fbpx

Nowe normy Euro będą dotyczyły starych ciągników – także Twojego. My już wiemy, co będziesz musiał zrobić

Europejskie normy dotyczące emisji spalin od lat wpływają na konstrukcje silników, które stają się coraz bardziej skomplikowane. Ich producenci muszą stosować coraz to skuteczniejsze filtry czy układy AdBlue. Jednak najnowsze, szykowane już normy będą dotyczyły także starych ciągników, które trzeba będzie przerabiać na własny koszt.

Słyszałem niedawno opinię, że nowoczesne silniki diesla w ciągnikach produkują już takie spaliny, że są one czystsze niż zasysane przez taki silnik powietrze. To nieco naciągana opinia, ale jest w niej jakieś ziarno prawdy. Europejska ekologia w tej dziedzinie jest wyśrubowana do granic technologicznych możliwości producentów silników spalinowych.

Od wielu lat najwięksi producenci silników diesla do maszyn rolniczych zgodne alarmują, że dalej się już nie da. Nie można dalej przykręcać norm bez szkody dla trwałości podzespołów, a tym samym długowieczności takich silników i maszyn. Nie i już. Koniec.

Zmiany zostaną wymuszone przez prawo i będą dotyczyły każdego starego ciągnika. fot. Grzegorz Szularz

Koniec diesli w ciągnikach już bliski

To, jak ślepa to droga, można się przekonać na przykładzie producentów samochodów, którzy już coraz częściej rezygnują w swoich modelach z diesli. Kilka dni temu Volvo ogłosiło koniec produkcji modeli z takim silnikiem i masowy rozwój elektryków. Wielka szkoda, bo akurat w tym przypadku ich motory wysokoprężne uchodziły za wybitne pod względem kultury pracy i trwałości mechanicznej. Czy ciągniki też czeka taka przyszłość? Choć prace nad elektrycznymi traktorami trwają, to jakoś nie mogę sobie wyobrazić masowego przejścia na bateryjne ciągniki.

Póki co cieszmy się tym, co mamy, bo prace unijnych legislatorów trwają nieprzerwanie. W niedalekiej przyszłości czeka nas nowa ciągnikowa norma Euro-8. Zmieni ona nie tyle nowe, ale głównie wszystkie stare ciągniki. Wszystkie co do jednego.

Wszystkie tłumiki starych ciągników idą do zmiany. fot Karol Wieteska

Co obowiązkowo musisz zmienić w swoim starym ciągniku?

Jak się niedawno dowiedzieliśmy z nieoficjalnych źródeł, nowa unijna norma będzie dotyczyła przede wszystkim ograniczenia hałasu, jaki generują pracujące ciągniki. O ile nowe modele posiadają wyrafinowane technicznie tłumiki, które w znaczący sposób ograniczają hałas, to stare modele już ich nie mają. I o nie właśnie tu chodzi.

Nadmierny hałas emitowany przez stare ciągniki jest szkodliwy dla zdrowia i negatywnie wpływa na stan całego organizmu. Ogromny poziom decybeli generowany przez stary silnik diesla w traktorze szkodzi także otoczeniu, zwierzętom gospodarskim i przyrodzie wokół. Dlatego nowa norma skupiła się na potrzebie znaczącej redukcji hałasu pracy starych modeli ciągników.

Jego nakazana prawem redukcja ma się odbyć przez instalowanie na tłumikach starych traktorów specjalnych nakładek, czy inaczej tłumików dźwięku, ograniczających hałas. Jak można doczytać w przeciekach informacji, będą one wyglądały podobnie do iskrowników, jakie kiedyś były stosowane na tłumikach wielu Ursusów.

Specjalne nakładki pełniące rolę tłumików dźwięku w ciągnikach staną się obowiązkowe. W redakcji już nad nimi pracujemy. fot. Karol Wieteska

Ten prosty element ma w założeniu obniżyć poziom hałasu o 4 do 6 decybeli, co sprawi, że odczuwany przez nas dźwięk pracy silnika zmniejszy się niemal dwukrotnie. Masowa produkcja takiego tłumika ma ruszyć już w przyszłym roku i docelowo ma być on obowiązkowo instalowany w ciągnikach poruszających się po drogach publicznych w UE już od połowy 2026 roku.

