fbpx

Chemia jest Kobietą – konferencja BASF Polska w Warszawie

Firma BASF Polska 7 listopada, już po raz 4 w ramach kampanii społecznej Chemia jest Kobietą zorganizowała konferencję, która w obecnej edycji skupiała się na wspieraniu dziewczęcej energii w edukacji, łamaniu stereotypów i umacniania przywództwa młodych kobiet.

W 2022 roku Firma Kantar Polska, na zlecenie BASF Polska i we współpracy z Polską Izbą Przemysłu Chemicznego przygotowała raport pt. Kobiety w Chemii. Było to pierwsze badanie nt. równości płci i różnorodności w sektorze chemicznym. Podczas spotkania przy okrągłym stole zorganizowanym przez BASF Polska, zaproszeni eksperci z instytucji naukowych, fundacji wspierających dziewczynki a także przedstawiciele mediów oraz branży chemicznej dyskutowali o wynikach raportu.

Podczas dyskusji zaproszeni goście zgodzili się, że stereotypy dotyczące kobiet w branży chemicznej, ale także ogólnie w biznesie i w ich życiu, rodzą się dużo wcześniej, już na etapie szkoły podstawowej.

Dlatego też w tym roku BASF Polska postanowiła dotrzeć do sedna problemu, i tegoroczną edycję kampanii społecznej „Chemia jest Kobietą” dedykować dziewczynkom i młodym kobietom.

– Tegoroczna edycja kampanii Chemia jest Kobietą jest dla nas takim naturalnym krokiem w naszych aktywnościach. Mamy już wiedzę, że stereotypy, które dotyczą kobiet w ich karierze zawodowej mają swoje podłoże w stereotypowym podziale ról już na etapie edukacji w szkole podstawowej. Dlatego zdecydowaliśmy się w tym roku skierować nasze działania właśnie do dziewczynek, aby zainspirować je i wesprzeć ich chęć do podążania za marzeniami- mówi Katarzyna Byczkowska, Dyrektorka Zarządzająca BASF Polska.

W ramach tegorocznych działań, we współpracy z Fundacją Kosmos dla Dziewczynek powstał  niezwykle inspirujący dodatek do Magazynu Kosmos dla Dziewczynek: „Eksperymentuj z żywiołami”. To 16 stron fantastycznych eksperymentów opracowanych przez Wojciecha Mikołuszko – przyrodnika i dziennikarza naukowego. Dodatek ten miał zachęcać dziewczynki do odważnego odkrywania swoich zainteresowań bez względu na stereotypy, a także podążać za swoimi talentami i ciekawością.

W październiku 2023 roku BASF Polska objęła również strategicznym partnerstwem konferencję organizowaną przez Inspiring Girls Polska pt. Dziewczyny i Przywództwo. Jak wspierać potencjał przywódczy młodych. Podczas spotkania odbyła się premiera najnowszego raportu Fundacji Inspiring Girls Polska „Dziewczyny i Przywództwo. Jak wspierać potencjał przywódczy młodych.”, a także debata, podczas której zostały poruszone takie kwestie jak wspieranie najmłodszego pokolenia dziewczyn, by ich potencjał przekuwał się w przywództwo na niwie profesjonalnej i publicznej, czy jak młodzi postrzegają i rozumieją przywództwo, a jak postrzegają swój własny potencjał przywódczy.

BASF Polska w debacie reprezentowała Ewa Dolegacz, Dyrektorka HR w BASF Polska, która podzieliła się podczas rozmowy swoim prywatnym i biznesowym doświadczeniem.

Podczas konferencji nie zabrakło także samych dziewczynek. Równolegle do debaty odbyły się warsztaty o charakterze mentoringowym dla uczennic jednej ze szkół podstawowych biorących udział w programie edukacyjnym Inspiring Girls Polska. Role Modelkami dla dziewczynek były ekspertki z BASF: Katarzyna Jedynak, Head of Sales Industrial Chemicals, BASF Polska oraz Anna Tarasewicz, Regional Head of HR EMEA & Board Member, BASF ECMS. Anna i Katarzyna opowiadały dziewczynkom o swojej karierze, drodze do swoich obecnych stanowisk, a także o przeszkodach w dążeniu do swoich marzeń i o sposobach, jak te trudności pokonywać.

W ramach tegorocznej odsłony kampanii „Chemia jest Kobietą” powstały także artykuły eksperckie poświęcone studentkom i dziewczynkom. Pierwszy z nich poruszał temat ścieżki kariery studentek na kierunkach chemicznych. Okazuje się bowiem, że studentki i studenci chemii mają ograniczoną świadomość możliwości rozwoju zawodowego w branży chemicznej, w tym w działach biznesowych. Studia chemiczne koncentrują się głównie na zajęciach laboratoryjnych i przedmiotach ścisłych, które przygotowują do pracy w charakterze analityka laboratoryjnego lub inżyniera. Program studiów nie zawiera natomiast elementów związanych z biznesem, co utrudnia studentom i studentkom rozumienie pełnego spektrum możliwości, jakie oferuje branża chemiczna.

Artykuł o dziewczynkach poruszał z kolei problem stereotypów dotyczących dziewczynek w szkole podstawowej. Stereotypy płciowe wciąż mają silny wpływ na polską edukację. Dziewczynki, które są postrzegane jako mniej zdolne w zakresie przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, mogą z czasem zacząć wątpić w swoje możliwości w tych dziedzinach. To może prowadzić do spadku ich zainteresowania tymi przedmiotami i ograniczać ich przyszłe możliwości.

W ramach kampanii „Chemia jest Kobietą” firma BASF prezentuje w swoich mediach społecznościowych również nieoczywiste bohaterki, które mają związek z chemią. Jakie? M.in. Margaret Thatcher czy Dorothy Crowfoot Hodgkin.

Zwieńczeniem wszystkich powyższych działań była konferencja prasowa, która odbyła się 7 listopada w Warszawskiej Elektrowni Powiśle. Kluczowym punktem konferencji, oprócz podsumowania wszystkich działań w kampanii, była natomiast debata ekspertek nt. stereotypów dotyczących dziewczynek i młodych kobiet, ich aspiracji, postrzegania liderskości, a także sposobów umacniania przywództwa młodych kobiet.

O wyzwaniach i rozwiązaniach w tych obszarach dyskutowała Katarzyna Kowalewska, Starsza Specjalistka ds. Relacji z Mediami i CSR z gośćmi: prof. Anną Chrobok, Politechnika Śląska; Aleksandrą Dzierżawską, Fundacja Kosmos dla Dziewczynek – Cosmos for Girls Foundation; Elizą Durką, Fundacja Inspiring Girls Polska; dr Justyną Pokojską, Uniwersytet Warszawski; dr inż. Anną Zalewska, BASF Polska.

McHale - baner - kwiecień 2024
Axial Syngenta baner
Baner webinarium konopie
POZ 2024 - baner

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.