reklama
Baner zgrabiarki KUHN
reklama
Baner Yara
reklama
Baner Agroecopower
reklama
Baner Basf Osiris desktop
reklama
Baner New Holland

Zetor 25 – czyli jak Czesi pokazali światu, jak robić ciągnik

Na południe od Polski, tam gdzie piwo leje się strumieniami, a knedle parują na każdym stole, leżą Czechy. Kraj niewielki, ale chillout jest na takim poziomie, że tylko pozazdrościć. Jednak nie tylko luz, bo dawno temu Czesi pokazali światu jak zdobić ciągnik.

reklama
Baner Osadkowski
reklama
Baner Valtra

Choć wielu z nas kojarzy Czechy głównie z kuflem i knedlem, to tak naprawdę to właśnie w czeskich dolinach i miasteczkach rodziła się nowoczesna europejska metalurgia. A jak wiadomo – gdzie dobra stal, tam i porządna broń… albo ciągnik. Albo – jak się okazało – i jedno, i drugie. Ale po kolei.

W czasach, gdy Europa gotowała się do wielkiej wojny, w czeskim Brnie prężnie działała Zbrojovka – zakład znany z produkcji precyzyjnej broni, ale też silników, maszyn i wszelkiego dobra metalowego. To stąd wyszedł projekt karabinu maszynowego Bren, który zasłynął na polach wielu bitew. Ale wojna w pewnej chwili się kończy, zgliszcza zostają, a Czesi – zamiast płakać nad rozlanym piwem – biorą się do roboty.

reklama
Baner Kioti

Z popiołów wojny – Zetor wjeżdża na pole

Jest jesień 1945 roku. Wojna dopiero co się zakończyła, Zbrojovka Brno częściowo w ruinie, a w sklepach nie ma nic – nawet kalek technicznych, ołówków czy papieru. A mimo to, czescy inżynierowie – niczym magicy na pokazie – wyciągają z rękawa “królika”. I to nie byle jakiego.

reklama
Baner Bayer maj-2025-Rhapsody
reklama
baner MChale

Jeszcze w 1945 roku roku pokazują prototyp ciągnika oznaczonego symbolem Z25. Skąd się wziął? Kiedy powstał projekt? Oficjalnie nie wiadomo – ale jedno jest pewne: musieli pracować nad nim w największej tajemnicy już w czasie II wojny.

Ten „królik z kapelusza” – Zetor 25 – okazał się majstersztykiem inżynierii. Zaprojektowany z chirurgiczną wręcz precyzją, przetestowany w trudnych warunkach i – co najważniejsze – gotowy, by odmienić czeskie i europejskie rolnictwo.

Nie był to demon szybkości, ale miał w sobie coś, co dziś nazwalibyśmy “rolniczą duszą”. Prosta, ale trwała konstrukcja. Sprawdzona technologia, nowatorskie rozwiązania. Niewielka moc, ale ogromna siła.

Ot i cały Zetor 25. prosto, ale genialnie.
Ot i cały Zetor 25. prosto, ale genialnie. Ta konstrukcja okazała się przełomowa dla fabryki w Brnie, fot. Zetor Polska

Zetor 25 – ambasador z Brna

Z czasem Zetor 25 przeszedł kilka modernizacji – pojawiły się wersje A, K, a nawet 25A Super. Był produkowany aż do 1961 roku, a licznik wyprodukowanych egzemplarzy zatrzymał się dopiero na imponującej liczbie 158 tysięcy sztuk.

I co ciekawe – nie wszystkie trafiły na socjalistyczne pola. Część z nich eksportowano na Zachód, do Skandynawii, a nawet do Kanady. Ten ciągnik był niczym ambasador czechosłowackiego przemysłu ciężkiego – pokazując, że zbrojeniówka też może siać, orać i zbierać.

Dziś, po dekadach, niektóre Zetory 25 wracają na pola – niekoniecznie do pracy, ale jako żywe pomniki historii. Tak jak ten, który po latach spędzonych w mroźnej Norwegii, został odrestaurowany i wrócił do kraju, by zasilić kolekcję Zetor Polska z Kalisza. Lśniący lakier, oryginalne części, dźwięk dwucylindrowego diesla – jakby czas się cofnął.

Gdy staniemy obok Zetora 25 i posłuchamy jego pracy, łatwo zrozumieć, czemu rolnicy pokochali tę maszynę. Równy, głęboki pomruk dwucylindrowego silnika to dźwięk, który przez lata był symbolem nowoczesnego gospodarstwa. A przecież to tylko dwa cylindry. Tylko… ale za to jakie!

Zetor 25
Dwa cylindry silnika Zetora 25 wystarczyły, żeby ciągnik stał się legendą, fot. Zetor Polska

Silnik – prostota, która nie zawodzi

Pod maską Zetora 25 pracuje rzędowy silnik wysokoprężny o dwóch cylindrach i pojemności 2,7 litra. To konstrukcja czterosuwowa, chłodzona wodą, z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

reklama
Baner SumiAgro

Silnik Zetora 25 był nie tylko wytrzymały – był też zaprojektowany z myślą o użytkowniku. Żadnych cudów – tylko czysta mechanika. Rolnik, który znał zasady pracy silnika Diesla, był w stanie samodzielnie wykonać większość napraw i regulacji.

Dane techniczne Zetora 25:

Silnik: dwucylindrowy, czterosuwowy, wysokoprężny

Pojemność skokowa: 2 709 cm³

Moc maksymalna: 25 KM przy 1800 obr./min

Napęd: na koła tylne

Skrzynia biegów: mechaniczna, 6 biegów do przodu + 1 wsteczny

Masa własna: około 2 200 kg

Prędkość maksymalna: ok. 22 km/h

Układ chłodzenia: wodny, z pompą obiegową

Rozruch: ręczny lub elektryczny (zależnie od wersji)

Mechanizacja z duszą

Zetor 25 to nie tylko kawał metalu. To symbol przemiany. To historia o tym, jak z ruin wojny można zbudować coś pożytecznego, jak z inżynierii wojennej rodzi się inżynieria rolnicza. I jaką wartość ma prostota, która nie zawodzi. Bo Zetor 25 to nie tylko legenda – to żywa lekcja mechanizacji rolnictwa.

reklama
baner MChale
reklama
baner SDF
reklama
Baner Agrosimex

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Przeczytaj także

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)
INNE ARTYKUŁY AUTORA




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI