fbpx

Zmiana przepisów. Jazda z hederem po drodze publicznej może kosztować w tym roku krocie

Żniwa powoli nabierają rozpędu, a wraz z nimi jak bumerang wraca temat jazdy z zapiętym hederem po drogach publicznych. O ile jeszcze w ubiegłe żniwa kary jakie groziły za to wykroczenie nie szokowały, to w tym sezonie można się niemile zaskoczyć.

Wiadomo nie od dziś, że w czasie żniw liczy się każda minuta, więc rolnicy świadomie często rezygnują z demontażu hederów na czas dojechania drogą publiczną do pól. Trzeba mieć jednak na uwadze, że takie zachowanie może mieć przykre konsekwencje zarówno dla operatora maszyny jak i innych uczestników ruchu drogowego.

Zgodnie z przepisem § 45 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, dopuszczalne jest uczestniczenie w ruchu pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego z maszyną zawieszaną i przyczepy specjalnej o szerokości nieprzekraczającej 3 m.

Tutaj należy dodać, że jeśli pojazd wolnobieżny, ciągnik rolniczy albo zespół pojazdów składający się z pojazdu wolnobieżnego lub ciągnika rolniczego i przyczepy specjalnej (np. kombajn zbożowy ze zdemontowanym hederem) spełnia warunki dopuszczenia pojazdu do ruchu, wynikające z ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia z dnia 31 grudnia 2012 r., a jego szerokość przekracza 3 m, ale nie przekracza szerokości 3,5 m, to możliwe jest uzyskanie zezwolenia kategorii II na przejazd takiego pojazdu jako pojazdu nienormatywnego.

Tego typu zezwolenia są wydawane przez starostów właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy lub miejsca rozpoczęcia przejazdu, w terminie 3 dni od złożenia wniosku.

W tym miejscu przejdziemy do konsekwencji finansowych, jakie może ponieść operator, jeśli poruszał się będzie z zamontowanym hederem. O ile jeszcze rok temu mandat wynosił 500 zł, to obecnie, po wprowadzeniu z początkiem br. nowego taryfikatora mandatów, mandat nałożony prze policję może wynieść do 5 tys. zł. Jeśli natomiast sprawa trafiłaby do sądu, to ten może nałożyć maksymalną karę w wysokości 30 tys. zł.

Jak więc widać konsekwencje finansowe mogą być bardzo dotkliwe, ale to niejedyna nieprzyjemność, jaka może spotkać operatora. Kombajn z hederem, przekraczający nierzadko szerokość 5 m, stanowi duże zagrożenie dla innych uczestników ruchu i często już w latach poprzednich dochodziło do poważnych wypadków z udziałem tego typu maszyn.

Trzeba również mieć na uwadze, że ubezpieczyciel może zakwestionować zasadność wypłaty odszkodowania w razie wypadku, gdyż kombajn nie spełniał warunków pozwalających na poruszanie się po drodze publicznej, a wówczas odpowiedzialność finansowa spadnie na operatora maszyny.

Warto więc zdemontować heder na czas przejazdu po drogach, tym bardziej, że w nowoczesnych kombajnach jego montaż i demontaż nie zajmuje zbyt wiele czasu.

Zobacz także:

Poparcie wsi dla Prawa i Sprawiedliwości “ulega erozji”

McHale - baner - kwiecień 2024
Syngenta baner Treso
Baner webinarium konopie
POZ 2024 - baner

51 KOMENTARZE

  1. Myślę że ludzią już wszystko przeszkadza na drodze taki mają pośpiech rowerem jedziesz źle tir jedzie z towarami źle sam kombajn pojedzie bez Hedera i też im będzie źle w dupach się im przewraca. To już nawet nie chodźi o bezpieczeństwo bo bardziej niebezpieczne są np drzewa czy tiry.

  2. O ile dobrze przeczytałem ustawe bo po łebkach czyt ;)2kat zezwolenia to 2400zl i są ponoć wytyczne ze wzgledu na przekroczone ramowe parametry sprzętu dla danej kat, a z tymi przeróbkami haków…no to faktycznie ciekawy temat No bo skad zdobyć odpis homologacji ? Raczej to dotyczy starych kombajnów .

  3. Jazda z hederem nie wynika z pośpiechu lecz z braku miejsca do jego spięcia operatorzy wiedzą że trzeba go sporo a często nie ma gdzie się z tym rozłożyć takie karanie jest nie sprawiedliwe powinno być trochę wyrozumiałośći na ten tydzień czy dwa

    • Ni chooya. Jak zobaczę na drodze jakiegoś z hederem zapiętym na kombajnie ro od razu dzwonię na 112. Skończy się wasz terror. Nie pozdrawiam.

  4. Od przeszło 20 lat mieszkam na wsi pod Łodzią i widzę kiedy są żniwa. Nie spotkałem przez te lata kombajnu ze zdjętym hedrem,i co jak spotkam kombajn na drodze to mam ubliżać rolnikowi, wyprzedzać czy trąbić?? No nie jadę powoli albo robię miejsce rolnik podziekuje ja się uśmiechnę i tyle!!! Jadę za nim kilometr może dwa i nic nie pomoże on musi dojechać do pola ja do domu a te 5 czy 10 minut mnie nie zbawi proste!! Kochani kierowcy więcej szacunku i humoru a świat będzie bardziej kolorowy. !!

    • Oby wszyscy tak myśleli jak pan w Polsce centralnej działki rolników są rozdrobnione i patrząc po swoich sąsiadach ja musiał bym w ciągu dnia zdejmować i zakładać kilkanaście razy, a stare kombajny nie są przystosowane do szybkiego zdejmowana i zakładania co jest bardzo uciążliwe, założenie takiego hederu to czas około 30 co przynapietym grafiku żniwnym to strata czasu

  5. Wystarczy używać rozumu, mam kombajn z lat 70 ub wieku, a jakże zachodni, w oryginale brak haka do zaczepienia wózka z hederem i brak wózka, i co mam zrobic?

  6. Jak będziesz jechał na wakacje z rodziną to pomyśl choćby o nich bo tak naprawdę kombajn nie śmiga 120/h i jak wyskoczysz z za zakrętu na prawidłowo jadący i zapięty jakikolwiek sprzęt rolniczy to możesz się bardzo zdziwić noga z gazu i trochę używania mózgu nikomu nie zaszkodzi u mnie jest 60 i jeszcze drzewa nie spotkałem pana który tyle jechał, zawsze szybko bo wakacje uciekają a” moja BMK daje mi wszystkie uprawnienia ” tylko potem jest płacz 😭.

  7. Jeśli chodzi o prędkość na zakrętach to jest ograniczona znakami i max może wynosić 60 km na h a nie 90 po drugie zdjęcie jak i założenie hedera zajmuje 40 min i w przypadku gdzie mam 4 pola na odcinku 2 km o powierzchni od hektara do 2 to muszę heder podpinać i odpinać na drodze czyli wedle waszego płytkiego rozumowania muszę w ciągu dnia zablokować drogę 8 razy po 40 min bo nie mogę się po niej poruszać z hederem bo ktoś musi jechać 90 na godzinę na zakręcie kombajny używane są przez 2 tygodnie w roku i to już problem bo w tym czasie siebie się w nich wjiebie 3 debili bez wyobraźni a ile osób w te 2 tygodnie zginie na przejściu dla pieszych albo na przejeździe kolejowym czy ogólnie na drogach przez ludzi co jada 90 km na zakręcie

  8. byłem przez dekadę operatorem kombajnu, najwięcej stresująca w tej pracy jest jazda przez drogi publiczne. Jak znalazłem się na polu byłem szczęśliwy. Drogi są wąskie a kierowcy często trąbią, rzucają epitety przez szybę, czasem ślą policję. Każdy producent kombajnu wyposaża go w wózek do wożenia przyrządu tnącego by używać. Wózki posiadają nawet stare kombajny. Jadąc na dalekie pola zakładałem wózek na blisko położone obok siebie nie… bo nie było sensu zdejmować i zakładać heder na pola po 30, 40 arów oddalonych od siebie o kilka km.

