fbpx

Nadchodzą zmiany w płatnościach rolnośrodowiskowych

Złagodzenie systemu kar stosowanych w przypadku nieterminowego sporządzenia planu działalności rolnośrodowiskowej, złagodzenie kary stosowanej w przypadku nieposiadania przez rolnika dokumentacji przyrodniczej, uproszczenie sposobu ustalania kwoty refundacji kosztów transakcyjnych w ramach Interwencji 1. i 2., zniesienie zakazu zmiany miejsca uprawy pasternaka – to niektóre zmiany przewidziane w projekcie nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027.

Projekt nowelizacji rozporządzenia ministra i rozwoju wsi w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 przewiduje złagodzenie systemu kar stosowanych w przypadku nieterminowego  sporządzenia planu działalności rolnośrodowiskowej.

Dotychczas sytuacje, w których plan działalności rolnośrodowiskowej jest sporządzony po wymaganym terminie oznaczają zastosowanie kary w wysokości 40% płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej, jaka przysługiwałaby za realizację tego zobowiązania, gdyby rolnik lub zarządca posiadali ten plan sporządzony we właściwym terminie. W projekcie rozporządzenie proponuje się złagodzenie tej kary. Zgodnie z proponowaną zmianą w przypadku, gdy zostanie stwierdzone, że rolnik lub zarządca posiadają plan działalności rolnośrodowiskowej, który jest sporządzony nie dłużej niż 14 dni po upływie terminu na sporządzenie tego planu, wysokość kary wyniesie 10% płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej, jaka przysługiwałaby za realizację tego zobowiązania, gdyby rolnik posiadał ten plan sporządzony w odpowiednim terminie. Jednocześnie określona jest kara w przypadku, gdy rolnik lub zarządca nie posiadają planu działalności rolnośrodowiskowej lub posiadają taki plan, ale jest on sporządzony później niż 14 dni po upływie terminu, w jakim ten plan powinien być sporządzony. Wskazane wyżej zmiany będą miały zastosowanie od 15 marca 2024 r.

Ujednolicenie terminów sporządzania i składania dokumentów do ARiMR

W projekcie rozporządzenia proponuje się wprowadzenie zmian, które mają na celu ujednolicenie obowiązujących terminów, przede wszystkim terminów na złożenie do ARiMR różnych dokumentów związanych z realizacją zobowiązań rolno-środowiskowo-klimatycznych. Zgodnie z projektem rozporządzenia, plan działalności rolno środowiskowej powinien być sporządzony w terminie do dnia 15 lipca roku, w którym zostało podjęte zobowiązanie rolno-środowiskowo-klimatyczne. W tym samym terminie, tj. do dnia 15 lipca tego samego roku, rolnik lub zarządca będą musieli przekazać do ARiMR kopii wybranych stron planu działalności rolno środowiskowej. Ponadto w tym samym terminie rolnik lub zarządca będą musieli złożyć do ARiMR kopie pisemnych potwierdzeń regionalnego dyrektora ochrony środowiska, których uzyskanie jest wymagane w określonych sytuacjach w ramach Interwencji 1. i 3.

Wskazane wyżej zmiany wejdą w życie od 15 marca 2024 r.

Projekt przewiduje uproszczenia w zakresie ochrony cennych siedlisk i zagrożonych gatunków na obszarach Natura 2000. Rolnik lub zarządca nie będą mieli obowiązku posiadania dokumentacji przyrodniczej w odniesieniu do obszaru, który znajduje się w granicach warstw cyfrowych GDOŚ dla danego siedliska lub danego gatunku ptaka objętego płatnościami rolno-środowiskowo-klimatycznymi (innego niż dubelt i wodniczka, ponieważ dla tych gatunków będą wykorzystywane tak jak w roku 2023 warstwy cyfrowe opracowane przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska.

Nowelizacja przewiduje zmiany dotyczące terminów na sporządzenie dokumentacji przyrodniczej i przesłanie do Instytutu Technologiczno-Przyrodniczego – Państwowego Instytutu Badawczego kopii tej dokumentacji, a także złożenia potwierdzenia tego przesłania do ARiMR. Dokumentacja przyrodnicza będzie trzeba sporządzić nie później niż do dnia 30 listopada roku rozpoczęcia realizacji tego zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego.

