Rolnicy z Podlasia domagają się wyłączenia tuczu nakładczego świń z pomocy na wyrównanie kwoty obniżonego dochodu, uzyskanej przez producenta świń ze sprzedaży świń utrzymywanych na obszarze objętym restrykcjami w związku ze zwalczaniem afrykańskiego pomoru świń.
W ich ocenie tucz nakładczy świń nie jest typową produkcją rolniczą; jest to pewnego rodzaju usługa, którą rolnik wykonuje na podstawie zawartej umowy z firmą, od której rolnik otrzymuje warchlaka oraz pasze na jego wyhodowanie.
– Uważamy, że trzeba wspierać gospodarstwa rodzinne, które w tej sytuacji wyrównania dochodów nie są traktowane na równi z tuczem nakładczym świń. Typowe gospodarstwo rodzinne hodujące trzodę chlewną jest to powiązanie produkcji roślinnej z produkcją zwierzęca. Rolnik sam sieje i zbiera ziarno zbóż, które przemacza na paszę w swoim gospodarstwie dla trzody chlewnej. Uzyskiwana cena ze sprzedaży tucznika jest pomniejszana o koszty wytworzenia paszy w takim przypadku, mamy klarowną sytuację dotycząca straty lub zysku z prowadzonej produkcji trzody chlewnej. W przypadku tuczu nakładczego dochodem rolnika jest kwota uzyskiwana za odchów każdego tucznika, rolnik nie ponosi kosztów związanych z produkcją pasz ani odchowem prosiąt, jedynym kosztem jest jego praca oraz amortyzacja budynków. Dlatego można to nazwać usługą – mówi Grzegorz Leszczyński, prezes Podlaskiej Izby Rolniczej.
Ponadto, jak podkreśla prezes PIR kwota pomocy na wyrównanie kwoty obniżonego dochodu będzie pomniejszana o pomoc Covidową, która była określona przedziałami; maksymalna kwota pomocy jaką mógł otrzymać producent trzody chlewnej wynosiła 24.000 zł. Natomiast przy pomocy na wyrównanie kwoty obniżonego dochodu nie ma ustalonego limitu czy przedziału.
– Z tego wynika, że gospodarstwa rodzinne, mimo iż otrzymały pomoc Covidową w wysokości max 24.000 zł w rezultacie otrzymają mniejsze wsparcie niż gospodarstwa wykonujące usługę tuczu nakładczego. Dzieje się tak, ponieważ pomoc Covidowa nie obejmowała tuczu nakładczego w wysokości do 24.000 zł, natomiast obejmuje pomoc na wyrównanie kwoty obniżonego dochodu w której nie ma ustalonego limitu pomocy – podsumowuje Leszczyński.