DuPont wypowiedział wojnę oszustom

W dniach 18-19 czerwca w Walewicach odbyło się spotkanie firmy Dupont z prasą. Głównymi tematami spotkania był problem podrabianych na rynku ochrony roślin środków oraz prezentacja narządzi i metod mających temu zapobiec (na zdjęciu badanie autentyczności produktu za pomocą urządzenia o nazwie NIR). Oprócz tego firma przedstawiła swoje plany na przyszłość. Wszystko wskazuje na to, że DuPont dąży do wzmocnienia swojej pozycji na rynku. N

Na konferencję przybyli przedstawiciele większości tytułów rolniczych z całego kraju. Tego typu spotkania to już tradycja. Wcześniej towarzyszyły im dni pola, z udziałem rolników. W tym roku po raz pierwszy wybrano bardziej kameralną formę. A to dlatego, że przedstawiane zagadnienia w dużej mierze dotyczyły również współpracy z prasą.

Jednym z głównych tematów spotkania, było przedstawienie działań podjętych przez firmę DuPont w kierunku zwalczania procederu wprowadzania na rynek podrabianych środków ochrony roślin. Sytuację omówił Michał Grzbiela starszy specjalista ds. Marketingu Dupont.

Podróbki kojarzą się konsumentom głównie z papierosami, markowymi ubraniami i kosmetykami. W całej UE w roku 2006 służby celne wychwyciły 250 mln podrobionych produktów, z czego 60% stanowiły papierosy (150 mln kartonów o wartości 460 mln euro). Produkty podrabiane najczęściej pochodzą z Chińskiej Republiki Ludowej (80% wszystkich podróbek na rynku UE). Skala problemu jest więc ogromna. Okazuje się, że dotknęła również branżę rolniczą. Około 7% podrabianych produktów na polskim rynku stanowią środki ochrony roślin. Niestety nie ma dokładnych danych dotyczących tego ile z tego stanowią środki marki DuPont, ale firma dość często spotyka się z tym problemem. Prowadzone są nawet postępowania sądowe.

DuPont postanowił nie czekać, aż plaga oszustów rozprzestrzeni się na dobre. Dlatego też wprowadzono szereg działań i programów mających na celu zminimalizowanie tego nieuczuciowego procederu.
Prowadzone są w tym zakresie szkolenia i konferencje. Te pierwsze dotyczą służb, które mogą wyłapywać przepływ towarów nieoryginalnych. Chodzi tutaj głównie o służby celne, a także inne jednostki zajmujące się obrotem środków ochrony roślin. DuPont organizuje konferencje dla przedsiębiorców z branży detalicznej, podczas których informuje w jak najprostszy sposób odróżnić podróbki od oryginałów. Metod sprawdzania autentyczności produktu jest kilka. Od tego roku firma wprowadziła systemy weryfikacji, który uchroni dilera i konsumenta przed pomyłką. Po pierwsze na produktach firmy pojawiły się trójwymiarowe hologramy z 10 cyfrowym numerem identyfikacyjnym. Jeśli to nie wystarczy, oryginalność produktu można potwierdzić dzwoniąc na bezpłatną infolinię (system Call in nr 0 800 800 167), tam podając nr z hologramu otrzymamy potwierdzenie, że dany produkt faktycznie został wyprodukowany przez DuPonta. Firma posiada także specjalistyczne urządzenie o nazwie NIR (Near Infra Red) – czyli przenośną sondę z pamięcią i możliwością przekazania zapisanych informacji na dysk komputerowy za pomocą podczerwieni. Urządzenie pozwala w kilka sekund sprawdzić czy dany produkt jest oryginalny. Badanie autentyczności środka jest bardzo proste. Wprowadzając sondę do opakowania z danym środkiem, po kilku sekundach na ekranie urządzenia pojawia się informacja o składzie badanego preparatu i jego pochodzeniu. Aparat informuje na podstawie badania, czy produkt pochodzi z fabryki Dupont, czy nie. Na ekranie pojawia się też informacja o dacie i numerze wykonanego skanu. NIR może zapamiętać 999 próbek jednorazowo. Urządzenie nie jest powszechnie dostępne. Zostało stworzone dla specjalnej jednostki inspektorów firmy DuPont, którzy za jego pomocą, dokonują kontroli produktów na terenie całego kraju. Służby te mogą pojawić się praktycznie wszędzie tam, gdzie zachodzi podejrzenie o sprzedaży, produkcji, czy stosowaniu fałszywych środków. To może być zarówno kontrola na etapie hurtowni ale także klienta docelowego, czyli rolnika.

Problemem aktywnie zajmuje się również Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin, które wspólnie nie tylko z firma Dupont, organizuje konferencje poświęcone temu zagadnieniu i monitoruje sytuację na rynku.

Działania wymierzone w oszustów, będą tym bardziej potrzebne, że już w przeciągu kilku lat DuPont znacznie poszerzy ofertę środków ochrony roślin. Jeszcze w tym roku na rynku pojawi się 5 kolejnych produktów. W końcowej fazie, prawdopodobnie w roku 2008 a najdalej 2009, oferta DuPont będzie bogatsza łącznie o 10 nowych środków (1 fungicyd w ziemniakach, 2 herbicydy do kukurydzy, 3 herbicydy w zbożach i 4 nowe fungicydy w zbożach). Warto podkreślić, że udział firmy na rynku roślinie. Kolejny raz odnotowano wzrost sprzedaży w segmencie herbicydów zbożowych. Firma wyraźnie chce wzmocnić swoją pozycję na rynku, co zresztą wielokrotnie podkreślano podczas konferencji.

Ponadto, na spotkaniu, DuPont zaprezentował dwie nowoczesne technologie w ochronie zbóż przed chorobami, tj. Premium” (oraz Premium +) i najbardziej zaawansowana – “Gold”. Pozwalają one kompleksowo i skutecznie chronić rośliny przecież wszystkimi istotnymi chorobami. Można było to ocenić podczas zwiedzania poletek demonstracyjnych na terenie Gospodarstw Demonstracyjnego Firmy DuPont Środki dla Ochrony Rolnictwa w Walewicach.

Tekst i foto Marcin Simiński
wrp.pl