Fendt 1050 Vario traktorem roku 2016

0
9938

Podczas największych targów rolniczych na świecie – Agritechnica w Hanowerze rozstrzygnięto konkurs na najlepszy ciągnik roku.

Zwycięzca tegorocznego konkursu to ciągnik z serii 1000. W jej skład wchodzą cztery modele maszyn. Maszyny wyposażono w silniki od 380 do 500 KM. Najlepszy tegoroczny ciągnik to Vario 1050, największy z wyprodukowanej serii i jednocześnie największa maszyna na świecie. Ciągnik  pod maską posiada silnik MAN o pojemności 12,4 l., który spełnia jednocześnie normę emisji Stage 4 (Tier 4 Final).

Zwycięzca konkursu „Tractor of the Year” może imponować wielkością. Fendt 1050 jest wysoki na 3,6 m i waży 14 ton. Producent opon Trelleborg stworzył dla tego ciągnika największe tylne opony na świecie o średnicy 2,35 m. Ich rozmiar to 900/65 R46. Jedną z zalet ciągnika jest również fakt, że mimo szerokości opon 900 mm. nie przekracza on szerokości 3 m., co pozwala mu na swobodne poruszanie się po drogach publicznych. Producent maszyny postawił w bardzo dużym stopniu na zwiększenie bezpieczeństwa jazdy. Ma się go tego przyczynić m.in. niezależna amortyzacja przednich kół.   

Fendt stawia na nową przekładnię bezstopniową TA 400, która została stworzona specjalnie na potrzeby nowej serii ciągników, która kontroluje obciążenie ciągnika i odpowiednio dobiera obroty silnika oraz ustawienie przekładni. Ciągnik wyposażono w system Fendt Stability Control, Vario Grip (układ regulacji ciśnienia w ogumieniu, dostosowujący je do transportu lub pracy w polu), dwuobwodowy układ hamulcowy i automatyka obciążeń granicznych (regulacja obrotów silnika w zależności od obciążenia).

Seria 1000 jest przeznaczona na rynki całego świata i będzie sprzedawana np. w krajach Europy Wschodniej, Ameryki Północnej i Australii. W zależności od przepisów obowiązujących w danym kraju w sprzedaży będą traktory o maksymalnej prędkości 40, 50 lub 60 km/h.

Od 1998 r. ciągniki Fendt wygrywały w konkursie na targach Agritechnica aż pięć razy. To największa liczba zwycięstw w tej prestiżowej rywalizacji. W skład komisji konkursowej, która ocenia ciągniki, wchodzi 23 dziennikarzy z całego świata.

Marcin Nieradka