Agritechnica 2011 – większe, szybsze, szersze…?

Odbywająca się w dniach od 15 do 19 listopada 2011 roku (Dni ekskluzywne 13 i 14 listopada) Agritechnica 2011 przyciąga producentów traktorów, maszyn rolniczych, osprzętu i części zamiennych z kraju i zagranicy. 2.611 wystawców bezpośrednich i 48 dodatkowo reprezentowanych firm, to liczby pozwalające organizatorowi wystawy – Towarzystwu DLG odnotować nowy najwyższy dotąd poziom.

Ilość wystawców będzie o 15 procent wyższa od dotychczasowej rekordowej ilości przed dwoma laty. Rozrosła się również powierzchnia wystawiennicza i po dołączeniu sześciu nowych obejmuje teraz 24 hale, zajmując łącznie 39 hektarów. Po raz pierwszy aż połowa ogólnej ilości wystawców przybędzie spoza granic kraju. Największa ilość spośród łącznie 1.334 przedsiębiorstw zagranicznych rekrutuje się z Włoch (309 przedsiębiorstw), Niderlandów (109), Francji (90), Chin (83), Austrii (76), Turcji (66), Danii (58), Kanady (48), Wielkiej Brytanii (43), Hiszpanii (40), Polski (38), Indii (35) i Finlandii (34).
Większe, szybsze, szersze, to atrybuty, które nadal charakteryzują liczne nowości w dziedzinie techniki rolniczej, jednak będą one coraz częściej wypierane przez nabierające większego znaczenia i zasięgu nowości w sferze elektroniki i sensoryki. To one decydują dzisiaj głównie o poziomie innowacyjności maszyn i systemów, aby były jeszcze bardziej wydajne, precyzyjne i oszczędne w kosztach, przy obniżonej ilości zanieczyszczeń.

Na wystawie Agritechnica 2011 po raz pierwszy przedstawione zostanie ciekawe rozwiązanie. W systemie tym dwa traktory, wyposażone w precyzyjny system prowadzenia w ścieżkach przejazdowych, połączone są ze sobą wirtualnie. Pierwszy manualnie prowadzony traktor komunikuje się drogą radiową z podążającym za nim w odpowiedniej odległości traktorem bez operatora, który – wyposażony w analogiczne narzędzie – albo jedzie jego śladem, albo wytyczoną dla niego trasą. Nadzór nad funkcjami obydwu maszyn jest zadaniem operatora pierwszego ciągnika…

Godnym uwagi jest też trend w kierunku wyższego tempa pracy przy siewie punktowym. Po zaprezentowaniu po raz pierwszy przed czterema laty maszyny do takiego siewu, również i w tym roku przedstawione zostaną maszyny do siewu punktowego z udoskonaloną techniką rozdzielania nasion, osiągające prędkości robocze od 10 do 12 km/h, które przy sprzyjających warunkach zapewniają dużą dokładność pracy nawet i przy prędkości 15 km/h. Osiągany znaczny wzrost wydajności powierzchniowej przy porównywalnej jakości siewu może przyczynić się do rozpowszechnienia siewu punktowego w praktyce, zwłaszcza do siewu zbóż i rzepaku.

Zobaczyć też będzie można rozsiewacz odśrodkowy wyposażony w stację meteorologiczną, dokonującą pomiaru siły i kie runku wiatru w okolicy tarcz rozsiewających, w celu zredukowania ujemnego wpływu wiatru na jakość pracy. W celu skompensowania niekorzystnych skutków działania wiatru przy pomocy mechanizmu nastawczego z odpowiednim oprogramowaniem można zmieniać ilość obrotów tarczy i punkty dozowania nawozu z uwzględnieniem jego rodzaju.

Kolejna nowość to innowacyjne rozwiązanie służące komunikacji i koordynacji między kombajnami zbożowymi i traktorami przy zwózce zboża. Optymalizacji ulegnie logistyka zbioru w polu drogą wymiany informacji (np. pozycja, stopień zapełnienia zbiornika ziarna), co w połączeniu z synchronizacją pojazdów biorących udział w procesie poprawi wykorzystanie mocy produkcyjnej kombajnu i pojazdów transportowych.

Warto będzie też zwrócić uwagę na w pełni zautomatyzowaną i pracującą bez przerw prasę zwijającą ze zintegrowaną owijarką. System ten jest możliwy tylko w kombinacji z Tractor-Implement- Management” (TIM), który zapewnia automatyczne dostosowanie prędkości jazdy ciągnika do natężenia przepływu. Taka praca non-stop powoduje wzrost wydajności maszyny sięgający 50 procent przy maksymalnej gęstości prasowania.

Pokazane zostanie też rozwiązanie dla grup producenckich, firm usługowych i handlowych – tworzenie własnej niskonakładowej sieci RTK, przy zastosowaniu nowszych systemów RTK, które umożliwiają bardzo wysoką dokładność systemów jazdy automatycznej.