Tegoroczna była już piątą edycją Targów Produktów Tradycyjnych i Ekologicznych Regionalia. Odbyły się one w dniach 22-24 kwietnia br. w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska w Warszawie i z pewnością zostaną mile zapamiętane przez mieszkańców Mazowsza. Wystawcy przygotowali prawdziwą ucztę regionalnych smaków. O produktach z targowego menu opowiadano z wielką pasją, ale nie zdradzano sekretnych przepisów, nawet przedstawicielom branży.
Mieszkańcy Warszawy i okolic spędzili smakowity i turystyczny weekend w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska. Równolegle do Targów Regionalia odbywały się 21. Targi Turystyki i Wypoczynku Lato. Zwiedzający i wystawcy chwalili połączenie obu wydarzeń. Podkreślano, że udany wypoczynek to nie tylko gościnna obsługa, wygodny pokój, dostępne atrakcje, ale i kuchnia oparta na produktach wysokiej jakości.
Świadomi swojej jakości
Wystawcy jubileuszowych Targów Regionalia zaprezentowali pełen przegląd wysokiej jakości produktów. Niektóre z firm były w trakcie procesu certyfikacji, z kolei inne z dumą pokazywały otrzymane oznaczenia. – Miód spadziowy jest od dawna obecny na Podkarpaciu. W 2010 roku został zarejestrowany przez Komisję Europejską i uzyskaliśmy Chronioną Nazwę Pochodzenia. Dlaczego? Bo tylko w naszych lasach występuje w tak dużym procencie jodła pospolita, gatunek bardzo wrażliwych drzew iglastych. To właśnie dzięki niej uzyskujemy najwyśmienitszy z miodów spadziowych – wyjaśniał Krzysztof Bałon z Gospodarstwa Pszczelarskiego na Podkarpaciu „Eko Bałon”. Dodał także, że miód spadziowy posiada więcej wartości odżywczych.
Stoisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi znajdowało się w centralnym punkcie hali i cieszyło się dużym zainteresowaniem. Jego przedstawiciele chętnie dzielili się wiedzą na temat europejskich systemów jakości żywności, wśród których oprócz Chronionej Nazwy Pochodzenia (ChNP) znajdują się Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG) i Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS). Niektórzy z wytwórców skorzystali z okazji i już na targach złożyli odpowiednie wnioski. Na stoisku była część z 37 certyfikowanych producentów żywności.
Potrzebę certyfikacji tłumaczyła Izabella Byszewska, prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego, która jest partnerem ministerstwa. – Wciąż rośnie liczba świadomych konsumentów, dla których ważny jest certyfikat. Prowadzi to do wzrostu popytu na produkty o udokumentowanej jakości. Producenci mają tego świadomość i nie boją się dziś poddawać kontroli bezpieczeństwa i higieny czy kontroli dokumentującej szczególną jakość i charakter produktu, który wynika z zastosowania tradycyjnych surowców czy sposobów produkcji – mówiła, zachęcając jednocześnie do ubiegania się o znak Jakość Tradycja. System ten jest pierwszym krajowym systemem jakości żywności, uznanym przez Komisję Europejską, który certyfikuje żywność regionalną i tradycyjną.
Po biznes do Warszawy
Wystawcy podkreślali, że odbywające się w Warszawie Targi Regionalia są dobrym miejscem na pozyskanie klientów oraz nawiązanie kontaktów biznesowych. – Poszukujemy chętnych do współpracy hurtowej i detalicznej. W naszej ofercie posiadamy pięć marek. Wszystkie składniki proponowanych przez nas produktów są naturalne i pochodzą z regionów, w których są wytwarzane. W ich składzie znajdziemy np. oliwę Extra Vergine czy aloes – mówił Grzegorz Stachyra z firmy Verdissimi oferującej certyfikowane i naturalne kosmetyki z Włoch, która po raz pierwszy wystawiała się na Targach Regionalia.
Duża część wystawców przyjechała na targi również po to, by spotkać się z osobami znającymi już prezentowaną markę i produkty. – Wystawiam się na Targach Regionalia drugi raz i jestem bardzo zadowolona. Jeden z klientów stwierdził, że każdy kto spróbuje mojego makowca, nie oprze się kolejnemu kawałkowi. O tym cieście powstał nawet konkursowy wiersz do jednej z gazet – mówiła z uśmiechem Maria Siej z Cukierni w Lubartowie, która w zeszłym roku otrzymała Złoty Medal, a tym roku wyróżnienie.
Wiele z firm zaznaczyło również, że udział w Targach Regionalia pozwolił im poznać oczekiwania klientów. Co więcej, dla niektórych rozmowy z konsumentami stały się inspiracją do kolejnych przepisów.
Nagrodzone produkty
Podczas Targów Regionalia wyłoniono zwycięzców prestiżowego konkursu na Najlepszy Produkt Targów Regionalia organizowanego pod honorowym patronatem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nagrodę Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi otrzymała firma KaMos za kamiennogórski ser pleśniowy. Przyznano również 10 Złotych Medali Targów Regionalia 2016 oraz 11 wyróżnień w czterech kategoriach.
Złote Medale Targów Regionalia w kategorii „Skarby Natury” otrzymali: Stowarzyszenie Producentów Owoców i Warzyw w Ujanowicach za suskę sechlońską, Bartlowizna za pasztet z gęsią wątróbką, Tatrzańsko-Beskidzka Spółdzielnia Producentów „Gazdowie” za bundz owczy, Gospodarstwo Pszczelarskie na Podkarpaciu EKOBAŁON Bałon Krzysztof za Podkarpacki Miód Spadziowy, Ba Zioła Agnieszka Białek za czosnek niedźwiedzi, WPPH ELENA IMPORT-EXPORT za owoce liofilizowane oraz PGH i ORT MARGOT – BIS za słoninę wędzoną w prawdziwej wędzarni opalanej drewnem.
W kategorii „Natura i uroda” zwyciężyli Patounis – Korfu – Grecja za tradycyjne naturalne mydło z oliwy z oliwek wysokiej jakości oraz Linen Partner – lniane tekstylia Krzysztof Sierka za skarpety lniane eco z udziałem wysokojakościowej miękkiej bawełny.
W kategorii „Rękodzieło” nagrodzono firmę Malowane Wełną za Szal z wełny jagnięcej dekorowany ręcznie motywami kwiatowymi – Polskie Maki, a w kategorii „Procenty i promile” Złoty Medal powędrował do Browaru „Edi” Edward Wilk za Piwo Wschowskie Ciemne.
Za: MTP