fbpx

Soki, nektary, napoje…

W środę Parlament Europejski zaakceptował nowe, przyjazne konsumentom zasady oznakowania owocowych soków i nektarów. Oznakowanie ma uniemożliwić używanie potencjalnie mylących nazw soków mieszanych oraz informacji o braku cukru.

Priorytetem działań Parlamentu było dostarczenie konsumentom szczegółowej i pełnej informacji, żeby wiedzieli, co kupują. Parlament odegrał kluczową rolę, zakazując dodawania cukru do produktów sprzedawanych, jako soki i określając obecność cukru i innych substancji słodzących w podobnych napojach.
Soki mieszane
Mieszanka dwóch różnych soków, będzie musiała mieć nazwę, odzwierciedlającą zawartość. Na przykład, połączenie dziewięćdziesięciu procent soku jabłkowego z dziesięcioma procentami soku truskawkowego, będzie musiało nosić nazwę: sok jabłkowo – truskawkowy”, podczas gdy dziś możliwa jest nazwa: “sok truskawkowy”. Nazwa handlowa “sok wieloowocowy” będzie mogła zostać użyta w przypadku zmieszania trzech lub więcej owocowych soków.
Cukier i inne substancje słodzące
W przyszłości, soki owocowe, z definicji nie będą zawierały cukru ani substancji słodzących. Nektary, zrobione z miazgi owocowej i wody, będą mogły zawierać cukier oraz substancje słodzące. Etykiety “bez dodatku cukru”, będą musiały zniknąć z nektarów zawierających sztuczne substancje słodzące, takie jak sacharyna, aby nie wprowadzać konsumentów w błąd.
Sok pomarańczowy bez domieszki
Wiele produktów, takich jak “sok pomarańczowy” zawiera do 10% soku z mandarynki, poprawiającego kolor i smak. Jest to częsta praktyka zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Brazylii, które to kraje mają spory udział w rynku europejskim. Dla zachowania równych szans, zarówno importowane, jak i europejskie soki pomarańczowe nie będą mogły zawierać domieszek lub będą musiały uwzględniać mandarynkę w nazwie produktu.
Kolejne kroki
Powyższe zasady zostały ustalone podczas rozmów nieformalnych Parlamentu i Rady, teraz potrzebują formalnego potwierdzenia przez Rade, aby mogły stać się prawem. Wszystkie produkty wprowadzone na rynek zanim to nastąpi, będą mogły pozostać w sprzedaży na kolejne trzy lata. Państwa członkowskie będą miały 18 miesięcy na dostosowanie swojego prawa.

McHale - baner - kwiecień 2024
Axial Syngenta baner
Baner webinarium konopie
POZ 2024 - baner

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.