Zdrowy początek dnia

Corn flakes with slices of apples, grapes and bananas

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia – to powszechnie znana prawda. Co jednak zrobić, by ten posiłek był pełnowartościowy i dostarczył organizmowi składników potrzebnych do sprawnego funkcjonowania przez cały dzień?

Możemy naszemu organizmowi zaserwować jedzenie „śmieciowe”, które dostarczy energii bez substancji odżywczych i  to tylko na krótki czas. Możemy też potraktować nasze ciało z szacunkiem i zaopatrzyć w zdrowe paliwo. Jego podstawą są węglowodany złożone – ich doskonałym źródłem jest pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane czy musli zbożowe. Ale to nie wszystko – śniadanie powinno być bogate w pełnowartościowe biało, a te znajduje się m.in. w mleku i jego przetworach.

O co chodzi z tym białkiem? Białka to najważniejsze składniki budulcowe  organizmu, z nich zbudowane są nasze włosy, skóra, paznokcie, a także  mięśnie.  Białka wchodzą także w skład enzymów trawiennych oraz hormonów, które regulują ważne procesy w naszym organizmie.  Kolejna rola białek to funkcje ochronne  organizmu przed chorobami.

Białko mleka, które dostarczamy organizmowi, składa się w głównej mierze z kazeiny oraz białek serwatkowych (takich, które  znajduje się w odżywkach dla sportowców).  Białka mleka zawierają pełną kompozycję zestawu aminokwasów egzogennych, czyli takich, których organizm nie potrafi sam wyprodukować. Jeśli więc nie  dostarczymy ich w formie pożywienia, mamy deficyt tego składnika w organizmie.

Co więcej – mleko i jego przetwory, to oprócz dobrego źródła białka, także skarbnica aminokwasów, tłuszczu, witamin i składników mineralnych. Zawiera głównie witaminy  z grupy B oraz A i D oraz B2, czyli ryboflawinę. I oczywiście wapń, co ma ogromne znaczenie w diecie dzieci oraz osób starszych, bowiem wapń jest podstawowym budulcem kości i zębów. Pierwiastek ten znajduje się także w tkankach miękkich oraz w płynach ustrojowych.

Najlepiej przyswajalny wapń pochodzi właśnie z mleka i jego przetworów mlecznych, ponieważ zawiera laktozę zwiększającą wchłanianie wapnia. Osoby nie tolerujące laktozy powinny spożywać, przetwory mleczne, w których część laktozy zastała rozłożona (kefir, jogurt, sery żółte).

Jak widać, zdrowe śniadanie to posiłek z mlekiem i przetworami mlecznymi w roli głównej.

Projekt „Mamy kota na punkcie mleka” realizowany jest przez Polską Izbę Mleka oraz Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka, sfinansowany z Funduszu Promocji Mleka.

Źródło: PIM