Funkcjonalnie, jak… w wozie paszowym

0
494

Nowoczesne wozy paszowe wyróżniają się wieloma cechami funkcjonalnymi ułatwiającymi ich użytkowanie w gospodarstwie. Warto przytoczyć najważniejsze z nich.

Do wartościowych rozwiązań funkcjonalnych zalicza się przykładowo wyposażenie skrzyni ładunkowej w specjalną poręcz nad górną krawędzią, ograniczającą wysypywanie się paszy w czasie mieszania. Równie przydatny okazuje się podest ze schodkami, wykorzystywany przy załadunku pasz treściwych.
Cechą nowoczesnych wozów paszowych jest przystosowanie do automatycznego pomiaru załadowywanej masy do skrzyni ładunkowej z opcją wykorzystania akustycznego sygnalizatora w układzie pobierania paszy. Takie rozwiązanie ułatwia dokładne formowanie dawek pokarmowych bezpośrednio w wozie paszowym. W niektórych maszynach z elektronicznymi wagami do pomiaru masy pobieranych składników instaluje się także układ do programowania dawek pokarmowych z udziałem kilkunastu i więcej komponentów o różnej konsystencji, co w połączeniu z systemem zarządzania stadem ułatwia monitorowanie żywienia bydła na bazie TMR.
Przykładem doskonalenia konstrukcji, związanego z zapewnieniem funkcjonalności użytkowania wozów, jest zastosowanie w niektórych modelach samojezdnych maszyn opcji równoczesnego skrętu przednich i tylnych kół jezdnych. W efekcie ograniczenia promienia skrętu ułatwia się manewrowanie na małej powierzchni w czasie pobierania wybranych składników pasz.
Wśród wartościowych rozwiązań w konstrukcji wozów paszowych można wymienić zastosowanie elektronicznego systemu sterującego prędkością przenośnika załadowczego, współpracującego z zespołem frezującym w samojezdnych wozach paszowych. Dzięki zmianom prędkości przenośnika załadowczego osiąga się możliwość równomiernego rozłożenia pobieranej paszy na całej długości zbiornika załadowczego wozu, a to przekłada się na skrócenie czasu mieszania składników paszy i zachowanie jej naturalnej struktury.
Do innych, wartościowych rozwiązań w wozach paszowych zalicza się dodatkową sieczkarnię instalowaną w sąsiedztwie frezu załadowczego, co ogranicza potrzebę korzystania z zespołów tnących w prasach przeznaczonych do formowania balotów z paszą objętościową.
Wysoką jakość pracy urządzeń załadowczych w wielu przyczepianych modelach wozów paszowych osiąga się także w wyniku wyposażania frezoładowarek w podgarniacz paszy przymocowany do ramy maszyny. Dzięki zastosowaniu płyty podgarniacza ułatwia się podbieranie paszy znajdującej się na podłożu poniżej dna skrzyni ładunkowej wozu paszowego. Sterowana siłownikiem hydraulicznym płyta jest równocześnie elementem zamykającym tylną część skrzyni ładunkowej maszyny.

Wozy paszowe: jest w czym wybierać
Produkcją i dystrybucją wozów paszowych zajmuje się wiele firm, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Gospodarstwa były lub są wyposażane w rozwiązania takich producentów, jak: Agliari, DeLaval, Faresin, Gaspardo, Jeantil, Italmix, Junkkari, Kuhn, Kverneland, Luclar, Marmix, Metalfach, Metaltech, Sano, Seko, Schuitemaker, Sgariboldi, Storti, Strautmann, Triolet, Unifast, Tatoma, Zago i inne. Cechą nowoczesnych wozów do przygotowywania i zadawania TMR pozostaje możliwość ich dokładnego doboru do specyficznych wymagań gospodarstwa i tworzenia na tej bazie kompleksowego system zaopatrzenia zwierząt w wysokiej jakości pasze.
Jest to druga część materiału Wóz paszowy – sprzęt kluczowy” opublikowanego w najnowszym, listopadowym wydaniu gazety Wiadomości Rolnicze Polska.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności