Omówieniu zasad i kosztów funkcjonowania ubezpieczenia społecznego rolników oraz bieżącej działalności KRUS poświęcona została konferencja prasowa Prezesa KRUS, Pana Romana Kwaśnickiego, zwołana 21 lipca br. w siedzibie Centrali w Warszawie.
Prezes Kasy rozpoczął konferencję poświęconą omówieniu zasad i kosztów funkcjonowania ubezpieczenia społecznego rolników od prezentacji struktury przychodów funduszy stanowiących podstawę gospodarki finansowej KRUS. Zwrócił uwagę na zmniejszenie w ostatnich 10. latach o blisko połowę udziału subwencji budżetowych w dofinansowaniu ogółu zadań Kasy – z 9,6 proc. budżetu państwa w 1999 roku do 5,1 proc,. w planie rzeczowo-finansowym KRUS na 2008 rok. Przy czym, na skalę tego dofinansowania – jak zaznaczył – od 1998 roku istotnie wpływa sukcesywny wzrost dotacji celowych, przeznaczanych na obsługę zadań nie wynikających z ubezpieczenia społecznego rolników. O ile przed 10. laty dotacje celowe w przychodach FER wynosiły 5,6 proc. dotacji ogółem, to do 2006 r. wzrosły niemal 3-krotnie i stanowiły 14,1 proc. przychodów Funduszu Emerytalno-Rentowego (tj. ponad 2,1 mld zł, przeznaczonych na składki zdrowotne, krajowe renty strukturalne, dodatki kombatanckiej itp. świadczenia pozaubezpieczeniowe, wypłacane łącznie z rolniczymi emeryturami i rentami). Odliczając koszt powyższych zadań, jak również środki z tytułu zobowiązań Skarbu Państwa wobec ok. 110 tys. osób, którzy otrzymują świadczenia emerytalno-rentowe przyznane do 1990 r. za gospodarstwa rolne nieodpłatnie przekazane Państwu, okaże się, że w br. rolnicze emerytury i renty w systemie realizowanym w ramach Kasy są subwencjonowane w kwocie 10,7 mld zł, co stanowi ok. 67% ogólnej dotacji do KRUS.
Stałą jest natomiast tendencja rosnącego udziału w kosztach obsługi systemu środków Funduszu Składkowego (który dysponuje środkami pochodzącymi ze składek na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie). FS jest m.in. ustawowo zobowiązany do odpisu środków na dwa fundusze celowe KRUS – fundusz administracyjny oraz fundusz prewencji i rehabilitacji. Obrazuje to zestawienie przychodów FPiR z ostatnich lat.
Odnosząc się do medialnego zainteresowania dofinansowywaniem przez Fundusz Składkowy organizacji społecznych i zawodowych rolników, Prezes R. Kwaśnicki zapewnił, że na wsparcie Funduszu może liczyć zgodnie jego statutowymi uprawnieniami każda organizacja działająca na rzecz środowiska wiejskiego. Działalność ta możliwa jest dzięki dobrze pomnażanym środkom kapitałowym Funduszu i w niczym nie uszczupla skali świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego rolników.
Wspieranie powyższych akcji to nie tylko danie możności letniego wypoczynku grupie nadal nisko usytuowanej w sferze dochodów rodzinnych, ale też wyraz dbałości o bezpieczeństwo dzieci wiejskich. Dla niektórych dziennikarzy zauważalne jest, niestety, jednak tylko to, że część akcji prowadzi się pod koniczynką”.
Z rozliczenia wydatków FS w 2007 roku wynika, że:
* 265 mln zł wynosiła łączna kwota zasiłków chorobowych,
* 80 mln zł to koszt zasiłków macierzyńskich,
* 64 mln zł przeznaczono na świadczenia z tytułu wypadków przy pracy rolniczej,
* 25,4 mln zł wydatkowano na inwestycje, remonty, modernizację, rozbudowę, użytkowanie i ubezpieczenie nieruchomości stanowiących własność FS,
* 15 mln zł kosztowało dofinansowanie wypoczynku dzieci oraz losowa pomoc dla rodzin rolników.
Ponadto: odpis na Fundusz Administracyjny KRUS wyniósł 46 mln zł, zaś odpis na Fundusz PiR stanowiący 84% wydatków tego Funduszu – 23,5 mln zł.
Odpowiadając na pytania, Prezes zakończył konferencję odniesieniem się do insynuacji prasowych odnośnie polityki kadrowej w KRUS, oraz jego udziału w wydarzeniach mających rangę międzynarodową, jak miniony Światowy Kongres Rolników, zaangażowanie w prace Sekcji Rolnej ISSA czy konferencja nt. zdrowia w Seulu.
“