W sprawie czerwonego mięsa i jego przetworów

Poniżej prezentujemy oświadczenie Związku Polskie Mięso w sprawie komentarzy Światowej Organizacji Zdrowia (WTO) na temat mięsa czerwonego i jego przetworów.

Zdaniem Związku Polskie Mięso opublikowany w październiku 2015 roku przez WHO komentarz do badań IARC nie przedkłada szczegółowych informacji na temat metodyki badawczej. Metodyka badawcza jest kluczowa do konstruowania wniosków i komentarzy przy ocenie wyników danego badania. Ponadto komentarz WHO w szczególe odnosi się do substancji, jakie mogą zostać wytworzono w wyniku nieprawidłowego przetwarzania mięsa. Przedstawiane wnioski i komentarze nie doprecyzowują również kwestii związanych z asortymentem, który został poddany owej analizie. Dodatkowo, WHO wyraźnie zaznacza, iż sklasyfikowana grupa czynników kancerogennych nie jest jednolita i poziom ich szkodliwości jest znacząco różny.

Jednocześnie WHO podaje, iż:

 Nowotwory są złożoną chorobą i mogą zależeć od wielu czynników, takich jak geny, dieta, starzenie się czy środowisko lub styl życia. Nasza dieta, jako całość, wraz z czynnikami, o jakich mowa powyżej i poziomem aktywności fizycznej, może być odpowiedzialna za zagrożenia dla naszego zdrowia, a nie żadna pojedyncza grupa żywności.

 Czerwone mięso dostarcza białek o wysokiej wartości biologicznej. Jest ono również ważnym źródłem mikroelementów takich jak witaminy z grupy B, żelazo i cynk, sprzyjających wzrostowi, rozwojowi i utrzymaniu naszego organizmu w formie.

 Czerwone mięso jest również bogatym źródłem witaminy B12, która jest niezbędna do odpowiedniego funkcjonowania naszego ciała. Zawartość innych witamin z grupy B jest również wysoka, w tym tiaminy, ryboflawiny, kwasu pantotenowego, kwasu foliowego i witaminy B6.

 Najlepszym sposobem na ograniczenie ryzyka rozwoju nowotworu jest prowadzenie zdrowego trybu życia. Obejmuje on:

Zrównoważoną dietę: zrównoważona dieta dostarczająca energii i składników odżywczych niezbędnych dla zdrowia ma ogromne znaczenie. Oznacza to spożywanie różnorodnych pokarmów należących do różnych grup, przy zachowaniu właściwych proporcji, a także spożywanie właściwej ilości żywności i napojów, co pozwala na osiągnięcie i utrzymanie właściwej wagi.

 Codzienną aktywność fizyczną i unikanie siedzącego trybu życia: regularne ćwiczenia fizyczne są ważne dla zdrowego wzrostu, rozwoju i dobrego samopoczucia.

Inteligentne gotowanie: unikanie rozgotowywania czy zwęglania powierzchni mięsa, gotowania mięsa na otwartym ogniu i smażenia.

– Sprawozdanie IARC jest ogólną monografią i brakuje w nim odniesień do konkretnych cech charakteryzujących poszczególne części świata. Średnia konsumpcja mięsa i wyrobów mięsnych w UE jest znacznie niższa niż poziom, który można uznać za wysokie spożycie dzienne – podsumowuje ZPM.