Valtra N – doceniono wygląd i rozwiązania techniczne

Ciągnik z nowej serii Valtry otrzymał wyróżnienie za najlepszy design w konkursie na najlepszy traktor roku podczas targów Agritechnica 2015.

Czterocylindrowa seria N oferuje obecnie wiele tych samych rozwiązań cenionych przez klientów, które zastosowano w starszej, zaprezentowanej przed rokiem sześciocylindrowej serii T. W skład nowej serii wchodzi sześć modeli: N104/105 KM, N144Eco/115 KM, N124/125 KM, N134/135 KM, N154Eco/155 KM i N174/165 KM.

Sercem ciągnika nowej serii N jest silnik AGCO Power spełniający wymogi normy Tier4 Final, który dostarcza do 185 KM i 730 Nm momentu obrotowego. W silnikach Valtry zastosowano technologię Sigma Power, która podczas działającego pod obciążeniem WOM dostarcza maszynie dodatkowe 10 koni mechanicznych mocy. Wyjątek stanowi model N174, w którym system dostarcza aż 20 koni mechanicznych mocy.

Nagrodzony na targach Agritechnica model N174 oraz N134, N154 posiadają czterocylindrowe silniki o pojemności 4,9 l. Natomiast pojemność modeli: N104, N114 i N124 to silniki o pojemności 4,4 l. Przy produkcji silnika zastosowano technologię SCR. Pozwala ona na ograniczenie emisji spalin bez potrzeby zastosowania filtra cząstek stałych. W modelach N114 i N154 można korzystać z trybu „Eko”.  W trybie „Eko” prędkość obrotowa silnika jest zmniejszana o 10-20%, a maksymalny moment obrotowy jest osiągany przy niższej wartości obrotów. Tryb „Eko” zmniejsza zużycie paliwa do 10% w porównaniu z normalnym trybem jazdy.

Aerodynamika wyglądu
Wyróżniony w Hanowerze model N174V swoim nietuzinkowym wyglądem nie odbiega od pozostałych z serii N. Kształt maski i kabiny same zwracają uwagę oglądającego. Maska została zaprojektowana w sposób aerodynamiczny. Jej wygląd podkreśla walory estetyczne, ale dobrze wpływa również na wymianę ciepła w trakcie pracy silnika.

Kabina jest podobna do tej z serii T.  Zapewnia doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach (posiada do 6,5 m2 powierzchni przeszklonej) i jest przy tym zaskakująco cicha. Może ona zostać kompleksowo wyposażona, na przykład w stereo wysokiej klasy połączone z głośnikiem niskotonowym (subwoofer), przednie wycieraczki o kącie pracy 270 stopni, podgrzewanie przedniej i tylnej szyby oraz układ jazdy tyłem TwinTrac. Klienci, którzy w dużej mierze wykorzystują w swojej pracy ładowacz czołowy, mogą zamówić kabinę z dodatkowym oknem dachowym, dzięki czemu zyskają pełny widok na ładowacz, nawet gdy znajduje się w najwyższym położeniu.

Standardowa pojemność zbiornika paliwa wynosi 250 litrów, opcjonalnie może być to 300 litrów, natomiast pojemność zbiornika na wodny roztwór mocznika wynosi 45 litrów.

Przekładnia PowerShift
Ciągniki Valtry serii N wyposażono w przekładnie PowerShift, które wcześniej zastosowano również w serii T. Prace takiej przekładni można porównać do pracy przekładni bezstopniowej. Przekładnia posiada cztery zakresy i pięć półbiegów zmienianych pod obciążeniem. Ciągniki PowerShift posiadają także funkcję Hill-hold, czyli opatentowany asystent układu hydraulicznego oraz system kontroli trakcji ASR. Ta innowacyjna w segmencie ciągników rolniczych funkcja pozwala na dostosowanie pracy silnika, ograniczenia jego mocy, w momencie wystąpienia poślizgu. System ma za zadanie pomóc operatorowi utrzymać najlepszą przyczepność unikając uszkodzeń podłoża.

Marcin Nieradka