fbpx

Stare ciągnikowe zegary były piękniejsze, choć gorsze niż dziś, ale i tak za nimi tęsknię

Są chwile, gdy wsiadając do nowoczesnego ciągnika, dostaję oczopląsu. Otaczają mnie różne ekrany, na których podawane są ważne informacje. I OK, rozumiem, że tak ma być, ale czasem tęsknię za pięknymi zegarami na desce.

Samasz loteria - baner

Nowoczesne rolnictwo wymaga ciągłej wymiany informacji, a te dostarczane są nam niemal strumieniem z ledowych ekranów tabletów, kiedy siedzimy w ciągniku. Tak ma być, bo maszyny rolnicze, a w szczególności ciągniki, stały się komputerami z funkcją orki, siewu czy transportu w menu. Taka jest nowoczesność w maszynach rolniczych i już nie ma od niej odwrotu.

Dzięki tym wszystkim komputerom i tabletom w kabinie bez dwóch zdań nasza praca staje się lżejsza i wygodniejsza niż jeszcze pokolenie temu. Ciągniki potrafią się dziś same diagnozować i informują nas dźwiękiem alarmów o swoich problemach. Czasem też te najnowsze, czy tego chcemy czy nie, same wzywają za nas serwis, komunikując się z nim bez naszej wiedzy.

Chromowana obwódka i czysta elegancja. fot. Adam Ładowski

Czasem jednak gdy widzę w starej maszynie ładny zegar, tęsknię do takich rozwiązań. Nie czarujmy się, ich budowa i zasada działania najczęściej nie pozwalały na nawet średnią dokładność wskazań. Mimo skromnego zakresu na cyferblacie wskazówki prędkościomierza w czasie pracy dyndały jak oszalałe – 10 km/h w lewo i prawo, a właściwa prędkość stanowiła średnią wychyłu.

Zegar ciśnienia oleju kontra lampka

Nie inaczej było z kontrolą ciśnienia oleju. Tam, gdzie kontrolka migotała przy jego spadku, ciśnienie jakieś było. Jeśli żarówka się spaliła, to w razie poważnej awarii pojawiał się problem. Zegar ciśnienia, o ile był, wskazywał cyfry lub kolory i też nie grzeszył dokładnością. Ważne, by wskazówka była na środku skali. Czasem uparcie zostawała tam też po zgaszeniu silnika, jednak rzadko wywoływało to panikę traktorzysty. A! i zegar potrafił się pięknie zalać olejem, w niektórych przypadkach wytryskując go na deskę, przewody pod nią czy kolana kierowcy.

Polotu tu brakuje, ale zegary są. fot. Adam Ładowski

Zegar temperatury wody

Zdecydowanie moim ulubionym wskaźnikiem w starych ciągnikach pozostaje zegar temperatury wody. Zwykle był tylko kolorowy: miał białe, zielone i czerwone pole (jak flaga Włoch), choć czasem pojawiały się także cyfry. Jeśli działał, to białe pole oznaczało początek pracy. Zielone, a pokrywało zwykle większość skali, było znakiem, że jest “git”. Czerwone dawało jasny znak: pod żadnym pozorem nie odkręcaj korka chłodnicy i, o ile przeżyjesz taką czynność, nie dolewaj wody! Proste i jasne komunikaty.

Trójwskaźnik do Ursusa też kiedyś był ładny. fot. Adam Ładowski

Zegar paliwa

Czasem w wypasionych modelach traktorów mógł się pojawić jeszcze jeden zegar. Jego obecność na desce rozdzielczej nie była obowiązkowa, ale stanowił o niemałym prestiżu ciągnika. Mam na myśli wskaźnik paliwa w zbiorniku. Może mam złe doświadczenia w tej materii, ale spotkałem się z takim, który wskazywał trzy pozycje, komunikując się z traktorzystą następująco: “jestem pełen”, “wracaj do domu” i “czy zabrałeś zapasowy kanister?” Przyznaję, że wskaźnik ten miał niebywały urok komunikowania się z operatorem i szybko uczył go pokory.

Syngenta - baner corner
Zegar ilości paliwa bywał przydatny, o ile dobrze wskazywał. fot. Adam Ładowski

Amperomierz bywał przydatny

Do zestawu opcjonalnych zegarów o swoistym uroku sugestywnego oddziaływania na kierowcę osobiście dodaję jeszcze jeden – amperomierz. Co za cudowne urządzenie! Proste, a jednocześnie niezwykłe w sile rażenia. Cóż wskazywał? Oczywiście tzw. “prąd” i to, czy jest – wskazówka wychylała się ze stałej pozycji na środku skali w prawo, czy go nie ma (lub ubywa) – wychylając się w lewo. Im głębiej czy do końca skali, tym problem większy. Wspaniałe urządzenie, którego już niestety nie mamy w nowych maszynach.

Amperomierz się przydawał, choć często zwiastował problemy. fot. Adam Ładowski

Obrotomierz i licznik MTG

Do moich faworytów w zegarowym świecie nie należy jeden, który osobiście uważałem w starych ciągnikach za zbędny. Jest nim obrotomierz. Nigdy nie widziałem wyraźnej potrzeby sugerowania się jego wskazaniami, bo były one – delikatnie mówiąc – mocno umowne i zwykle mocno zaburzone. To, jak pracował silnik, można było wyraźnie (i głośno) usłyszeć. Telepiąca się po cyferblacie wskazówka dawała mylne pojęcie o pracy motoru.

A skoro już mowa o pracy silnika, to zazwyczaj w zegarze prędkości czy/i obrotomierzu mieliśmy licznik tak zwanych motogodzin. I on żył własnym życiem, powodując u kierowcy niepotrzebny stres, gdy się zatrzymał. Przelatujące na obrotowych bębenkach cyferki w wielu przypadkach rzadko układały się prosto, a ich wskazania miały za zadanie jedynie sugerować czas wymiany oleju w silniku.

Klasyka, choć dokładność wskazań słaba. fot. Adam Ładowski

Zegar ciśnienia powietrza, choć powietrze jest wszędzie

Do wskaźnikowej kolekcji można tu dodać opcjonalny w wielu przypadkach zegar ciśnienia powietrza w układzie… powietrza. Występował tylko w tych traktorach, które oczywiście miały taki układ. Wskazania, czy w prostej kolorowej skali czy też w liczbowej, właściwie ograniczały się do informacji, czy butla była nabita, czy jeszcze nie.

Muszę przyznać, że jednak mimo tego, że takie antyczne zegary miały pełno wad, a ich wskazania nie zawsze pokrywały się z prawdą, to tęsknię czasem za nimi. Poza tym, że robiły to, do czego zostały zaprojektowane, czyli podawały informacje, to były też czasem zazwyczaj ładne. Czasem, bo niektórzy producenci wiele uwagi, czasu i środków przeznaczali na to, by poza funkcjonalnością także zdobiły.

Wskazania można było dublować dla dwóch instalacji. fot. Adam Ładowski

W wielu przypadkach urzekają mnie ich chromowane obwódki i starannie zaprojektowane cyferblaty. Czy za kilkadziesiąt lat ktoś będzie się tak ja ja dziś zachwycał cyfrowymi wyświetlaczami współczesnych ciągników? Tego nie wiem, ale oby tak.

Agromix baner gif

Baner Bayer Conviso one
Baner Danko Alegoria
Baner webinarium konopie
Baner agroshow

2 KOMENTARZE

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.

×PGE dystrybucja