Opona MICHELIN SprayBib pomaga chronić wiosenne uprawy

Wiosenne opryski to ciężki okres dla wschodzących upraw. Maszyny rolnicze jeżdżące po polu, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych, powodują duże ugniatanie gleby i utrudniają wzrost roślin. Powstałymi w ten sposób głębokimi koleinami spływa woda, która wypłukuje nawozy i środki ochrony roślin, zmniejszając ich efektywność oraz zwiększając zanieczyszczenie wód. Aby temu zapobiec, powstały opony MICHELIN SprayBib – zaprojektowane z wykorzystaniem opatentowanej przez firmę technologii MICHELIN Ultraflex, która chroni glebę, obniża zużycie paliwa oraz gwarantuje większą trwałość.

Producenci sprzętu rolniczego konstruują coraz większe maszyny, aby podnieść produktywność gospodarstw. Niektóre opryskiwacze najnowszej generacji mają nawet 50 metrów szerokości. Wraz ze wzrostem gabarytów maszyn, rośnie ich masa, a zatem nacisk na glebę. Z tego powodu Michelin projektując opony MICHELIN SprayBib, sięgnął po technologię MICHELIN Ultraflex. MICHELIN SprayBib do maszyn rolniczych przeznaczonych do opryskiwania upraw w ofercie na 2012 rok będzie dostępny w rozmiarze VF380/90R46.

Opryskiwacze z reguły wyposaża się w wąskie koła pozostawiające głębokie koleiny. Co więcej, opryskiwaczy używa się w okresie, gdy gleba jest bardzo delikatna, a uprawy są we wczesnej fazie wzrostu. Niskociśnieniowe opony MICHELIN SprayBib umożliwiają zmniejszenie ugniatania gleby przez opryskiwacz i zapewniają mu lepszy uciąg z racji większego obszaru kontaktu bieżnika z podłożem. Większy obszar kontaktu z podłożem i wydatniejsze klocki bieżnika MICHELIN SprayBib przekładają się z kolei na obniżenie zużycia paliwa.

W porównaniu do opon produkowanych w tradycyjnej technologii opona MICHELIN SprayBib dzięki zwiększonej nośności przy niezmienionym ciśnieniu umożliwia konstruowanie jeszcze większych maszyn rolniczych. W praktyce nośność standardowej opony napompowanej do ciśnienia 5,5 bara wynosi 5,8 tony, podczas gdy opona MICHELIN SprayBib przy tej nośności może być używana z ciśnieniem 3,6 bara. Podsumowując, MICHELIN SprayBib pracuje z ciśnieniem niższym o 35% od ciśnienia w oponach o tym samym rozmiarze opartych na standardowych technologiach.

Opony MICHELIN SprayBib opracowano również pod kątem poprawy komfortu jazdy po szosie. Maksymalna dozwolona prędkość jazdy na oponach MICHELIN SprayBib to 65 km/h – o ile jest to zgodnie z obowiązującymi przepisami – przy obciążeniu do 6500 kg na oponę.

Ultraflex – wyłączna technologia Michelin
Zastosowanie technologii MICHELIN Ultraflex w oponach umożliwia znaczne zwiększenie produktywności i rentowności gospodarstw rolnych, w szczególności poprzez:
– ochronę gleby,
– obniżenie zużycia paliwa maszyn,
– dłuższą trwałość ogumienia.

Rodzinę opon z wykorzystaniem technologii Ultraflex można łatwo rozpoznać po oznaczeniach IF (Improved Flexion tyre – opona o podwyższonym ugięciu) i VF (Very High Flexion tyre – opona o bardzo wysokim ugięciu) umieszczonych na bokach opon.

