Nowe stanowiska kontrolne w Claas Tractor

Całe życie ciągnika może być odtworzone w ciągu czterech tygodni

Dwa nowe stanowiska kontrolne, o łącznej wartości inwestycji w wysokości 6,5 mln euro, powstały w centrum testowania i walidacji w Tange we Francji. Tym samym francuski ośrodek stał się najnowocześniejszym i najbardziej wydajnym tego typu centrum badania maszyn rolniczych w Europie. Z okazji otwarcia nowych stanowisk, firma Claas Tractor pokazała międzynarodowej specjalistycznej prasie kulisy swoich badań i rozwoju.
Przy nowych stanowiskach kontrolnych testuje się wydajność i optymalizację całego systemu przeniesienia napędu, od silnika, skrzyni biegów i hydrauliki do oprogramowania. Odbywa się to na czterosegmentowym stanowisku do testowania i poprawy trwałości, niezawodności, komfortu i konstrukcji maszyn Claas.

Dzięki nowym stanowiskom kontrolnym można sprawdzić z dużą precyzją i powtarzalnością, wydajność oraz niezawodność całych pojazdów, jak również poszczególnych części. W tym samym czasie, pozwolą firmie Claas bardziej efektywnie sprostać wymaganiom podnoszonym przez tworzenie coraz bardziej wydajnych i trwałych maszyn oraz systemów rolniczych. Zdolność do sprawdzania prototypów znacznie wzrosła dzięki tej inwestycji. Stanowiska kontrolne pracują przez całą dobę, siedem dni w tygodniu i przyczyniają się również do zmniejszenia czasu wymaganego do badań trwałości, a tym samym zmniejszają koszty rozwoju produktu. Testy polowe pozostają nadal kluczowe i są przeprowadzane na całym świecie przez gospodarstwa partnerów rolnych.
Sprawia to, że rolnicy będą mogli korzystać w jeszcze wyższym stopniu z niezawodności maszyn Claas.

Nowe stanowisko kontrolne napędów: podróż dookoła świata w ciągu kilku godzin
Na nowym stanowisku bada się napęd ciągników Claas, od modelu Axos do Xerion.  Robi się tu testy obciążeniowe o łącznej mocy 2 500 kW (500 kW na każde koło i WOM). Najnowocześniejsza technika pozwala również na odtwarzanie bardzo wielu cykli użytkowania z różnych stron świata. Frédéric Cavoleau, szef centrum badań i walidacji, wyjaśnia jak to działa: Przeprowadzamy testy terenowe, podczas których rejestrujemy takie parametry jak: moment obrotowy, prędkość, temperatura, wydajność hydrauliki, … od 20 do 100 różnych wartości. Na podstawie tych danych, możemy korzystać z nowych stanowisk kontrolnych, tak często jak chcemy na tym samym ciągniku. Możemy odtworzyć ukraińskie, północnoamerykańskie, australijskie i inne cykle pracy w Trangé.

Nowe, czterosegmentowe stanowisko kontrolne: dziesięć lat życia ciągnika w zaledwie cztery tygodnie
Nowe, czterosegmentowe stanowisko kontrolne z czterema hydraulicznymi cylindrami, z których każdy ma 25 ton udźwigu, maksymalną częstotliwość 25 Hz i maksymalną różnicę wysokości 40 cm, jest niezwykle wszechstronnym urządzeniem badawczym. Oprócz ciągników Claas od modelu Axos do Xerion mogą również być testowane kombajny, sieczkarnie i prasy. W tym teście maszyny poddawane są silnym wibracjom spełniając test wytrzymałości, np. w celu optymalizacji systemów podwozia i zawieszenia. Dzięki nowej technologii, można przeprowadzać testy maszyn, których silnik i przekładnie nie muszą być włączane, by być przetestowane poprzez wibracje. W ciągu czterech tygodni symulujemy dziesięć lat życia ciągnika – wyjaśnia Frédéric Cavoleau. Dla całego ustawienia przedniej osi może być wykonane 20 różnych testów, w czasie krótszym niż dwa dni. Eliminuje to niektóre z drogich badań polowych.

Z badań polowych na symulację komputerową
Wyzwaniem dla producentów jest przetestowanie zasadniczych funkcji ciągnika na wczesnym etapie rozwoju produktu – podsumowuje Christophe Perge, Prezes Zarządu rozwoju produktu w firmie Claas Tractor. Symulacja komputerowa pomaga nam przy tym. Dzięki niej możemy zwiększyć wydajność i niezawodność naszego rozwoju tak szybko jak tylko się da – powiedział Frédéric Cavoleau. W tym pomagają nam testy na stanowiskach badawczych, na torach testowych, a następnie testy na polu. W sumie firma Claas może wykonać więcej niż 40 000 godzin testów w ramach jednego projektu, maksymalnie do 7 000 godzin dla jednego prototypu. Dzięki naszym globalnym, operacyjnym doświadczeniom w polu, możemy rozwijać programy testowe, które są dostosowane do różnych warunków, w których sprzęt ma być używany na całym świecie. Wnioski z tych prac stale wpływają na rozwój stymulacji komputerowych – wyjaśnia Frédéric Cavoleau.

Techniczne aspekty systemu
Oba stanowiska kontrolne zostały zainstalowane w nowym, 12-metrowym budynku. Stoją na odpornej, sejsmicznej i pochłaniającej wstrząsy oraz wibracje podłodze. Do budowy płyt było potrzebne było 950 ton betonu i 60 ton stali. Czterosegmentowe stanowisko kontrolne zostało zbudowane na poduszkach powietrznych. Przy maksymalnym obciążeniu potrzeba 2,9 MW do jego zasilenia. Odpowiada to mniej więcej potrzebom energetycznym małego miasteczka z 1 tys. mieszkańców. Stanowiska kontrolne służą w tym samym czasie jako generatory energii elektrycznej. Energia jest bezpośrednio wykorzystywana zwłaszcza na stanowisku czterosegmentowym.

Centrum testowania Claas zostało zbudowane od podstaw w 2012 roku, w ramach międzynarodowego planu rozwoju strategicznego dla firmy Claas Traktor w miejscowości Trangé, niedaleko fabryki ciągników w Le Mans. Dziś opiera się na 60-osobowym zespole, pracującym równolegle w sześciu projektach. W centrum może być badane do 100 ciągników jednocześnie. Ponadto centrum wyposażone jest w warsztat dla przygotowywania prototypów do testów.
Z dwoma istniejącymi stanowiskami kontrolnymi w centrum badań Claas w Vélizy Villacoublay, niedaleko Paryża, oraz dwoma nowymi stanowiskami w Trangé, firma Claas zwiększa zdolności do testowania i badania rozwoju produktów. Dlatego zamierza rozszerzyć swoją pozycję lidera w dziedzinie technologii dla wszystkich swoich produktów.

K. Madeja/Źródło Claas:

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności