fbpx

Jakie są warunki zarejestrowania w Polsce ciągnika spoza kraju UE? Nie wszystkie je spełniają

Przedłożenie dokumentu homologacji pojazdu jest obowiązkowe w sytuacji gdy pojazd nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium Polski. Kwestie dotyczące homologacji pojazdów rolniczych w sposób precyzyjny określa na poziomie unijnym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie.

Samasz loteria - baner

W sprawie rozpoznanej przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z 9 listopada 2023 r., sygn. akt II SA/Sz 731/23 starosta po rozpoznaniu wniosku spółki z o.o. zarejestrował pochodzący z Białorusi ciągnik.

Od tej decyzji sprzeciw do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie złożył prokurator. Wniósł o stwierdzenie nieważności decyzji. Zarzucił starości wydanie decyzji z rażącym naruszeniem art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 1047, z późn. zm.). Według prokuratora naruszenie prawa polegało na wydaniu decyzji bez zgromadzenia wszystkich niezbędnych dokumentów, w tym braku świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.

W ocenie prokuratora, dokument taki był wymagany, ponieważ ciągnik był rejestrowany po raz pierwszy na terenie państwa członkowskiego UE, a został sprowadzony z terenu państwa niebędącego członkiem Unii. Prokurator powołał się na regulacje prawne dotyczące warunków wprowadzenia pojazdu do obrotu, w tym wymogi podlegania procedurze homologacji zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz.U. UE. L.2013.60.1 z dnia 2 marca 2013 r., dalej: rozporządzenie nr 167/2013).

W ocenie spółki ciągnik był po raz pierwszy zarejestrowany na Białorusi, co oznaczało, że nie musiała dołączać dokumentów homologacji. W jej ocenie ważniejsze są badania techniczne pojazdu, dopuszczające ciągnik do ruchu.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Koszalinie stwierdziło brak przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji starosty.

SKO stwierdziło, że ciągnik nie jest pojazdem nowym w rozumieniu art. 2 pkt 62 Prawa o ruchu drogowym, ponieważ wcześniej był wcześniej zarejestrowany na Białorusi. SKO podkreśliło, że Prawo o ruchu drogowym nie zawiera definicji „rejestracji”, ani „dopuszczenia”, do których to pojęć odnoszą się przepisy wskazanego wyżej rozporządzenia nr 167/2013.

Sprawa na skutek skargi prokuratora trafiła na wokandę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie.

Sąd uchylił decyzję samorządowego kolegium odwoławczego. W uzasadnieniu wyroku sąd podkreślił, że zgodnie z art. 71 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Zgodnie z art. 72 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym rejestracji dokonuje się na podstawie:

1) dowodu własności pojazdu lub dokumentu potwierdzającego powierzenie pojazdu,

2) karty pojazdu, jeżeli była wydana;

3) świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu – jeżeli są wymagane;

4) zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest wymagane albo dowodu rejestracyjnego pojazdu lub innego dokumentu wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego, potwierdzającego wykonanie oraz termin ważności badania technicznego;

5) dowodu rejestracyjnego, jeżeli pojazd był zarejestrowany;

6) dowodu odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy;

6a) dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju albo zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, jeżeli samochód osobowy lub pojazd rodzaju „samochodowy inny”, podrodzaj „czterokołowiec” (kategoria homologacyjna L7e) lub podrodzaj „czterokołowiec lekki” (kategoria homologacyjna L6e) został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy.

W myśl art. 72 ust. 2a Prawa o ruchu drogowym w przypadku pojazdu sprowadzanego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim zamiast dowodu rejestracyjnego, dopuszcza się przedstawienie innego dokumentu stwierdzającego rejestrację pojazdu, wydanego przez organ właściwy do rejestracji pojazdów w tym państwie. Sposób postępowania w przypadku utraty dowodu rejestracyjnego pojazdu zarejestrowanego za granicą określa art. 72 ust. 5 Prawa o ruchu drogowym.

Katalog dokumentów rejestracyjnych jest zamknięty.

Przedłożenie dokumentu homologacji pojazdu jest obowiązkowe w sytuacji gdy pojazd nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 72 ust. 1 pkt 1 Prawa o ruchu drogowym.

Kwestia regulacji prawnych dotyczących homologacji pojazdów rolniczych jest w sposób precyzyjny określona na poziomie unijnym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych. Jest to akt prawny stosowany w sposób bezpośredni we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Wskazane wyżej rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. i jest obowiązujące na terenie UE.

Jest to akt prawny, który powinien zastosować starosta.

Według art. 3 pkt 37 rozporządzenia nr 167/2013 „nowy pojazd” to pojazd, który nigdy wcześniej nie był rejestrowany ani dopuszczony. „Wprowadzenie do obrotu” oznacza udostępnienie pojazdu po raz pierwszy w Unii Europejskiej (art. 3 pkt 39). W rozumieniu art. 3 pkt 41 rozporządzenia nr 167/2013 „importerem” jest każda osoba fizyczna lub prawna mająca siedzibę w Unii Europejskiej, która wprowadza do obrotu pojazd, pochodzący z państwa trzeciego, czyli jak w omawianej sprawie z Białorusi (państwa nie będącego członkiem UE). Rozporządzenie określa między innymi obowiązki w zakresie homologacji pojazdów rolniczych ciążące nie tylko na producentach, lecz również na importerach.

Warto dodać, że 14 kwietnia 2023 r. Sejm uchwalił ustawę o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażania (Dz. U. nr 919), którą stosuje się również do pojazdów rolniczych (w tym ciągników) i leśnych określonych we wskazanym wyżej rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz.U. UE. L.2013.60.1 z dnia 2 marca 2013 r.).

Baner SDF
Baner webinarium konopie

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły

Najpopularniejsze artykuły

None found

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.