  9. Problem nie jest u rolników tylko u kierowców. Mając kombajn większy niż bizon tak czy siak musisz odpiąć heder na przejazd po jakiejkolwiek drodze. Kombajn ma heder 6metrów, a sam zajmuje ponad półtora pasa. Od kiedy w mojej wiosce wyremontowali drogę to wiele osób jeździ tam na wakacje i to są kurwa pojeby, idioci bez jakiejkolwiek wyobraźni, kombajn skręca w lewo to ci debile rowem jadą, bo się czasem paniuś z Warszawy na wakacje do Kołobrzegu 5min spóźni

  10. Pracuje za granica tyle lat i niewidziałem kombajnu z zapietym chederem na drodze moze dlatego ze sà sakramencko drogie mandaty .ale co do polskiego rolnika co ma chłop zrobic jak niejest tego nauczony

    • A ja widziałam. I to w kraju, który jest bardzo rozwinięty w porównaniu do nas. Różnica była taka, że mandat za przekroczenie prędkości w terminie zabudowanym o 10 km godz powyżej 50,był strasznie wysoki. Ludzie przejeżdżający przez wieś nigdy się nie spieszyli i nie trąbili gdy farmer akurat przeganiał bydło przez drogę. Zatrzymywali się w bezpiecznej odległości i czekali, aż zwierzęta zejdą.
      Kombajny w czasie żniw też nie wszystkie rozpinany przyrząd żniwny że względu na rozdrobnienie uprawianych działek. Często bywało tak, że rolnicy blokowali ruch na drodze żeby móc się zpiąć. Brak złotego środka, ale wzajemne zrozumienie na drodze przydałoby się. Nie tylko na wiejskich drogach i nie tylko w czasie żniw 🤔

    • Pokaż mi za granicą pola o szerokości 10 metrów i wielkości 10-20arów, żeby to wykosić i musisz wjechać na asfalt żeby dojechać na następne, ale jak to mówią “syty głodnego nie zrozumie”, wyobraźni nic nie zastąpi więc na lokalnych drogach wolniej,kombajn to nie maluch że go z daleka nie widać

    • Człowieku po pierwsze to jest Polska a nie zagranica, po drugie to rolnik produkuje żywność dla Ciebie i innych dlatego powinno być jak w PRL- każdy Kłos na wagę złota i trzeba zrozumieć rolnika kiedy wyjedzie na drogę z hederem i samemu zachować odpowiednią prędkość i wyobraźnię bo kupiliście sobie samochody które mają spore silniki i wszystko wam wolno

      • No tak bo rolnikowi wolno więcej bo on ma pole do zrobienia, a że walnie w prawidłowo jadące auto? A “niech se miastowy martwi”, ja jestem na wsi i ja tu rządze.

  11. Rozsądek i wyobraźnia i nie potrzeba nikogo karać . ludzie w tych swoich samochodzikach pędzą lokalnymi zarośniętymi krzakami i często w kiepskim stanie drogami po 120-150 .i dlatego są wypadki .a nie dlatego że rolnik ma heder przy kombajnie . Największe kombajny nawet bez hedera zajmują i tak prawie całą drogę.Przez tyle lat co żyje na świecie był u nas jeden tragiczny wypadek z udziałem kombajnu .ale nawet i on by miejsca nie miał gdyby osoba jadąca samochodem jechała z wymaganą prędkością . Sprzęt mamy jaki mamy i trudno winić rolników za to że ktoś nie myślał podczas projektowania kombajnów bizon .

  12. Rolnicy na czas żniw chcą wyrozumiałości od innych kierowców a sami mają wszystko w głębokim poważaniu policja jeszcze powinna z wagą stanąć i poważyć przyczepy Droga 6 ton a przyczepa ze zbożem 12 z obornikiem to chlera wie ile

    • A ładowność tira ze zbożem to 25 ton i co na pusto ma jeździć tam i z powrotem? Na wodzie nic nie jedzie a paliwo kosztuje krocie, 6 ton to sobie kiedyś można było wozić jak maszyny były małe. Teraz sprzęt rolniczy jest duży i ciężki a ktoś jednak zezwala na jego sprzedaż i użytkowanie wiedząc jakie mamy drogi w Polsce.

  13. I bardzo dobrze są do tego specjalnie przyczepy… Za granicą nie ma czegoś takiego zawsze używana jest przyczepa ale w polsce zawsze stwarzanie zagrożenia

  14. Ktoś z redakcji pisze co chce male dzialki i co chwila odpinanie chedera ,problem z miejscsm do spiecia.U nas rolnictwo rozdrobnione więc cieżko co chwilę rozpinać,a może na te 2tyg żniwa trochę uprzejmości i wyrozumiałości ze strony kierowców i na wiejskich drogach przynajmniej w żniwa noga z gazu a nie zatrzymywanie sie na jezdni i ręce w górę!!!

