Początek roku to czas na refleksje i podsumowania… Spójrzmy więc, jak miniony rok przedstawiał się na rynku ciągników rolniczych.
Jak zła passa w rolnictwie, to i… na rynku ciągników. Rok 2014, według agencji Martin&Jacob, monitorującej rynek rolniczy, był nieznacznie gorszy od poprzedniego. Chociaż w tym przypadku, producenci i dealerzy nie mają na co narzekać – zarejestrowano tylko nieco ponad 5% mniej nowych ciągników rolniczych, i ok. 10% mniej traktorów używanych, nie rejestrowanych wcześniej za granicą, niż przed rokiem. Tendencja spadkowa utrzymuje się od 2012 roku i może jeszcze potrwać – rolnicy, przyzwyczajeni do unijnego dofinansowania będą czekali na kolejną pulę wsparcia.
Jednak, pomimo spadku, sprzedaży, są też powody do zadowolenia – liczba sprzedanych ciągników przekroczyła próg 14 tysięcy sztuk, który jest uznany za optymalny dla polskiego rynku.
Które marki wybieramy najczęściej? Niekwestionowanym liderem, kolejny już rok z rzędu, okazał się New Holland, zaraz za nim kolejno John Deere (który, pomimo największego spadku sprzedaży wśród producentów, zdołał utrzymać drugie miejsce w rankingu) oraz Zetor. Warto tu wspomnieć o Kubocie, która w tym roku zwiększyła swoją sprzedaż prawie o 100%, będąc zaraz za podium, na 4 miejscu. Dalej, kolejno, uplasowały się: Case IH, Deutz-Fahr, Farmtrac, Claas, Belarus i Massey Ferguson.
Paradoksalnie, najczęściej wybieranym w Polsce modelem ciągnika jest L5040 marki Kubota. Wynik ten na pewno rekompensuje miejsce poza podium w klasyfikacji ogólnej sprzedaży ciągników w 2014 roku. Kolejni liderzy to Zetor Major 80 oraz Zetor 90 Proxima. Na uwagę zasługuje także model 675DT marki Farmtrac, który co prawda w rocznym zestawieniu znalazł się dopiero na 7. miejscu, ale w ostatnim miesiącu był najchętniej wybieranym ciągnikiem w Polsce.
Renata Struzik, źródło: Martin&Jacobs