URSUS otrzymał homologację na autobus elektryczny

I znów URSUS pokazała, że na wiele go stać. Nowy produkt firmy URSUS S.A.- autobus elektryczny EKOVOLT – 13 kwietnia br. otrzymał homologację, która umożliwi mu sprzedaż produktu na rynku polskim jak i UE. Pierwszym miastem, które będzie miało okazję wypróbować nowe elektryczne autobusy, będzie Lublin.

Przy obecnym poziomie zanieczyszczenia powietrza i ruchu kołowego w miastach autobusy ekologiczne to przyszłość w transporcie drogowym. W związku z wdrażaniem polityki zielonego transportu, oczekujemy zwiększonego popytu na tego typu autobusy w Polsce i innych krajach unijnych. Wierzymy, że naszym pojazdem zdobędziemy nie tylko Lublin czy inne polskie miasta, ale także perspektywiczne rynki Europy Zachodniejmówi Karol Zarajczyk, Prezes Zarządu URSUS S.A.

Wprowadzenie do oferty spółki nowego pojazdu to efekt realizacji strategii rozwoju marki URSUS, w tym między innymi dywersyfikacji produktowej w oparciu o polską myśl technologiczną i krajowe zakłady produkcyjne. Autobus elektryczny URSUSA jest jednym z pierwszych projektów ośrodka badawczorozwojowego URSUS R&D, a jego produkcja będzie realizowana w zakładach spółki w Lublinie.

 

Autobus elektryczny to kolejny produkt marki URSUS – po reaktywacji legendarnej serii ciągników C – którym potwierdzamy naszą konsekwencję w rozwoju firmy URSUS i pokazujemy pierwsze sukcesy w odbudowie polskiego centrum motoryzacji w Lublinie – podkreśla Karol Zarajczyk, Prezes Zarządu URSUS S.A.

 

Autobus elektryczny URSUSA jest zasilany bateriami litowo-jonowymi o łącznej pojemności 120 kWh. Autobus wyposażony jest w 4 pakiety wymiennych baterii do użycia przez 6 lat. Na jednym naładowaniu może przejechać ok. 200 km. Baterie będą ładowane na przystankach końcowych, na których zostanie zamontowana infrastruktura do tzw. szybkiego ładowania – w 15 minut można będzie naładować baterię w 80 procentach, co pozwoli na przejechanie kolejnych 100 km. Pojazd ma 12 metrów długości, może przewieźć 70 pasażerów, w tym 23 na miejscach siedzących.

 

Autobus elektryczny URSUSA wyróżniają innowacyjne rozwiązania techniczne, dobra cena oraz łatwość obsługi. Baterie są wymienialne i umieszczono je po bokach pojazdu na wysokości podłogi, a nie na dachu jak w przypadku konkurencyjnych marek. Dzięki temu jest do nich łatwy dostęp, co pozwala na szybką wymianę zasilaniadodał Prezes Zarajczyk.

 

Inwestycje

Jednym z priorytetów strategicznych URSUS S.A. jest rozwój nowoczesnego zaplecza produkcyjnego w kraju oraz kolejne inwestycje w badania i rozwój. W 2013 r. spółka podpisała umowę z PARP na dofinansowanie projektu budowy nowoczesnego laboratorium URSUS R&D w Lublinie, którego celem jest zwiększenie innowacyjności procesów produkcyjnych i wzrost konkurencyjności oferty. Całkowity koszt projektu to ok. 23,6 mln zł do realizacji do końca pierwszego półrocza 2015 r. Ośrodek badawczo-rozwojowy URSUS R&D rozpoczął działalność w 2010 r. i współpracuje z inżynierami z Politechniki Lubelskiej i z Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. W 2014 r. spółka przeznaczyła 5,6 mln zł na modernizację hali produkcyjnej, która w bieżącym roku zostanie wyposażona w nowoczesny sprzęt badawczo-rozwojowy. Inwestycja w latach 2014-2015 pochłonie ok. 16 mln zł.

 

Rozbudowa zaplecza produkcyjnego i R&D to jeden z naszych priorytetów strategicznych. Chcemy wykorzystać siłę marki oraz potencjał polskich inżynierów i konstruktorów do stworzenia w kraju nowoczesnego centrum badawczo-produkcyjnego, aby przywrócić tradycję polskiej motoryzacji sięgającą czasów przedwojennychpodkreśla Karol Zarajczyk.