      • Spoczko jak chcesz to mogę stanąć na środku drogi ma godzinkę i zakładać heder do koszenia, proszę bardzo. Tylko nie polecam trąbić bo mogę xi troszkę auto zakurzyć 😊😊

    • A co ma uprzejmość do rzeczy ? Jadąc 90 km/h na zakręcie wyłania się kombajn z hederem 6 m i co , z uprzejmości wylądować w rowie ? Rolnik jak zwykle nie rozumie , że nie jest pępkiem świata, A poza tym poruszając się po drogach publicznych trzeba stosowac się do przepisów publicznych , w nocy czasem nawet świateł nie włączają, też problem jak z odpięciem hedera ? Rolnik nie chce tracić czasu to inni musza ginąć na drodze, brawo za brak rozumu .

      • Ja za każdym razem odpinam heder tylko że są sytuacje gdzie tego hederu nie ma poprostu gdzie podpiąć bo wjazd na te pole jest prosto z drogi a żeby podczepić heder to troche miejsca trzeba.

      • Szczerze mówiąc to nie wiem gdzie ty masz zakręty pozwalające na jazdę 90 km/h na których jest tak ograniczona widoczność żebyś nie zauważył 6 7 czy nawet kilkunastotonowego kolosa ale ludzie są tępi z natury więc no cóż nic tylko ci współczuć i tolerowac twoje zdanie…
        Bo wiadomo żniwa to dla rolnika cholernie ciężko okres gonią terminy i zawsze obawa żeby się pogoda nie zepsuła więc taki rolnik ma naprawdę mało czasu ale co ty możesz wiedzieć… Przecież chlebek to że sklepu się bierze tak jak mąka…
        Na mało którym polu można się podpiąć bo większość ma wjazd przy samej drodze więc co rolnik ma na półtorej godziny zablokować drogę ? No z twojego rozumowania na to wynika…
        I nie wyjeżdżaj z tekstem teraz “to kup nowy kombajn” “to weź usługę” bo tylko się pogrążysz
        Niestety żyjemy w Polsce a u nas dorobić się ciężko “sorry taki mamy klimat”
        Ale z łaski swojej noga z gazu i gwarantuje że ani ty ani twoja rodzinka nie ucierpi 😇

      • No tak tylko że gdyby nie rolnicy to wpierdzielal byś ziemię warszawiaku a druga sprawa nie każdy ma miejsce na to żeby podczepiać i odczepiać cheder ale żeby to zrozumieć trzeba mieć choć trochę wyobraźni

      • Gdzie na wsi można jechać 90mk/h i w dodatku na zakręcie? Człowieku trochę myślenia! Rodzice dali Ci nowy samochód i jeździsz ile fabryka daje. Zero szacunku dla pracy, pieniędzy i ludzi utrzymujących się z rolnictwa. Poza tym jeśli nigdy nie pracowałeś na roli to się nie wypowiadaj, w szczególności o odpinaniu hedera w Bizonach których jest najwięcej na drogach w czasie żniw.

  15. Kolego Kick, a ty myślisz że jak wbijasz się za zakrętem w kombajn z hederem czy w kombajn bez hederu to będzie jakaś różnica, paradoksalnie hederu jest delikatniejszy od reszty kombajnu i przyjemnie część energii podczas zderzenia. Ostrożnej i bezpiecznej jazdy życzę.

  16. Kiedy ktoś wreszcie zmieni przepisy odnośnie maszyn rolniczych? Te obecne pamiętają czasy gdy po drogach poruszały się 60-tyki. Dzisiaj sam kombajn bez hederu ma nierzadko 4m, nie mówiąc już o wielkości produkowanych przyczep. Przykładowo dlaczego przyczepę typu trudem gdzie opony mają szerokość 710 mam obowiązuje taki sam nacisk na os jak przyczepę ciężarowa o szerokości 385mm? Przestarzałe prawo w chorym kraju….

  17. Rolnik tylko liczy godziny, pieniądze i czeka na dopłaty,a nie myśli o życiu innych którzy je tracą przez takich bezmózgów co nawet nie mają świateł sprawnych przy sprzęcie rolniczym a już o lusterkach to zapominają.Czy myślicie że jesteście świętymi krowami-to nie Indie.

    • Witam w tej sprawie zgadzam się z panem . Ale jest jedno ale jak rolnik z hederem w kombajnie o szerokości 4 m ma transportować na pole po drodze publicznej o szerokości 6 m i gdy z oryginału maszyny mowa tu o Claas mercator 60 ktury nie ma ani tylnego zaczepu do ciągnięcia chedera ani wyjścia gniazda do świateł elektrycznych . I tu pytanie za taką jazdę po drodze publicznej musi dostać mandat ? A co do żniw to jest praca sezonowa i trochę wyrozumiałości dla rolnika bo od myszy do cara wszyscy żyją z gospodarza a jak gospodarzy wkurwicie to bułki w sklepie nie znajdziecie pola będą ekologiczne i zborze młyny kupią za granicy więc pozdrawiam jako rolnik bo chlebek może was kosztować więcej jak ten mandat .

      • Tu nie chodzi o wyrozumialosc-tez jestem ze wsi,ale jak widzę tych cwaniaków co przypinają po 3-4 przyczepy do ciągnika bez żadnego oświetlenia to mnie szlag trafia.Taki pajac nie zdaje sobie sprawy że wyprzedzając rowerzystę ostatnia przyczepa spycha go do rowu-bylem tego świadkiem.Jedzie kombajnem bez lusterek a na schodkach stawia dziecko żeby obserwowało czy go coś wyprzedza-to jest chore.Nie twierdzę,że wszyscy tak robią ale ktoś to musi ukrócić.

    • Trochę zrozumienia dla rolników żniwa nie są cały rok a co do przepisów ten co to wymysila nie tylko dla rolników powinien pierwsze sprubowaciw realu wtedy by wiedział co jest realne a co nie

  18. Odpinanie hedera w nowych może zajmuje chwilę ale w starych zajmuje godzinę i dwóch ludzi. Mój ma 4.2m i mieści się na wszystkich drogach gdzie się poruszam. Nasze władze to tylko kara i mandat komuna wrzuciła.

  19. Jezeli chcecie miec tzw. MICHĘ to co za cos, wypięcie hedera w starym bizonie, to 1,5 h w zniwa kazda minuta sie liczy, napewno nikt zlosliwie duzymy maszynami na droge nie wyjezdża, i gwarantuje wszystkim, ze to jest duzy stres, ze jekis debil wjedzie pod kola zapieeedalajac 140km ale to ty maly żuczek jeses winny bo jechales 20 km, i n8e wypiales hedera

    • No tak, będę jechał z rodziną a za zakrętem będzię kombajn z zapiętym hederem. Wszyscy zginiemy bo w żniwa każda godzina jest ważna. Człowieku ja mam to w du…ie. Heder odkręcaj i koniec. W bizonie za długo, kup inny kombajn, nie stać cię to weź usługę, nie stać cię na usługę to klucz w łapę i kręcimy śrubki….

      • Nie mam kombainu ale wyobrażam sobie jak ktos ma 10 pol po kilka h i musi poswiecic te 1.5h x 2 na każde bo ma do przejechania 500m drogi a Przepis to przepis wystarczy wjechać na pas drogowy. A wpadac w zakręt prędkościa ponad 100 km h żeby sie zabić to trzeba mieć poprostu talent. Rownie dobrze za zakrętem lub łukiem bo pewnie to miałeś na myśli moze stac zspsuty bus albo straż pożarna w którą sie wbijesz i stracisz swoje drogocenne Życie.

      • Sprawdź najpierw statystyki ile jest wypadków na drogach z udziałem kombajnu który ma podpięty heder w żniwa ,tobie chodzi o to żebyś mógł wyprzedzać kombajn jadąc 150 km/H a widząc heder że strachu zaczynasz zwalniać

      • Będziesz jechał z rodziną i wjedziesz na kombajn czy jak? Bo tak to zabrzmiało….kombajn ma twardszą”du*e” jak Twoje auto….więc to Ty uważaj

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.