fbpx

Ile mocy jest w pół litra?

Jak wam wiadomo, zwyczajowo moc ciągników podajemy w jednostce zwanej koniem mechanicznym. Moc tę wytwarza silnik diesla, który z kolei posiada swoją pojemność mierzoną w litrach. Spróbujemy dziś przyjrzeć się, ile koni mocy wyciąga silnik ciągnika z litra. Dla tych, dla których to za dużo, podamy także, ile koni mieści się w połowie litra. I nadal mówimy tu oczywiście o pojemności silnika.

Moc silnika jest powiązana z jego pojemnością, ale niekoniecznie rośnie ona równo wraz ze wzrostem tej pojemności. I winna temu jest cała ta technika, która odpowiada za wyduszanie jak największej mocy z silnika. Pewnie wiecie, jak działa silnik diesla, ale dla tych, co nie wiedzą, przypomnę to w bardzo dużym skrócie.

Wewnątrz tulei cylindrowej porusza się ruchem posuwisto-zwrotnym osadzony na korbowodzie tłok. Przestrzeń między nim a ściankami tulei jest uszczelniona systemem pierścieni. W czasie jego ruchu do góry spręża on powietrze, które chwilę wcześniej zostało zassane do cylindra. Gwałtownie sprężane przez tłok powietrze (a w nim tlen) zwiększa swoją temperaturę do wartości krytycznej pod koniec ruchu tłoka. W tym momencie następuje wtrysk oleju napędowego, który w kontakcie z bardzo gorącym powietrzem pod wysokim ciśnieniem natychmiast odparowuje. Następuje wówczas samozapłon mieszanki i robi się wielkie bum! Wytworzone ciśnienie spalania pcha z ogromną siłą tłok do dołu, a ten przez korbowód przekazuje ją na wał korbowy. I tak mniej więcej tworzy się moc w silniku.

Parametry zastosowanej turbosprężarki mają duży wpływ na moc silnika w ciągniku. fot. Adam Ładowski

Tyle w dużym skrócie, bo przypomnę, że nas interesuje dziś pojemność. To cylindryczna przestrzeń, w jakiej porusza się tłok silnika plus komora spalania nad jego górnym położeniem zwrotnym. Dla ścisłości mierzymy ją w centymetrach sześciennych i mnożymy przez ilość cylindrów w silniku. Sumę, a zwykle tych centymetrów sześciennych są tysiące, dla ułatwienia podajemy w litrach. Jak wiadomo ze szkoły, 1000 cm³ to jeden litr. Proste.

To ile mocy z litra albo pół

Przyjrzyjmy się, ile mocy mieści się w jednym litrze pojemności silnika. Żeby było ciekawiej i w miarę aktualnie, do naszego zestawienia weźmy najlepiej sprzedające się modele ciągników w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2023 r. Mamy tu różne ciągniki o różnych mocach i przeznaczeniach. Dla ułatwienia naszego pomiaru przyjmujemy pojemność w litrach mierzoną do pierwszego miejsca po przecinku, a moc silnika jako znamionową. Zaznaczamy też ilość cylindrów w silnikach poszczególnych ciągników.

Marka Model Moc w KM Pojemność silnika w litrach / cyl. KM na litr KM na pół litra
John Deere 6155M 155 6,8 / 6 22,8 11,4
Farmtrac 26 4WD 25 1,3 / 3 19,2 9,6
John Deere 6195M 196 6,8 / 6 28,8 14,4
Case IH Puma 150 150 6,7 / 6 22,4 11,2
Deutz-Fahr 5080 D Keyline 75 2,9 / 3 25,9 12,9
John Deere 6120M 120 4,5 / 4 26,7 13,3
Zetor Major CL80 75 2,9 /4 25,9 12,9
John Deere 6175M 175 6,8 / 6 25,7 12,9
Solis 26 4WD 25 1,3 / 3 19,2 9,6
Valtra T175E 175 7,6 / 6 23 11,5
Kubota L2-552 51 2,4 / 4 21,2 10,6
Kubota M4073 74 3,3 /4 22,4 11,2
New Holland T6.160 135 6,7 /6 20,1 10
Claas Arion 630 150 6,8 / 6 22 11
John Deere 6R 250 275 6,8 / 6 40,4 20,2

