Przyczepy – pierwszy kwartał gorszy niż przed rokiem

Marzec nie przyniósł ożywienia na rynku nowych przyczep rolniczych. Zarejestrowano 467 sztuk (o 46 proc. mniej niż przed rokiem). Wynik odzwierciedla tendencję spadkową całego pierwszego kwartału. W okresie od stycznia do marca 2014 roku zarejestrowano zaledwie 1056 nowych przyczep – informuje firma Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.

Przed rokiem licznik rejestracji po pierwszym kwartale zatrzymał się na poziomie 1847 sztuk.  Oznacza to, że mimo iż w każdym miesiącu od stycznia sprzedaż sukcesywnie rosła, spadła w porównaniu z rokiem 2013 o 42 proc. Przyczyn należy upatrywać przede wszystkim w braku wsparcia finansowego – dopłat państwowych oraz unijnych, na które trzeba poczekać do przyszłego roku.

Spadek sprzedaży nie oznacza, że rynek się skurczył. Rolnicy zmienili kierunek. Coraz częściej decydują się na zakup tańszych przyczep z drugiej ręki. W pierwszym kwartale zarejestrowano ich 766. To o 24 proc. więcej niż przed rokiem. Z drugiej strony na tę chwilę nie jest to sprzęt niezbędny. Jesteśmy przed przyczepowym sezonem – mówi Mariusz Chrobot, Wiceprezes firmy Martin & Jacob.

Zdominował rynek
Pozycja Pronaru pozostaje niezachwiana. Tylko w marcu zarejestrowano 150 przyczep tego producenta. To co prawda wynik gorszy od ubiegłorocznego o 15 proc., ale Pronar wciąż nie ma sobie równych. W całym pierwszym kwartale sprzedano 380 przyczep z Narwi (o 21 proc. mniej niż przed rokiem). Z takim rezultatem Pronar pozostawił konkurencje daleko w tyle. Drugi w marcu Metal-fach sprzedał 68 sztuk. Biorąc pod uwagę dane z roku ubiegłego, zarejestrowano o 12 proc. mniej przyczep z Sokółki. Od stycznia do marca sprzedano 169 nowych przyczep  marki Metal-Fach (- 21 proc.).  Na najniższym stopniu podium, zarówno w marcu jak i całym pierwszym kwartale, ulokował się Metal-Tech. W trzecim miesiącu roku zarejestrowano 52 przyczepy tego producenta. To wynik gorszy od ubiegłorocznego o 25 proc. Kwartalny rezultat Metal-Techu zatrzymał się na 95 rejestracjach. Dokładnie taki sam osiągnął Wielton.

Podwójne podium
Najpopularniejszym modelem w pierwszym kwartale 2014 roku był Pronar T653/2 o ładowności 6000-6999 kg. Zarejestrowano 75 takich przyczep. Przed rokiem, ten model również dominował, jednak liczba ta była wyższa o 36 proc. Podobnie jak w roku 2013, na drugim miejscu znalazł się Metal-Fach T710/1 (6-7 T) – 52 sprzedane sztuki. To wynik gorszy od ubiegłorocznego o 32 proc. Zmiana nastąpiła na miejscu trzecim. O ile przed rokiem podium zdominowały przyczepy o tonażu 6-7 T, to w pierwszym kwartale zauważalny był wzrost zainteresowania nieco większymi. Stąd dobry wynik innego z modeli marki Pronar – T672 o ładowności 8000-8999 kg. Zarejestrowano 45 takich przyczep (15 proc. więcej niż przed rokiem).

Duży może więcej
Analizując sytuację na podium wśród najpopularniejszych modeli łatwo dojść do wniosku, że rynek pierwszego kwartału zdominowały przyczepy o ładowności 6000–6999 kg. Nic bardziej mylnego. Zdecydowanie największą popularnością cieszyły się te o tonażu 12–13 t. Zarejestrowano 279 takich przyczep. To wynik o 30 proc. gorszy od ubiegłorocznego. Jeszcze większa strata – 41 proc. – dotknęła jednak segment 6–7 t. Tutaj licznik rejestracji zatrzymał się na poziomie 233 sztuk. Na trzecim miejscu, pod względem najchętniej kupowanych (ze stratą 28 sztuk do drugiego), ulokowały się przyczepy o ładowności 8000–8999 kg.

Najlepiej na Mazowszu
Pozycję lidera utrzymało województwo mazowieckie. W pierwszy kwartale tego roku zarejestrowano tam 167 przyczep (spadek o 34 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym). Jeszcze gorzej sytuacja przedstawia się w Wielkopolsce, gdzie sprzedaż spadła o 50 proc. Wielkopolanie zarejestrowali w pierwszych trzech miesiącach 125 sztuk. Trzecia lokata dla województwa lubelskiego – 106 rejestracji to wynik gorszy od ubiegłorocznego o 39 proc.
(Źródło: Martin & Jacob)

P { margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); }P.western { font-family: “Times New Roman”,serif; font-size: 12pt; }P.cjk { font-family: “WenQuanYi Micro Hei”; font-size: 12pt; }P.ctl { font-family: “Lohit Hindi”; font-size: 12pt; }

Tab. 1. Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w marcu 2014 (mierzona liczbą rejestracji).

Marka

Liczba przyczep rolniczych w marcu

Udział rynkowy %

Zmiana proc. w stosunku do 2013 r. [Marz14-Marz13]

PRONAR

150

32,12%

-14,29%

METAL-FACH

68

14,56%

-11,69%

METALTECH

52

11,13%

-25,71%

WIELTON

45

9,64%

25,00%

ZASŁAW

41

8,78%

13,89%

URSUS

14

3,00%

 

JOSKIN

14

3,00%

250,00%

AGROMET PILMET

13

2,78%

-56,67%

POMOT

11

2,36%

-8,33%

MEPROZET

10

2,14%

-47,37%

POZOSTAŁE

49

10,49%

-78,22%

 

467

100,00%

-31,73%

Źródło: AgriTrac 2005-2014 na podstawie danych z CEPiK

Tab. 2. Sprzedaż nowych przyczep rolniczych od stycznia do marca 2014 (mierzona liczbą rejestracji).

Marka

Liczba przyczep rolniczych od początku roku

Udział rynkowy %

Zmiana proc. w stosunku do 2013 r. [narastająco od początku r.]

PRONAR

380

35,98%

-20,67%

METAL-FACH

169

16,00%

-21,40%

METALTECH

95

9,00%

-38,71%

WIELTON

95

9,00%

-6,86%

ZASŁAW

74

7,01%

-26,73%

AGROMET PILMET

31

2,94%

-55,07%

URSUS

31

2,94%

 

MEPROZET

23

2,18%

-52,08%

POMOT

21

1,99%

-34,38%

JOSKIN

19

1,80%

5,56%

POZOSTAŁE

118

11,17%

-81,21%

 

1056

100,00%

-42,83%

Źródło: AgriTrac 2005-2014 na podstawie danych z CEPiK