Nasz redakcyjny tajny projekt

Przyglądając się nieoficjalnym szkicom tego urządzenia, nasza redakcja postanowiła sprawdzić, czy można samemu w domowych warunkach wykonać taki tłumik dźwięku. W naszym tajnym laboratorium między Łowiczem a Sochaczewem, 10 km na północ zjazdem Skierniewice z autostrady A2, już trwają intensywne prace nad tym projektem.

Karol Wieteska i Grzegorz Szularz, nasi redaktorzy z działu techniki, w pocie czoła za pomocą dostępnych w każdym gospodarstwie materiałów tworzą pierwsze prototypy. Możecie je zobaczyć na zdjęciach, a o efektach ich pracy będziemy was informować.

Prima aprilis ;)

McHale - baner - kwiecień 2024
Axial Syngenta baner
Baner webinarium konopie
POZ 2024 - baner

27 KOMENTARZE

  1. Jakie wymagania normy emisji spalin dotyczą czołgów i wozów pancernych???… Czy urzędnicy unii europejskiej pracują nad wdrożeniem norm dla tego typu sprzętu? Uważam że najbardziej skuteczną metodą będzie przejście napędu czołgów na elektryczny. Podobne samoloty bojowe, tu też należy dołożyć wszelkich starań aby do 2030 roku były napędzane silnikami elektrycznymi z szybkimi ładowarkami zawieszonymi nad lotniskiem. Wczoraj widziałem jak Wisła płonie. Pozdrawiam z Warty

    • Nareszcie ktoś zauważył, jak truje środowisko paliwożerny sprzęt wojskowy! Czołgi i wozy pancerne nawet nie mają prostych katalizatorów, a co dopiero spełnianie norm Euro 6, czy nowszych.

  2. A co z chłodniami przy naczepach ?
    Bo wyją jak stado jeleni…i nikt z tym nic nie robi a kierowcy nie mogą się wyspać na parkingach…..

  3. Pismaki sa najlwpsze bedziesz musial obowiazek kary.. Oczym wy wogole piszecie.. Jakienorzerobki.. Zadne prawo nie dziala wstecz i nie zmusi nikogo do zmiany czegonkolwoek.. Przyklad Volvo które jest chinskie to przyklad firmy ktora uoadnie bez silnika diesla.. Juznwidze elejtrczne ciezarowki albo ciagniki rolnicze.. Pismaki sa proatu cofnieci w rozwoju umyslowym

    • Prawo nie działało wstecz do czasu aż pisiewicze dorwali się do koryta. Np motorowery miały wbite w dowodzie badania techniczne bezterminowe, a prawo pisiewicze zmienili i musisz robić przeglądy mimo, że miałeś bezterminowy. Podobnie np z prawem jazdy miałem bezterminowe a i tak muszę wymienić i wiele jest takich przykładów….

  4. My rolnicy , zastosujemy wam katalizatory zapachowe w waszych biurach , że nie usiedzicie w nich. Pierwsze próby już przeszły w Warszawie i Paryżu, możecie pooglądać na filmikach z protestów.

    • Problem w tym że filmiki szybko znikają Komuś bardzo zależy, aby to co się dzieje nikt nie widział, bo boją się, że reszta społeczeństwa też się obudzi. Obudzą się ale może być już trochę piźno! Poj…eby Niebawem zakażą jeździć dieslami, później nie wolno będzie warzyw siać i uprawiać w ogródku przydomowym, a podatki za własność np nieruchomości dowala takie, że będziemy się prosić aby ktoś od nas kupił za bezcen To wszystko jest zapisane w Agendzie i pomału wdrażanie w życie. Juz trzeba gonić to towarzystwo bo nic nam nie zostanie.

  5. Przekombinowany artykuł. Autor za bardzo wczuł się w atmosferę prima aprilisowych żartów przez co od razu na wstępie widać że ściema. No nic, za rok może się poprawi :p

  6. Może wprowadzić takie ekoschematy w samolotach lub statkach. Ciekawe dlaczego tak nie można tego stosować skoro tam zużywa się tony paliwa na godzinę

  7. Czytalem o kraju ,ktory juz wprowadzil te wszystkie ekosciemy u siebie,teraz nazywa sie krajem upadlym,albo bankrutem ,jest to sri lanka.w tym eurokolchozie tez bedzie ,,wiosna ludow,,

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.