można znaleźć w kiszonych ogórkach i kapuście, natce pietruszki, czerwonej papryce czy soku pomarańczowym oraz prowitamina A – obecna w żółtych, pomarańczowych oraz czerwonych warzywach i owocach, np. w soku czy musie marchwiowym. Również niektóre składniki mineralne mają znaczenie w budowaniu odporności, np. magnez, który w znacznych ilościach znajduje się w krajowych owocach – wyjaśnia dr. Kozioł-Kozakowska.

Pamiętajmy przy tym, że o wiele lepsze dla naszego organizmu jest korzystanie z z witamin i mikroelementów dostępnych w naturalnych produktach, niż sięgać po suplementy diety. Badania naukowe potwierdzają, że składniki pokarmowe łatwiej wchłaniają się z naturalnych produktów, dlatego ich skuteczność może być większa.

Naturalne rozwiązania są dla naszego organizmu najlepsze. Dlatego w okresie zimowym, gdy nie wszystkie surowe owoce i warzywa są smaczne i dostępne, nie bójmy się spożywać ich w innej, wygodnej formie, ale ciągle naturalnej. 100% soki oraz musy owocowe i warzywne są świetną alternatywą dla warzyw i owoców szczególnie w okresie zimowym.

Równie ważnym elementem budowania oporności jest odpowiednia ilość snu. – Wysypianie się jest bardzo ważne, ponieważ w trakcie snu w naszym organizmie zachodzi wiele procesów, m.in. regeneracja komórek i tkanek, dzięki wydzielanemu w trakcie snu hormonowi wzrostu – wyjaśnia dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska. – Zbyt mała ilość snu negatywnie wpływa na gospodarkę hormonalną, ponieważ organizm produkuje wiecej kortyzolu – hormonu stresu. Zaburzenia snu sprawiają, że obniża się odporność. Idealnie byłoby, aby każdy znalazł czas na krótką 15-30 minutową drzemkę w ciągu dnia, a jeśli jest to nierealne, to warto chociaż zadbać o dobry sen w nocy. Wystarczająca ilość godzin snu dla każdego z nas może być różna, nie tylko czas ma jednak znaczenie, ale również efektywność – dodaje.

Pamiętajmy też, że przebywanie na świeżym powietrzu dotlenia nasz organizm, dzięki czemu łatwiej mu „walczyć” z wirusami i bakteriami. Istotne jest także regularne wietrzenie pomieszczeń, w których przebywamy.

Renata Struzik, źródło: KUPS
 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności