Wakacyjna podróż autem

Gdy planujemy wyjazd na wakacje, staramy się pamiętać o wszystkim, ale często pomijamy… przygotowanie samochodu do drogi.

W upalne dni temperatura w komorze silnika sięga nawet 100°C, co może grozić jego przegrzaniem. Do obniżenia temperatury niezbędny jest sprawny układ chłodzenia. Przed wakacyjnym wyjazdem warto upewnić się, że wentylator pod maską działa poprawnie, kanały układu chłodzenia są drożne, a płyn w chłodnicy w miarę świeży. Większość mechaników dysponuje profesjonalnymi narzędziami, które pozwolą łatwo ocenić czy któryś z elementów układu chłodzenia wymaga reperacji, dzięki czemu unikniemy nawet kilkukrotnie wyższego kosztu wzywania pomocy drogowej i naprawy. Pamiętajmy, że podczas długiej, wakacyjnej trasy, układ chłodzenia jest szczególnie obciążony.
Kłopoty z akumulatorem zdarzają się tylko zimą? Nic bardziej mylnego. Przy temperaturze 20°C każdy wzrost temperatury o kolejne 10° wiąże się ze średnio dwukrotnym przyspieszeniem samorozładowania akumulatora. Wyższe temperatury są także przyczyną zwiększenia tempa korozji jego płyt. Ponieważ nawet wyłączony samochód wciąż pobiera energię z akumulatora (na podtrzymanie sterowników i alarmu), ma to szczególne znaczenie w przypadku samochodów, które zostają w domu podczas dwutygodniowego urlopu – po powrocie może się okazać, że akumulator jest rozładowany. Ten problem może spotkać kierowcę także wtedy, gdy wyjeżdża na wakacje autem, ponieważ po długiej podróży samochód jest z reguły w niewielkim stopniu używany. Aby uniknąć problemów z akumulatorem, przed wyjazdem warto upewnić się, że jest on w pełni naładowany oraz że wyłączony samochód nie pobiera więcej energii niż powinien. 
Wnętrze kabiny samochodu pozostawionego na słońcu już po 30 minutach osiąga temperaturę 50°C, a kilkugodzinna podróż w pełnym słońcu może dać się we znaki zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Prostym sposobem uniknięcia dużego nagrzania samochodu jest założenie na czas parkowania antysłonecznej osłony na przednią szybę, która znacząco obniży temperaturę we wnętrzu kabiny. Oprócz tego warto odświeżyć układ klimatyzacji, dzięki czemu pokonywanie nawet długich dystansów przy temperaturze zewnętrznej sięgającej 30°C będzie znacznie przyjemniejsze.
 
AT za Nonoproblemo