Złagodzenie kar za brak dokumentacji przyrodniczej

Złagodzona zostanie kara stosowana w przypadku nieposiadania przez rolnika lub zarządcę dokumentacji przyrodniczej. Dotychczas zgodnie z obowiązującymi przepisami rozporządzenia rolno-środowiskowo-klimatycznego, w przypadku gdy stwierdzono, że rolnik lub zarządca nie posiadają dokumentacji przyrodniczej (w przypadku zobowiązań, w ramach których jej posiadanie było wymagane), wysokość kary w pierwszym roku realizacji tego zobowiązania wynosi 100% płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej, jaka przysługiwałaby do powierzchni gruntów, w odniesieniu do której rolnik lub zarządca nie posiadają tej dokumentacji. W związku z tym, że rola dokumentacji przyrodniczej w ramach Interwencji 1. i 2. Jest mniejsza, niż w ramach Działania rolno-środowiskowo-klimatycznego PROW 2014-2020, między innymi dlatego, że w dokumentacji przyrodniczej ekspert przyrodniczy nie doprecyzowuje wymogów danego zobowiązania (uszczegóławia je w oddzielnym dokumencie, jakim jest plan działalności rolnośrodowiskowej) projekt rozporządzenia przewiduje obniżenie wysokości wskazanej wyżej kary ze 100% do 60%.

Nastąpi rezygnacja z ograniczenia wysokości kwot przeznaczonych rolnikowi na refundację kosztów transakcyjnych niezależnie od wielkości powierzchni ha. W konsekwencji wysokość kwoty przeznaczonej na refundację tych kosztów będzie ustalana zgodnie z załącznikiem nr 6 do rozporządzenia rolno-środowiskowo-klimatycznego jako suma kwot poniesionych z tytułu sporządzenia dokumentacji przyrodniczej oraz sporządzenia przy udziale eksperta przyrodniczego części szczegółowej planu działalności rolno-środowiskowej.

Zniesienie zakazu zmiany miejsca uprawy pasternaka

Nowelizacja przewiduje zniesienie zakazu zmiany miejsca uprawy pasternaka (rośliny dwuletniej).

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, rolnicy uprawiający pasternak w ramach wariantu 5.2. nie mają możliwości dokonywania zmiany miejsca uprawy tej rośliny przed upływem dwóch lat jej uprawy. Specyfiką uprawy pasternaka (rośliny dwuletniej) w produkcji nasiennej jest pozyskiwanie korzeni roślin jesienią w pierwszym roku jej uprawy, a następnie ich kopcowanie i sadzenie tych korzeni na wiosnę w drugim roku uprawy pasternaka. W przypadku wiosennego sadzenia korzeni pasternaka istotne jest unikanie gruntów, na których prowadzone były uprawy warzyw korzeniowych, które mogą mieć wspólne patogeny glebowe. Prawidłowa produkcja nasienna pasternaka wymaga więc, aby w drugim roku uprawy był on uprawiany w innym miejscu niż w pierwszym roku uprawy. Z związku z powyższym nowelizacja rozporządzenia  w przypadku produkcji nasiennej pasternaka umożliwi zmianę miejsca uprawy tej rośliny przed upływem dwóch lat jej uprawy.

Projekt rozporządzenia przewiduje rozszerzenie list roślin wspieranych w ramach Interwencji 5. o nostrzyk żółty (lekarski).

Nowelizacja przewiduje wprowadzenie zmian w zakresie list roślin objętych wsparciem w ramach Interwencji 5. Zgodnie z projektem rozporządzenia zaproponowano zmiany w zakresie oznaczeń czy rośliny są jednoroczne, dwuletnie czy są bylinami. Gorczyca sarepska została oznaczona jako roślina jednoroczna, a kminek zwyczajny jako roślina dwuletnia.

Uproszczenie wymogów w zakresie wieloletnich pasów kwietnych

Projekt przewiduje uproszczenia wymogów w zakresie wieloletnich pasów kwietnych. Usunięty zostanie wymóg przyznania płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej dotyczącego udziału gruntów ornych w powierzchni wszystkich użytków rolnych w gospodarstwie. Dotychczas w przypadku wariantu 7.1., płatność rolno-środowiskowo-klimatyczna była przyznawana, jeżeli łączna powierzchnia gruntów ornych posiadanych przez rolnika stanowiła co najmniej 50% użytków rolnych posiadanych przez tego rolnika.

Ponadto projekt rozporządzenia przewiduje złagodzenie następujących wymogów:

– zwiększenie maksymalnej szerokości pasa kwietnego z 9 do 20 m,

– zmniejszenie liczby wymaganych gatunków w mieszance wykorzystywanej do założenia pasa kwietnego z 10 do 8,

– zmniejszenie liczby wymaganych gatunków wieloletnich w mieszance wykorzystywanej do założenia pasa kwietnego z 6 do 4,

– w mieszance wykorzystywanej do założenia pasa kwietnego nie będzie wymagany udział gatunków dziko rosnących dwuletnich,

– obowiązkowy podsiew pasa będzie wymagany w przypadku, gdy liczba gatunków określonych w ust. 5 pkt 1 załącznika nr 4 do rozporządzenia w tym pasie kwietnym będzie mniejsza niż 4 (dotychczas było to 5 gatunków).

1 KOMENTARZ

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły

Najpopularniejsze artykuły

None found

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.