Eksportujemy coraz więcej drobiu

0
234

Polska jest jednym z największych producentów drobiu w Unii Europejskiej i nadal ta produkcja z roku na rok wzrasta.

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce w okresie od stycznia do września 2019 r. w zakładach przemysłu drobiarskiego zatrudniających 50 i więcej pracowników wyprodukowano łącznie 2 044 tys. ton mięsa drobiowego, o ponad 2% więcej niż przed rokiem. Analitycy Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa przewidują, że produkcja drobiu w całym 2019 r. w odniesieniu do roku 2018 może wzrosnąć o 5-6%.

Od stycznia do sierpnia 2019 r. z Polski wyeksportowano 1 145 tys. ton żywca, mięsa, podrobów i przetworów drobiowych (w ekwiwalencie tuszek), o 11% więcej niż w analogicznym okresie 2018 r. Z tej ilości na rynku UE krajowi przedsiębiorcy sprzedali 860 tys. ton asortymentu drobiowego, o 6% więcej niż przed rokiem, podczas gdy do krajów pozaunijnych wyeksportowano 286 tys. ton, o 27% więcej – informuje Biuro Analiz i Strategii KOWR.

Na rynku UE głównymi odbiorcami mięsa drobiowego z Polski były Niemcy (15% udział – 141 tys. ton), Holandia (9% – 80 tys. ton), Wielka Brytania (8% – 76 tys. ton) oraz Francja (6% – 60 tys. ton). Poza UE mięso drobiowe wywożone było głównie na Ukrainę, do RPA i do Hongkongu.

Według prognozy Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej eksport drobiu z Polski w całym 2019 r. może zwiększyć się o 8% w stosunku do roku 2018. Zdaniem ekspertów do wzrostu eksportu przyczyni się utrzymanie przewagi cenowej krajowego asortymentu na rynku UE i dynamiczny rozwój eksportu na rynki pozaunijne.

W pierwszym półroczu 2020 r. eksport drobiu będzie rozwijał się w tempie 6%. Czynnikiem ograniczającym dynamikę wzrostu eksportu na rynek unijny w 2020 r. może być rosnąca konkurencja cenowa ze strony producentów brazylijskich i ukraińskich oraz prawdopodobne opuszczenie UE przez Wielką Brytanię.

– W dłuższej perspektywie na rozwój polskiego eksportu na rynki krajów trzecich pozytywnie wpłynie przywrócenie prawa do sprzedaży mięsa drobiowego na rynek chiński, które zostało wydane dla kolejnych krajowych zakładów produkcyjnych – podsumowują analitycy z Biura Analiz i Strategii KOWR.

Źródło: KOWR

Opracował: Samuel Skrzysz