Warzywa i owoce na zdrowie!

Polacy jedzą o 30% mniej warzyw i owoców poniżej średniej unijnej. Jednak nie średnia jest tu najważniejsza, a nasze zdrowie. A to zależy właśnie od warzyw i owoców, dlatego też powinniśmy je spożywać codziennie.

W ostatnich latach w Polsce zaczęło spadać spożycie warzyw i owoców. Nasza dieta, niestety wciąż jeszcze pozostawia wiele do życzenia – spożywamy za wiele soli, tłuszczów zwierzęcych i cukrów prostych kosztem niezwykle zdrowych owoców i warzyw. Taka sytuacja wymaga ingerencji, dlatego też coraz częściej w naszym kraju organizowane są różnego rodzaju akcje promocyjno-informacyjne nt. prawidłowych nawyków żywieniowych, czy konferencji poświęconych temu tematowi.
Jedna z takich konferencji odbyła się w marcu bieżącego roku.  Jej trakcie przedstawiono dane GUS, według których w latach 2002-2012 spożycie owoców w Polsce zmniejszyło się z 4 do 3,4 kg miesięcznie, a warzyw liczonych wraz z ziemniakami z 13 do 9 kg. Jemy mniej nie tylko świeżych warzyw i owoców, ale też pijemy mniej soków. W 2006 roku wypijaliśmy średnio 1,1 litrów soków owocowych miesięcznie, a w 2013 już tylko 0,86 litra.
Takie dane nie są zbyt optymistyczne. I może nie robiłyby one na nas tak dużego wrażenia, gdyby nie fakt, że nasze spożycie jest dużo poniżej średniej unijnej. Przeciętny Polak wypija rocznie 10,3 l. soków owocowych, czyli poniżej 30 ml dziennie. Aby zobrazować, jak słaby jest to wynik – Finowie i Norwegowie wypijają prawie trzy razy tyle soków, co my – około 30 litrów.

Równie źle wypada porównanie konsumpcji warzyw i owoców – z danych przedstawionych na konferencji wynika, że dzienne spożycie świeżych warzyw i owoców (nie licząc ziemniaków i soków) nieznacznie przekracza u nas 250 g, podczas gdy w średnia w Europie przekracza 600 g. Nawet po wliczeniu ziemniaków i przetworów owocowo-warzywnych spożycie warzyw i owoców w Polsce ledwie sięga 440 g dziennie.
W naszej diecie powinno się znajdować jak najwięcej owoców i warzyw. Najlepiej spożywać je każdego dnia, przy każdym posiłku. Uczestnicy konferencji poinformowali o najnowszych doniesieniach, według których spożywanie od 1 do 3 porcji tych produktów zmniejsza ryzyko nowotworu, zawału serca i udaru mózgu o 14%. Od 5 do 7 porcji warzyw i owoców obniża je o 36% a ponad 7 porcji – o 42%.

Skąd mamy wiedzieć, czy jemy wystarczająco dużo warzyw i owoców i ile to jedna porcja? Przyjmuje się, że za jedną porcję uznaje się produkty o wadze 80-100 g czyli może to być jabłko średniej wielkości, banan, duża mandarynka albo 7 truskawek lub 5 śliwek.
Według Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem, aż 62% Polaków nie spożywa codziennie warzyw i owoców, a jedynie 2% sięga po nie codziennie i zgodnie z zaleceniami, czyli co najmniej 400 g dziennie.

Renata Struzik, źródło: FAMMU/FAPA

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności