Z uwagi na spore obniżki cen żywności w ostatnich miesiącach, pomimo, że w 2014 roku eksport olejów roślinnych z Polski znacząco wzrósł, to jego wartość spadła.
W 2014 roku sprzedaż olejów roślinnych na rynki zagraniczne osiągnęła 499,7 tys. ton o wartości 368,3 mln EUR wobec 407,9 tys. ton za 348 mln EUR rok wcześniej. W strukturze towarowej eksportu tej grupy artykułów największy udział „tradycyjnie” przypadł olejowi rzepakowemu (97% wolumenu i 96% wartości). Eksport innych olejów był na nieznacząco niskim poziomie, w tym również oleju słonecznikowego (około 2% eksportowanej ilości). W 2014 roku eksport oleju rzepakowego wzrósł ilościowo (wobec roku 2013) o 24% do 485,4 tys. ton, wartościowo o około 8% do 354,5 mln Euro. Największym jego odbiorcą były Czechy (39% ilości), Niemcy (30%) oraz Słowacja (21%), a prawie 100% oleju rzepakowego trafiło do państw UE.
W analizowanym okresie import oleju rzepakowego wzrósł o 37% – do 133,4 tys. ton za 103,7 mln Euro (+18%). Importowany do Polski olej rzepakowy pochodził głównie z UE (93% sprowadzonej ilości), w tym z Czech (38%), Cypru (24%), Niemiec (17%), Wielkiej Brytanii oraz Ukrainy (po 6%) oraz mniejsze ilości z innych państw Unii.
Renata Struzik, źródło: FAMMU/FAPA