Szkolenia serwisantów ciągników Ursus

0
1369

Presja czasu działa na serwisanta zawsze bardzo mobilizująco – chce jak najszybciej zdiagnozować usterkę i ją naprawić. Jednak nie uzbrojony w wiedzę i doświadczenie nie ma podstawowego narzędzia pracy.

Sieć serwisowa Ursusa w ciągu ostatniego roku rozbudowała się o 8 nowych punktów i liczy teraz 142 stacje. Firma wprowadza nowe produkty – modele 6824 Mido, 8024 Mido oraz rewitalizowała dotychczas produkowane – 3702 Piko, 3724 Piko, 5524 Mido, 1674 Forte. Podstawową nowością w nich są angielskie silniki Perkins. To stworzyło dużą potrzebę uzupełnienia wiedzy w tym zakresie.

Dział serwisu od ubiegłego roku zaczął organizować szkolenia podnoszące kwalifikacje dotychczasowych i nowych mechaników. W dniach 8 i 9 czerwca 2010vr. odbyło się kolejne szkolenie z obsługi serwisowej ciągników Ursusa. Wzięło w nim udział 26 osób z 16 firm. Zdecydowana większość z nich uczestniczyła w szkoleniu po raz pierwszy. Szkolenie było skierowane do Autoryzowanych Stacji Obsługi Ciągników.

Celem szkolenia było zapoznanie mechaników z nowymi modelami Ursusa – 6824, 8024, 1674, 5524, 3702, 3724. Szczególny nacisk położono na funkcjonowanie układów hydraulicznych stosowanych w ciągnikach lekkich.

Zajęcia prowadzili pracownicy Ursusa: Jan Reda – szef serwisu, Kazimierz Okraszewski – doradca techniczny klienta, Jan Selerski – inspektor serwisu, Jerzy Patrycy – specjalista technolog, Waldemar Banasiak i Leszek Białecki z działu badań, Marek Skowroński, Piotr Gołąb i Waldemar Godzisz z wydziału ciągnika ciężkiego, Robert Brzeziński – technolog oraz szef serwisu Perkins w Polsce – Paweł Mazuruk. Sporą część zajęć prowadzono bezpośrednio przy linii montażowej i w dziale badań. W trakcie szkolenia uczestnicy mieli możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji, by omówić problemy, z jakimi stykają się na swoich stacjach serwisowych.

Największe zainteresowanie wzbudziły silniki Perkins, gdyż jest to nowa i podstawowa jednostka napędowa we wszystkich modelach Ursusa.

Na zakończenie każdy uczestnik otrzymał z rąk prezesa Andrzeja Słonowskiego certyfikat ukończenia kursu obsługi serwisowej ciągników Ursus.

Obecnie powstaje program obejmujący zakres tematyczny przyszłych szkoleń oraz poziomy zaawansowania kursantów. Planuje się wprowadzenie dwóch rodzajów szkoleń – kurs podstawowy oraz kurs zaawansowany, który byłby dłuższy i zawierałby więcej praktycznych elementów włącznie z pracą na linii produkcyjnej – mówi szef serwisu Ursus, Jan Reda.

Mechanicy, którzy po raz pierwszy brali udział w szkleniu, pytani o to w jakim stopniu spełniło ono ich potrzeby i oczekiwania odpowiadali, że dało im konkretną wiedzę potrzebną w pracy. Ci, dla których było to kolejne szkolenie, podkreślali potrzebę zwiększenia wymiaru zajęć praktycznych. Obecność na produkcji i przyglądanie się różnym procesom to dla nich za mało.

Dariusz Tomczyk, mechanik z Agromy Rzeszów oddział w Krakowie
W takim szkoleniu, uważam, że jest wszystko – przejście po różnych etapach produkcji.
Dużo mi to pomogło w pracy, którą wykonuje. Więcej mogłoby być o podnośnikach do ciągników ciężkich, ja i moi koledzy niezbyt się w tym orientujemy.

Adam Pasierb, mechanik z Agromy Rzeszów, z Rzeszowa
Jestem już drugi raz na szkoleniu w Ursusie. Wiedza, którą zdobyłem w trakcie szkolenia bardzo mi się przydała w mojej pracy. Teraz potrzebowałbym od Ursusa szkoleń, które zawierałyby więcej elementów praktyczny, były dłuższe – trwały przynajmniej 3 dni, chciałbym przejść, popracować na linii produkcyjnej na poszczególnych stanowiskach.

Andrzej Grzesiak, mechanik z Agromy Poznań
Już kilka razy byłem na szkoleniu w Ursusie. Wiele spraw jest powtarzanych, ale jestem z tego zadowolony. Bardzo mnie interesował 6-cio cylindrowy silnik Perkins nowego typu, dlatego przyjechałem tutaj kolejny raz na szkolenie. Nam, mechanikom jest potrzebna wiedza typowo praktyczna, typowo serwisowa – awarie, szybkie rozpoznanie ich, szybkie zdiagnozowanie, co w danym ciągniku nie działa, w danym elemencie lub podzespole. To jest ważne dla nas. Dużo praktycznych zajęć i wiedza przekazywania przez osoby, które w Ursusie naprawiają ciągniki lub je robią.

Poprzednie szkolenie odbyło się 13 i 14 kwietnia 2010 roku i dotyczyło obsługi serwisowej ciągników Ursus, głównych zespołów ciągnika ciężkiego i lekkiego oraz najczęściej występujących usterek w Ursusach. Wzięło w nim udział 13 serwisantów. Od połowy 2009 roku przeprowadzono łącznie 4 szkolenia.

Zakres tematyczny ostatniego szkolenia
– Zapoznanie z DTR ciągników oraz sposobem rozliczenia przeglądów, napraw gwarancyjnych. Zakres obowiązkowych przeglądów technicznych.
– Tylny most, skrzynia biegów, zejście przedniego napędu, pompa podnośnika i podnośnik hydrauliczny (budowa, regulacje i diagnostyka).
– Omówienie układu hydraulicznego na gotowym ciągniku (ciągniki postlicencyjne) oraz sposobów jej diagnostyki.
– Przeglądy techniczne na gotowym ciągniku (ciągnik post-licencyjny).
– Obsługa silników Perkins w ciągnikach Ursus.
– Układ hydrauliczny, tylny most, skrzynia biegów. Ciągniki ciężkie (1614, 1634, 1674).
– Przeglądy okresowe ciągników ciężkiego.
– Silniki (3 i 4 cylindrowe).
– Prawne aspekty obsługi reklamacji.
– Specyfikacje ciągników w wersji standardowej. Zespoły alternatywne i na żądanie.
– Rys historyczny firmy i zwiedzanie muzeum Ursus.