Zgodnie z marcową decyzją Parlamentu Europejskiego, producenci aut mają obowiązek wprowadzenia obowiązkowego stosowania ESP na wszystkie nowe modele samochodów osobowych i użytkowych od roku 2011, rejestrowane na terenie Unii Europejskiej. Elektroniczny system kontroli trakcji ESP zaprojektowała w roku 1995 firma Bosch i jako pierwsze przedsiębiorstwo wprowadziła go do produkcji seryjnej. Pierwszą marką, w której zaczęto montować system był Mercedes.
Nowe przepisy mają przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a obowiązek stosowania ESP wynika z pakietu środków, które realizuje UE od 2001 roku, by poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Pojazdy użytkowe o masie powyżej 3,5 tony oraz pojazdy do przewozu osób, liczące ponad 8 miejsc siedzących od listopada 2013 (nowe modele) lub od listopada 2015 (wszystkie nowo rejestrowane pojazdy) będą musiały być wyposażone nie tylko w system ESP, ale także w inteligentne systemy hamulcowe oraz systemy monitorujące pas jazdy.
Aktywny system bezpieczeństwa ESP pomaga kierowcy w niemal wszystkich krytycznych sytuacjach na drodze, zapewnia stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje także funkcje ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych). System rejestruje odchylenia od zadanego toru jazdy oraz aktywnie im przeciwdziała” – informuje na specjalnie przygotowanej stronie internetowej firma Bosch.
Szczegółowe informacje na http://www.bosch-esperience.pl
na podst. mat. Bosch
“