Koncepcyjny ciągnik Steyr zasilany ogniwami paliwowymi z wykorzystaniem wodoru to efekt współpracy inżynierów z fabryki ciągników CNH w St. Valentin i uniwersytetu TU Wien, który niedawno ujrzał światło dzienne.
Maszyna została opracowana w ramach krajowego projektu badawczego finansowanego przez Austriacką Agencję Promocji Badań (FFG) i kierowanego przez Instytut Układów Napędowych i Technologii Motoryzacyjnej (IFA) na TU Wien.
Oparty na standardowym ciągniku Steyr 4140 Expert CVT, projekt FCTrac jest wspólnym wysiłkiem zespołu inżynierów CNH z St. Valentin i ich partnerów projektowych z dziedziny nauki i przemysłu, którzy wspólnie pracowali nad zaprojektowaniem, stworzeniem, homologacją i przetestowaniem ciągnika i jego wodorowego ogniwa paliwowego.
Wraz z ciągnikiem opracowano moduł BioH2Module, który pozwala wytwarzać wodór z surowców biogenicznych i pozostałości, co oznacza, że do wytworzenia wodoru równoważnego około 3,5 l oleju napędowego potrzeba 15-16 kg suchej biomasy. Dzięki temu jednostka napędowa ciągnika emituje tylko parę wodną i nie ma żadnych kompromisów pod względem mocy i ciągnik spełnia wysokie wymagania prac rolniczych w taki sam sposób, jak odpowiednik napędzany olejem napędowym.
Koncepcyjna maszyna ma akumulator 14 kWh i układ elektryczny 400 V, i rozwija moc 95 kW, co odpowiada jego odpowiednikowi z silnikiem wysokoprężnym. Ogniwo paliwowe i elektryczne układy napędowe zastępują silnik wysokoprężny, a zbiornik paliwa jest zastąpiony przez układ magazynowania sprężonego wodoru i akumulator wysokiego napięcia.
– Steyr FCTrac niedawno przyciągnął znaczną uwagę w Pałacu Schönbrunn w Wiedniu, gdzie wręczono Austriacką Nagrodę Państwową w dziedzinie technologii, za którą został nominowany w kategorii „Technologie mobilności”, sekcji, w której honorowane są przełomowe austriackie innowacje techniczne — powiedział Marco Lombardi, dyrektor marek Case IH i STEYR na region EMEA.
– Kategoria ta koncentruje się na badaniach i rozwoju zrównoważonych, neutralnych dla klimatu i inteligentnych technologii mobilności. Byliśmy zachwyceni, że mogliśmy odegrać kluczową rolę, wspólnie z TU Wien, w opracowaniu FCTrac i zaszczytem było uczestnictwo w ceremonii. Ten ciągnik nie tylko uosabia zrównoważoną przyszłość, do której dąży nasza branża, ale także umacnia pozycję CNH jako lidera w dziedzinie innowacji w zakresie paliw alternatywnych. Nie możemy się doczekać dalszej pracy nad tym bardzo ekscytującym projektem – podsumował Lombardi.
Źródło: Steyr