fbpx
Strona głównaPozostałeStulecie Raportów Rocznych Škoda Auto

Stulecie Raportów Rocznych Škoda Auto

W tym roku Škoda Auto obchodzi jubileusz pierwszego Walnego Zgromadzenia spółki Laurin&Klement, swego poprzednika prawnego. Akcjonariusze tej firmy w 1908 r. zatwierdzili pierwszy Raport Roczny spółki. Tegoroczny Raport Roczny, tj. dotyczący 2007 r. upamiętnia zatem ważną rocznicę istnienia największego w Republice Czeskiej producenta samochodów.

Wydanie przez firmę Laurin&Klement Raportu Rocznego w 1908 r. było obowiązkiem wynikającym z przekształcenia się w 1907 r. tego czeskiego producenta samochodów i motocykli w spółkę akcyjną. Raport zawiera kluczowe informacje finansowe, łącznie z zyskiem firmy, który przed opodatkowaniem wynosił 220.887,07 koron. Z danych zawartych w raporcie można wyciągnąć wnioski związane nie tylko z kondycją przedsiębiorstwa, ale i ze światem początku XX wieku.

Główna różnica pomiędzy tamtym a wydanym w obecnej formie Raportem Rocznym dotyczy zakresu, który on obejmuje. Przez minione sto lat liczba jego stron zwiększyła się z 12 do 174. Biorąc pod uwagę treść, dokument nadal zawiera opis Spółki i jej działań, jak i również dokumentację finansową, która nadal oparta jest na zasadzie powtarzanego zapisu, chociaż aktualny system księgowy został znacząco uproszczony.

– W sprzedaży naszych produktów odnotowano w tym roku bardzo pozytywne tendencje, ponieważ sprzedaliśmy samochody i motocykle o wartości całkowitej 2.089.252,67 koron. Z pewnością zasługuje na podkreślenie fakt, że większość naszych transakcji sprzedaży została zawarta za granicą, gdzie konkurujemy z producentami samochodów o ustalonej pozycji. Do tych wyników przyczyniły się, poza wysoką jakością naszych produktów – nasza obecność na targach motoryzacyjnych w Lipsku, Paryżu, Berlinie i Sankt Petersburgu, jak również efektywne działania naszych przedstawicieli w Niemczech, Włoszech, Anglii i Rosji – takie informacje zawarto w Raporcie Rocznym z 1908 r.

Dokument sprzed stu lat zawiera również opinię biegłego rewidenta. Pod opinią podpisali się biegli niezależni rewidenci: Alois Hecht, główny księgowy Land Bank (Bank Ziemi) w Pradze oraz Jan Kryšpín, Dyrektor Municipal Savings Bank (Miejskiego Banku Pożyczkowego) w Mladá Boleslav. Spółka została zobligowana do udostępnienia Raportu stronom trzecim.

W 1907 r. pracownik mógł zarobić ok. 1 koronę na godzinę, a najtańszy samochód marki Laurin&Klement, typ A”, kosztował 3.600 koron, wersja luksusowa “E” ok. 15.000 koron. Chociaż portfolio modeli obejmowało 8 pojazdów – łącznie z autobusami, każdy z produkowanych ówcześnie pojazdów był niepowtarzalny.

opr. MS, Wrp.pl
źródło: Skoda Auto Polska S.A.

ZOSTAW KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Proszę podać swoje imię tutaj
Proszę wpisać swój komentarz!

Polityka Prywatności

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Wydawnictwo PLANTPRESS poleca

INNE ARTYKUŁY AUTORA
ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.