 

25-konny Farmtrac 26 4WD to drugi najlepiej sprzedający się ciągnik w tym roku. fot. Adam Ładowski

Ile koni z litra? A to zależy

Jak sami widzicie, najlepiej sprzedające się ciągniki w tym roku mają od 19 KM z trzech cylindrów w przypadku Farmtraca i Solisa (to ten sam silnik Mitsubishi), po ponad 40 koni z sześciu garów w ciągniku 6R 250 John Deere. Średnio jednak wychodzi na to, że w TOP 15 średnia moc uzyskiwana z litra pojemności silnika wynosi dwadzieścia kilka koni mechanicznych. Czy to dużo?

Tak, to całkiem sporo. Silniki jednego producenta mogą mieć tę samą pojemność, ale różne moce. Uzyskiwane jest to z różnego dla poszczególnych modeli oprzyrządowania silnika i jego nastawów oraz oprogramowania. Ważne są też właściwości turbosprężarki czy układu wtryskowego, który może się znacznie różnić mimo “bazowej” pojemności silnika.

Moc silnika zawsze dopasowana jest do możliwości konstrukcyjnych ciągnika. fot. Adam Ładowski

Czterocylindrowe silniki Zetora Majora (2,9 l) i John Deere 6120M (4,5 l) mimo różnicy pojemności generują z litra dużo więcej koni mechanicznych z niż “czwórki” Kuboty w modelach L2-552 (2,4 l) i M4073 (3,3 l). Czy to źle dla “japończyków”? Absolutnie nie, bo to zupełnie różne “wagowo” modele ciągników przeznaczone do innych prac w gospodarstwie czy sadownictwie. Moc silnika jest tu dopasowana do konstrukcji i warunków pracy, do jakich zaprojektowano ciągnik.

6-cylindrowce bardzo poszukiwane

Z 15 modeli ciągników najchętniej kupowanych w tym roku, jakie widzicie w zestawieniu, aż 8 to konstrukcje 6-cylindrowe. To sygnał, że rolnicy potrzebują dużych ciągników mogących współpracować w zestawie z coraz to większymi maszynami rolniczymi, a do tego potrzebna jest moc. Średnio w naszych “szóstkach” z tabelki kształtuje się ona między 22 a 28 KM z litra.

Ewenementem jest New Holland T6.160 o mocy 135 KM, który generuje “zaledwie” 20 KM z litra. Ta nieco mniejsza wartość “podkręcenia” parametrów silnika w niczym mu nie ujmuje, a wyniki sprzedaży tego modelu mówią, że wielu rolników szuka właśnie takich “odprężonych” sześciocylindrowych ciągników. Jak twierdzą, niewysilona moc i wysoki moment obrotowy z silnika dużej pojemności gwarantują spokój na długie lata.

Przekrój silnika diesla z widoczną komorą spalania nad tłokiem. To tu wytwarza się moc. fot. Adam Ładowski

Z kolei na drugim biegunie mocowym najchętniej kupowanych “szóstek” jest John Deere 6R 250, który ma 40 koni mechanicznych w litrze pojemności. Jak się domyślacie, to mocno uturbiony i zaczipowany silnik, który wykorzystuje pełnię mocy ze swojej pojemności. Wyniki sprzedaży wskazują, że znalazł się w TOP 15 nie bez przyczyny.

Jak sami widzicie, nawet podobnej pojemności silniki ciągników rolniczych mogą posiadać różne moce. Uwidacznia to ilość koni mechanicznych w litrze pojemności, jednak na to ma wpływ budowa silnika i przeznaczenie samego ciągnika.

McHale - baner - kwiecień 2024
Syngenta baner Treso
Baner webinarium konopie
POZ 2024 - baner

3 KOMENTARZE

  1. A moment obrotowy to równie znaczący parametr. I tylko podanie tych dwóch parametrów przy najlepszych dla nich obrotach daje jakiekolwiek pojęcie o celu i zastosowaniu silnika.

  2. Panie redaktorze, pojemność silnika to pojemność skokowa. Czyli przestrzeń wyznaczona skokiem tłoka, od GMO do dmp razy ilość cylindrów. Błędnie Pan napisał że do tego zalicza się jeszcze komora nad tłokiem.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.