Wielki koniec przyczep produkcji własnej?

W czerwcu wyniki sprzedaży przyczep rolniczych pobiły wszystkie swoje dotychczasowe rekordy. Tak dobry rezultat napędził popyt na produkcję własną. Porównując ilość rejestracji tych przyczep z analogicznym miesiącem ubiegłego roku, ilość wzrosła o niemal 300 proc. Rolnicy śpieszyli się, aby zdążyć z zakupem tego typu przyczep przed wprowadzeniem nowych przepisów. Od lipca nie będzie to już takie proste.

W czerwcu zarejestrowano 2122 przyczep rolniczych, co jest fenomenalnym wynikiem. Ostatni tak dobry rezultat odnotowano w lipcu 2012 roku, kiedy sprzedano 1202 sztuki. Było to jednak ilość niemal dwa razy mniejsza niż dotychczas. Wszystko za sprawą rekordowych ilości rejestracji przyczep produkcji własnej. Powodem takiej sytuacji są z pewnością zmiany w ustawodawstwie, które wprowadzono pod koniec czerwca. Kwestia ma się tu podobnie jak z ciągnikami – od lipca rejestracja używanego sprzętu będzie dużo droższa. Do tej pory rolnicy mogli swobodnie przerabiać używany sprzęt bez potrzeby homologacji, teraz nie będzie to już możliwe.
To, co stało się na rynku przyczep w czerwcu jasno pokazuje, jakie nastroje panowały w tym miesiącu. Rolnicy masowo rejestrowali przyczepy produkcji własnej, czyli sprzęt używany. Zdają sobie sprawę z tego, że od lipca koszty wzrosną do tego stopnia, iż przerabianie stanie się dla nich nieopłacalne. Alternatywa w postaci tańszego sprzętu jakim byłą produkcja własna znika. Jest to jednak większa szansa dla producentów, w najbliższych miesiącach zobaczymy, jak po zmianach rozłożą się ich udziały w rynku – mówi Michał Poźniak, Manager projektu AgriTrac w firmie Martin&Jacob. 
Produkcja własna deklasuje 
W czerwcu dystans pomiędzy pierwszym, a drugim miejscem w zestawieniu najpopularniejszych marek jest ogromny. Produkcja własna zanotowała aż 1504 sztuk. Zajęła tym samym niemal 50 proc. rynku, zostawiając do podziału drugą połowę wszystkim pozostałym producentom. Ciekawe, że do tej pory żadnej marce nie udało się sprzedaż aż tylu przyczep w ciągu jednego miesiąca. Na drugim miejscu, choć daleko w tyle, znalazła się firma Ponar, która odnotowała 185 nowych przyczep. Choć jest to zmiana na lepsze (wynik poprawiony o 6 sztuk), nie może się w żadnym stopniu równać do wyników lidera. Sprzedaż 94 przyczep zapewniła zaś trzecie miejsce marce Zasław, która zajęła ponad 5 proc. rynku. Pomimo że daleko jej do miejsca pierwszego, warto podkreślić, że rezultat został znacznie poprawiony w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. W czerwcu 2012 było to 46 sztuk, nastąpił zatem wzrost o ponad 100 proc. 
Małe skaczą wysoko
Ubiegły miesiąc upłynął pod znakiem hossy na przyczepy o mniejszej ładowności. Takie bowiem mają głównie przyczepy produkcji własnej. Z reguły mieszczą się one w przedziale do 5 ton. I właśnie w tych segmentach odnotowano największe wzrosty. Odpowiednio, zarejestrowano: 328 przyczep w przedziale do trzech ton, 150 w przedziale 3 – 4 tony oraz  391 w przedziale 4 – 5, co było jednocześnie najlepszym wynikiem ubiegłego miesiąca. Na drugiej pozycji znalazły się przyczepy w przedziale 10 – 13 ton, których sprzedano 311 sztuk. W dużej mierze za taki wynik odpowiada sprzedaż producenta przyczep tandemowych – firmy Zasław, która w czerwcu znalazła się po raz pierwszy w pierwszej trójce w zestawieniu ogólnym.
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych od stycznia do czerwca 2013 (mierzona liczbą rejestracji).

Marka

Liczba przyczep rolniczych w czerwcu

Liczba przyczep rolniczych od początku roku

Udział rynkowy %

Zmiana w ilości [Cze13-Cze12]

Zmiana proc. w stosunku do 2012 r. [narastająco od początku r.]

PRODUKCJA WŁASNA

1504

2535

46,38%

1375

296,09%

PRONAR

185

969

17,73%

6

15,36%

METAL-FACH

60

412

7,54%

-68

-34,29%

METALTECH

59

311

5,69%

-48

-24,70%

ZASŁAW

94

280

5,12%

48

6,46%

WIELTON

57

234

4,28%

-25

-33,71%

AGROMET PILMET

24

147

2,69%

-6

-7,55%

MEPROZET

13

79

1,45%

0

0,00%

POMOT

11

60

1,10%

1

-13,04%

JOSKIN

9

47

0,86%

-6

-38,16%

POZOSTAŁE

106

392

7,17%

23

-8,62%

 

2122

5466

100,00%

1300

38,45% 

Źródło: AgriTrac 2005-2013 na podstawie danych z CEPiK
W województwach niemal ex aequo
Trzy pierwsze miejsca wśród województw, miały dość zbliżone do siebie liczbę rejestracji. Lider, województwo małopolskie, ma na swoim koncie 267 przyczep kupionych w czerwcu. Za nim uplasowało się województwo pomorskie, gdzie zarejestrowano tylko o siedem sztuk mniej. Trochę bardziej, choć nieznacznie, odbiega województwo kujawsko-pomorskie, gdzie sprzedano 231 sztuk. Województwo mazowieckie, które nieprzerwanie króluje w sprzedaży ciągników w Polsce, w kategorii przyczep zajęło dopiero czwarte miejsce, z ilością 209 rejestracji. 
Źródło: Martin & Jacob