Jesteśmy czwartym na świecie producentem wódki, zaraz po Ukrainie, Rosji i Stanach Zjednoczonych. Dlaczego więc tak rzadko podczas targów żywności i produktów rolno-spożywczych tak rzadko chwalimy się naszym głównym produktem eksportowym? Targi WorldFood Warsaw to zmienią.
Wódka to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek na świecie. Jesteśmy jednym z największych rynków spirytusowych w Europie. A popularności w kraju wciąż przybywa lokalnym browarom i cydrom.
Widząc ogromny potencjał, jaki niesie ze sobą rynek alkoholi w Polsce, organizatorzy targów WorldFood Warsaw postanowili stworzyć specjalną sekcję branżową – Wine&Spirits.
– Międzynarodowe Targi Żywności i Napojów WorldFood Warsaw otwarte są na przedstawicieli wszystkich sektorów branży spożywczej. W II edycji wystawy swoją premierę będzie miała sekcja Wine&Spirits Warsaw. Zaprezentują się na niej polskie i zagraniczne firmy zajmujące się produkcją, sprzedażą i dystrybucją alkoholi. Nie zabraknie oczywiście znanej na całym świecie polskiej wódki, jak również wysokiej jakości win z różnych zakątków świata. Spodziewamy się również coraz popularniejszego cydru i lokalnych marek piwa – zapewnia Agnieszka Szpaderska, manager targów.
Według raportu KPMG „Rynek napojów alkoholowych w Polsce” w 2013 roku, Polacy kupili napoje alkoholowe o wartości ponad 41 mld złotych. 47% tej wartości stanowiło piwo, 30,7% to wódka. Z raportu wynika, że rośnie stale udział win, whisky, likierów, nalewek i smakowych napojów alkoholowych.
Spożywane w Polsce wina importujemy głównie z Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Bułgarii, Francji. Duże znaczenie mają także trunki importowane z USA oraz Chile.
Wyniki polskiego eksportu alkoholi napędzają głównie piwo i wódka. Ten pierwszy trunek sprzedano w 2013 roku za granicę za 117,3 mln euro (o 22,7% więcej niż w roku ubiegłym). Zaś wódka – nasz hit eksportowy, została wyeksportowana za 151,3 mln euro.
Andrzej Szumowski, prezes stowarzyszenia Polska Wódka, które jest partnerem merytorycznym targów WorldFood Warsaw informuje, że: „Polska jest największym producentem wódki w Unii Europejskiej i czwartym na świecie ( po Rosji, Stanach Zjednoczonych i Ukrainie). Tradycyjnie już, najważniejszymi rynkami były Francja i Stany Zjednoczone. Wódki z Polski znajdują na półkach także konsumenci z Węgier, Niemiec, Włoch, Bułgarii i Kanady, a nawet z Singapuru, Honkongu oraz Chile. Polska wódka jest jedyną polską marką globalną, produktem, który jednoznacznie kojarzy się z Polską na całym świecie. Od lat jest to nasz flagowy produkt eksportowy.”
W poszukiwaniu nowych rynków…
Doskonałą okazją do nawiązania nowych kontaktów z producentami i dystrybutorami alkoholi z innych krajów są targi WorldFood Warsaw, których II edycja odbędzie się 14-16 kwietnia 2015 r. Nowością kolejnej edycji będą sekcje narodowe, między innymi Holandii, Mołdawii, Tajlandii czy Egiptu. W trakcie targów przewidziano także specjalną strefę do rozmów z przedstawicielami sieci handlowych. Wystawie produktów i technologii z całego świata będzie towarzyszyć bogaty program merytoryczny, przygotowany we współpracy ze specjalistami z branży.
WorldFood Warsaw to targi B2B, służące nawiązywaniu nowych kontaktów biznesowych pomiędzy polskimi i międzynarodowymi przedsiębiorcami. W pierwszej edycji imprezy udział wzięło niemal 100 wystawców i ponad 3 tysiące zwiedzających, wśród których dominowały osoby podejmujące decyzje w przedsiębiorstwach bądź mające na nie wpływ. Wystawa to także okazja do zapoznania się z nowymi technologiami i rozwiązaniami stosowanymi w sektorze spożywczym.
Więcej informacji: www.worldfood.pl
Renata Struzik, za: WorldFood Warsaw