fbpx

Zacznij od opon

Gdy w okresie jesienno-zimowym spadają temperatury, przyczepność letnich opon staje się niewystarczająca. Jest to okres, kiedy należy wymienić opony na zimowe i zadbać o ich stan techniczny. Eksperci Euromaster, europejskiej sieci serwisowej przedstawiają szereg rad i wskazówek, o których warto pamiętać przygotowując samochód do sezonu zimowego.

Gdy średnie dobowe temperatury schodzą poniżej 7oC, dla opony zaczyna się zima. Jest to odpowiedni czas na zmianę opon z letnich na zimowe, nawet jeśli jeszcze nie ma śniegu. W zależności od warunków zewnętrznych opona zmienia swoją przyczepność. Dlatego należy pamiętać o tym, że w temperaturze poniżej 7oC mieszanka stosowana w oponach letnich traci swoje wartości użytkowe takie jak elastyczność i przyczepność do podłoża. Tym samym wydłuża się znacznie droga hamowania.
Dla przykładu, przy prędkości wynoszącej 50 km/h długość drogi hamowania samochodu na oponach letnich wynosi 63 metry, podczas gdy auto na oponach zimowych potrzebuje jedynie 32 metrów. Opona zimowa zapewnia większe bezpieczeństwo jazdy i na każdym rodzaju nawierzchni jej droga hamowania jest krótsza, niż droga opony letniej w tych samych warunkach. Ważne jest także to, aby opony zimowe montować na wszystkich czterech kołach pojazdu, Zamontowanie tylko dwóch zimowych opon może poważnie zakłócić stabilność pojazdu.
Decydując się na zakup nowych opon zimowych, zalecane jest zasięgnięcie porady eksperta tak, aby wybrać optymalne opony dla naszego samochodu. Jeśli posiadamy już opony zimowe, to przed ich zamontowaniem należy zmierzyć głębokość bieżnika, aby mieć pewność czy nadają się one do jazdy. W Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego oponę o bieżniku minimum 1,6 mm. Jednak według producentów opon i ekspertów powinna ona być nie mniejsza niż 4 mm. Jazda na oponach z płytkim bieżnikiem znacząco obniża przyczepność pojazdu i wydłuża drogę hamowania.
Dbanie o oponę w sposób właściwy i odpowiednie jej użytkowanie może znacząco wydłużyć jej żywotność. Można dzięki temu spowolnić proces starzenia się opony i utraty przez nią niektórych właściwości, Eksperci Euromaster wskazują właściwe sposoby magazynowanie opon. Opona właściwie magazynowana przez rok starzeje się o tyle, co podczas trzech tygodni użytkowania.
Kolejnym proponowanym przez Euromaster sposobem wydłużania żywotności opon jest pompowanie ich azotem. W przeciwieństwie do powietrza, które powoduje kruszenie, twardnienie i zmniejszanie elastyczności opony, azot nie wpływa na zużycie warstwy butylowej i karkasu. Spowalnia także, proces starzenia się opony, gdyż nie występuje zagrożenie wpompowywania do opony nieczystości takich jak na przykład olej. Pompowanie azotem nie tylko wydłuża żywotność opon, ale niesie za sobą także korzyści ekonomiczne, które wynikają z ograniczenia zużycia paliwa do nawet 3 procent. Azot utrzymuje ciśnienie w oponie trzykrotnie dłużej niż powietrze i zmniejsza opór toczenia kół.
Azot jest gazem niepalnym, dzięki czemu nie występuje ryzyko pożaru w czasie pompowania opony, co ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo. Co więcej, w razie potrzeby opony uprzednio wypełnione azotem mogą bez przeszkód być dopompowane powietrzem. Zmniejszy to zalety, jakie wynikały z użycia azotu, ale nie wpłynie to na zmniejszenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy samochodem.
Źródło: Euromaster

McHale - baner - kwiecień 2024
Axial Syngenta baner
Baner webinarium konopie
POZ 2024 - baner

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.