Działanie technologii Ultraflex

Ochrona gleby
Opony rolnicze musi cechować maksymalna elastyczność, co zapewnia im dużą nośność bez zapadania się w grunt lub ugniatania gleby. Opony z opatentowaną technologią MICHELIN Ultraflex wyróżniają się konstrukcją umożliwiającą pracę przy niskim ciśnieniu powietrza i z większą powierzchnią obszaru kontaktu bieżnika z podłożem. Dzięki tej technologii Michelin może produkować opony o bardziej elastycznym boku bez poświęcania trwałości i wytrzymałości bieżnika.

Standardowe opony pracują z ciśnieniem dobieranym pod kątem obciążenia i prędkości, zgodnie z tabelami ciśnień i indeksami prędkości i nośności:
•Im większe obciążenie, tym większe ciśnienie,
•Im większa prędkość, tym większe ciśnienie.

Technologia Michelin Ultraflex odwraca te proste zależności i pokazuje, że opony Michelin umożliwiają stosowanie optymalnego ciśnienia. Mimo wzrostu obciążenia lub prędkości pojazdu, ciśnienie w oponach Michelin będzie zawsze niższe niż ciśnienie w oponach standardowych. Mniejsze ugniatanie gleby umożliwia ochronę pól i utrzymanie ich pełnej żyzności. Korzyści związane z oponami wpisują się szczególnie dobrze w takie praktyki nowoczesnego rolnictwa, jak siew bezpośredni.

Oszczędność paliwa
Dzięki szerszemu obszarowi kontaktu z podłożem opony z technologią MICHELIN Ultraflex zapewniają niezrównany uciąg na mokrej, jak i suchej glebie. Mniejszy poślizg opon to z kolei oszczędność paliwa i skrócenie czasu pracy.

Trwałość
Dzisiejsze rolnictwo często wymaga prowadzenia upraw na polach oddalonych od siebie. W rezultacie rolnicy pracujący na kilku polach i pokonujący nieraz znaczne odległości między nimi będą wymagać trwałości od swoich opon.

Aby sprostać temu wyzwaniu, inżynierowie Michelin skoncentrowali się na dwóch obszarach:
•Po pierwsze, na opracowaniu bardziej płaskiego czoła opon, które umożliwia bardziej równomierne rozłożenie sił działających na całym obszarze kontaktu opony z podłożem, prowadząc do bardziej równomiernego, a więc wolniejszego zużywania się ogumienia.
•Po drugie, Michelin opracował nowe klocki bieżnika. Ich innowacyjne ułożenie pod nieco innym kątem, kształt i wysokość pozwoliły uzyskać opony łączące uciąg na polu z odpornością na ścieranie na szosie.

Dzięki tym innowacjom opony z technologią MICHELIN Ultraflex charakteryzują się większą trwałością od opon wyprodukowanych w oparciu o konwencjonalne technologie. To kolejny sposób, w jaki Michelin pomaga rolnikom znacząco obniżać koszty działalności.

Zasada działania
Wyjątkowe właściwości gam opon z technologią MICHELIN Ultraflex mają swoje źródło w ich wyjątkowej konstrukcji:

•Wzmocnione barki opon gwarantują wytrzymałość pomimo większej elastyczności boków opony (dla większej odporności na naprężenia pod wpływem obciążenia lub prędkości).

•Mieszanka gumy o niskiej histerezie zapobiega przegrzewaniu się opony, dzięki czemu jest ona jeszcze trwalsza.

•Bardziej płaskie czoło opony zmniejsza ugniatanie gleby i zapewnia znakomitą trwałość bieżnika.

•Zwiększony obszar ugięcia boku opony zwiększa komfort jazdy.

Podsumowując, opony rolnicze Michelin z technologią MICHELIN Ultraflex mają taką samą nośność jak opony standardowe, ale przy niższym ciśnieniu.

Technologia MICHELIN Ultraflex jest stosowana w oponach używanych na wszystkich etapach prac polowych: oponie MICHELIN SprayBib do opryskiwaczy, oponie MICHELIN CerexBib do kombajnów i oponach do ciągników MICHELIN AxioBib i MICHELIN XeoBib.
Źródło: Michelin

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności