fbpx

Chemia jest Kobietą – konferencja BASF Polska w Warszawie

Firma BASF Polska 7 listopada, już po raz 4 w ramach kampanii społecznej Chemia jest Kobietą zorganizowała konferencję, która w obecnej edycji skupiała się na wspieraniu dziewczęcej energii w edukacji, łamaniu stereotypów i umacniania przywództwa młodych kobiet.

Baner Kuhn

W 2022 roku Firma Kantar Polska, na zlecenie BASF Polska i we współpracy z Polską Izbą Przemysłu Chemicznego przygotowała raport pt. Kobiety w Chemii. Było to pierwsze badanie nt. równości płci i różnorodności w sektorze chemicznym. Podczas spotkania przy okrągłym stole zorganizowanym przez BASF Polska, zaproszeni eksperci z instytucji naukowych, fundacji wspierających dziewczynki a także przedstawiciele mediów oraz branży chemicznej dyskutowali o wynikach raportu.

Podczas dyskusji zaproszeni goście zgodzili się, że stereotypy dotyczące kobiet w branży chemicznej, ale także ogólnie w biznesie i w ich życiu, rodzą się dużo wcześniej, już na etapie szkoły podstawowej.

Dlatego też w tym roku BASF Polska postanowiła dotrzeć do sedna problemu, i tegoroczną edycję kampanii społecznej „Chemia jest Kobietą” dedykować dziewczynkom i młodym kobietom.

– Tegoroczna edycja kampanii Chemia jest Kobietą jest dla nas takim naturalnym krokiem w naszych aktywnościach. Mamy już wiedzę, że stereotypy, które dotyczą kobiet w ich karierze zawodowej mają swoje podłoże w stereotypowym podziale ról już na etapie edukacji w szkole podstawowej. Dlatego zdecydowaliśmy się w tym roku skierować nasze działania właśnie do dziewczynek, aby zainspirować je i wesprzeć ich chęć do podążania za marzeniami- mówi Katarzyna Byczkowska, Dyrektorka Zarządzająca BASF Polska.

Baner Kioti
SDF baner

W ramach tegorocznych działań, we współpracy z Fundacją Kosmos dla Dziewczynek powstał  niezwykle inspirujący dodatek do Magazynu Kosmos dla Dziewczynek: „Eksperymentuj z żywiołami”. To 16 stron fantastycznych eksperymentów opracowanych przez Wojciecha Mikołuszko – przyrodnika i dziennikarza naukowego. Dodatek ten miał zachęcać dziewczynki do odważnego odkrywania swoich zainteresowań bez względu na stereotypy, a także podążać za swoimi talentami i ciekawością.

W październiku 2023 roku BASF Polska objęła również strategicznym partnerstwem konferencję organizowaną przez Inspiring Girls Polska pt. Dziewczyny i Przywództwo. Jak wspierać potencjał przywódczy młodych. Podczas spotkania odbyła się premiera najnowszego raportu Fundacji Inspiring Girls Polska „Dziewczyny i Przywództwo. Jak wspierać potencjał przywódczy młodych.”, a także debata, podczas której zostały poruszone takie kwestie jak wspieranie najmłodszego pokolenia dziewczyn, by ich potencjał przekuwał się w przywództwo na niwie profesjonalnej i publicznej, czy jak młodzi postrzegają i rozumieją przywództwo, a jak postrzegają swój własny potencjał przywódczy.

BASF Polska w debacie reprezentowała Ewa Dolegacz, Dyrektorka HR w BASF Polska, która podzieliła się podczas rozmowy swoim prywatnym i biznesowym doświadczeniem.

Podczas konferencji nie zabrakło także samych dziewczynek. Równolegle do debaty odbyły się warsztaty o charakterze mentoringowym dla uczennic jednej ze szkół podstawowych biorących udział w programie edukacyjnym Inspiring Girls Polska. Role Modelkami dla dziewczynek były ekspertki z BASF: Katarzyna Jedynak, Head of Sales Industrial Chemicals, BASF Polska oraz Anna Tarasewicz, Regional Head of HR EMEA & Board Member, BASF ECMS. Anna i Katarzyna opowiadały dziewczynkom o swojej karierze, drodze do swoich obecnych stanowisk, a także o przeszkodach w dążeniu do swoich marzeń i o sposobach, jak te trudności pokonywać.

W ramach tegorocznej odsłony kampanii „Chemia jest Kobietą” powstały także artykuły eksperckie poświęcone studentkom i dziewczynkom. Pierwszy z nich poruszał temat ścieżki kariery studentek na kierunkach chemicznych. Okazuje się bowiem, że studentki i studenci chemii mają ograniczoną świadomość możliwości rozwoju zawodowego w branży chemicznej, w tym w działach biznesowych. Studia chemiczne koncentrują się głównie na zajęciach laboratoryjnych i przedmiotach ścisłych, które przygotowują do pracy w charakterze analityka laboratoryjnego lub inżyniera. Program studiów nie zawiera natomiast elementów związanych z biznesem, co utrudnia studentom i studentkom rozumienie pełnego spektrum możliwości, jakie oferuje branża chemiczna.

Artykuł o dziewczynkach poruszał z kolei problem stereotypów dotyczących dziewczynek w szkole podstawowej. Stereotypy płciowe wciąż mają silny wpływ na polską edukację. Dziewczynki, które są postrzegane jako mniej zdolne w zakresie przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, mogą z czasem zacząć wątpić w swoje możliwości w tych dziedzinach. To może prowadzić do spadku ich zainteresowania tymi przedmiotami i ograniczać ich przyszłe możliwości.

W ramach kampanii „Chemia jest Kobietą” firma BASF prezentuje w swoich mediach społecznościowych również nieoczywiste bohaterki, które mają związek z chemią. Jakie? M.in. Margaret Thatcher czy Dorothy Crowfoot Hodgkin.

Zwieńczeniem wszystkich powyższych działań była konferencja prasowa, która odbyła się 7 listopada w Warszawskiej Elektrowni Powiśle. Kluczowym punktem konferencji, oprócz podsumowania wszystkich działań w kampanii, była natomiast debata ekspertek nt. stereotypów dotyczących dziewczynek i młodych kobiet, ich aspiracji, postrzegania liderskości, a także sposobów umacniania przywództwa młodych kobiet.

O wyzwaniach i rozwiązaniach w tych obszarach dyskutowała Katarzyna Kowalewska, Starsza Specjalistka ds. Relacji z Mediami i CSR z gośćmi: prof. Anną Chrobok, Politechnika Śląska; Aleksandrą Dzierżawską, Fundacja Kosmos dla Dziewczynek – Cosmos for Girls Foundation; Elizą Durką, Fundacja Inspiring Girls Polska; dr Justyną Pokojską, Uniwersytet Warszawski; dr inż. Anną Zalewska, BASF Polska.

Baner McHale
Baner Kuhn

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najpopularniejsze posty

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.