Prace uprawowe już trwają. Aby zwiększyć trakcję ciągnika, zmniejszyć ugniatanie gleby i ograniczyć zużycie paliwa, warto zadbać o odpowiednie ciśnienie w oponach. Podpowiadamy, jak to zrobić.
Specjaliści są zgodni; zasadniczo zalecaną wartością ciśnienia dla opon rolniczych jest 1,6 bara (oczywiście podczas np. pracy z ładowaczem czołowym warto je zwiększyć w przednich oponach do 1,8-2 barów), podczas gdy bardzo częstym błędem jest pompowanie opon do wartości montażowej, czyli widniejącej na oponie, a więc zazwyczaj 2,5-3,5 bara.
Zbyt wysokie ciśnienie to mniejsza powierzchnia kontaktu opony z gruntem, nierównomierne naciski, zmienność trakcji, czyli większy poślizg. Z kolei zbyt niskie ciśnienie stwarza ryzyko połamania klocków i rozszczelnienia opony.
Prawidłowe ustawienie ciśnienia w oponie to optymalne naciski, równomierny kontakt z glebą, minimalne ryzyko poślizgu, a zatem minimalne straty paliwa i nacisk na glebę.
Do ustawienia optymalnego ciśnienia w oponie pomocne mogą być aplikacje, jak np. Load Calculator firmy Trelleborg, gdzie wpisując odpowiednie dane o ciągniku i maszynie towarzyszącej uzyskujemy zalecane ciśnienie dla naszych opon.